Kuhmon Kamarimusiikki sivun taustakuva

Vladimir Mendelssohn

Ohjelma päivä päivältä

Kesä 2021 taiteellisen johtajan kertomana
Vladimir Mendelssohn ohjelma 2021

MUISTOJEN POLKUJA
Festivaalin viides päivä - torstai 15.7.2021


Päivän nimenä on Muistojen polkuja, mutta se voisi olla myös Taikapuu. Nyt ei ole kuitenkaan kyse autojen taustapeiliin ripustettavasta vihreästä Wunderbaumista, rouvani! Musiikin taikapuu on meidän tapauksessamme jatkuva metamorfoosi. Kulttuuriperintö on aina kehittynyt säveltäjien edeltäjiltä heidän seuraajilleen.

Mozart kasvoi ja kehittyi mentoreidensa, kuten Haydnin ja Johann Christian Bachin teoksista. Beethoven paransi luovaa energiaansa ajattelemalla Bachin, Händelin, Gluckin, Haydnin ja Mozartin positiivisia auroja. Rudolf - Itävallan arkkipiispa - sävelsi samalla tyylillä kuin mestarinsa Beethoven. Brahmsin ensimmäistä sinfoniaa kutsuttiin Beethovenin kymmenenneksi sinfoniaksi. Schubert puolestaan lisäsi Beethovenin septeton instrumentaatioon toisen viulun säveltäessään sinfonista oktettoaan. Hän halusi tällä ohjata itseään pois Beethovenin varjosta.

Kaikki nuo mystiset luojat kulkivat muistojen polkuja kohti horisonttia tai ainakin rikastuttivat unelmien yhteisöä.

Vladimir Mendelssohn


PORTIT TOISEEN MAAILMAAN
Keskiviikko 14.7.2021


Portit toiseen maailmaan... tai vaellus kauneuteen, aikamatkailuun, profetiaalisiin näkyihin ja majakoihin.

Ensimmäisen konsertin alussa Bach antaa uuden elämän Marcellon Adagiolle omissa nimissään. Siitä matka jatkuu Mozartin kunnianosoituksella juuri kuolleelle äidilleen, mitä hän sävelsi Pariisissa läpi kyynelten ja toivon. Viimeisenä kuulemme Beethovenin kvarteton op. 95, mistä säveltäjä oli sanonut "tämä on sävelletty pienelle tuttavapiirille eikä sitä tule koskaan esittää julkisesti". Saanen olla eri mieltä.

Toinen konsertti "131" on Beethovenin takaumia sekä Bachin cis-molli fuugaan että omaan jousitrioonsa op. 9 c-molliin. Monumentaalisen cis-molli kvarteton finaalissa voi kuulla otteita sekä jousitriosta että Missa Solemnis -teoksesta.

Berliozin reaktio kvartettoon oli iskevä. "Kukaan yleisössä, minä mukaan lukien, ei ymmärtänyt mitä kuulimme. Aikaa kului, kunnes lopulta ymmärsin ja hiukseni nousivat pystyyn!" Ekspertit muuten sanovat, että hiusten nousu pystyyn voi edeltää salaman iskua...

Päivän tarina jatkuu Schubertin toteamuksella: "Opuksen 131 jälkeen... mitä meille muille jää enää sävellettäväksi?" Opuksen 131 jälkeen -konsertti todistaa meille, onneksi, että hän oli väärässä. Pieni mestariteos Beethovenilta on hänen C-duuri Andantensa. Samassa konsertissa on myös kaikkien mestariteosten äiti, kamarimusiikkiteosten pääteos, Schubertin kahden sellon kvintetto, mikä on taivaallisen kaunis teos.

Viimeinen konsertti todistaa, että "Jälkeen jälkeen" on olemassa. Kolme ikonista romantiikan ajan jälkeistä teosta Wagnerilta, Bergiltä ja Schönbergiltä, mitkä avaavat tien musiikin historiassa kohti tulevaisuutta. Ne ovat kuin kolme majakkaa, jotka viestittävät: Aina tulee olemaan jonkin jälkeen jälkeen jälkeen...

Myös tämän festivaalin jälkeen...

Vladimir Mendelssohn


SOINTUVIA SANOJA
Tiistai 13.7.2021


Sanat pystyvät testaamaan meidän taiteellista luovuuttamme. Sanat ovat vahvoja ja suoria. Sävelet voi olla hymyjä, kyyneleitä, tunteita, kaukaisuutta, läheisyyttä, nostalgiaa ja iloa musiikin monitasoisin keinoin. Musiikin tuoma taika on voimakkaampi kuin sanojen voima ja se koskettaa suoraan ihmisiä mieleen ja sydämeen.

Schubert pystyy musiikin voimalla muuntamaan harpun Taikaharpuksi, kuten Beethovenkin kykenee muodostamaan jousikvartetista 16-kielisen harpun. Se harppu voi olla myös irlantilainen, kuten teoksessa Adieu my lov'd harp voimme kuulla.

Chevalier de St Georges paljastuu monilahjakkuudeksi. Hän on sekä elegantti miekkailija että lahjakas säveltäjä, mikä kuuluu hänen ihastuttavassa kvartetossaan.

Charles Valentin (Beethovenin aikalainen) edustaa avantgardista sävellystyyliä. Hänen sävellyksensä Allegro barbaro on henkeäsalpaava teos, kuin etiäinen Bartókin saman nimiselle teokselle. Ehkä Bartók tiesi Alkanin kappaleesta ja lopulta inspiroitui siitä. Ehkäpä...

Kreutzer-sonaatin tarina alkaa Beethovenin vahvoista sävelistä, mitkä kiehtoivat Tolstoita, kun hän kirjoitti oman mestariteoksensa – Kreutzer-sonaatin Se sai julman arvostelun New Yorkin Herald-lehdessä. "Romaani on kuin sairaan mielikuvituksen synnyttämä painajainen." Tämä taisi olla merkki mestariteoksen synnystä. Tolstoin sanat kokivat metamorfoosin uudestaan, kun Janáček sävelsi intohimoisen jousikvartettonsa "Kreutzer-sonaatin". Tässä tapauksessa musiikki avaa ja sulkee sointuvien sanojen ja tunteiden ympyrän.

Viimeinen konsertti ei esittelyjä kaipaa.Schubert saa päivän ensimmäisen ja viimeisen sanan. Hän toivoi olevansa yhtä taitava kuin Beethoven oli ja kävi sävellystunneilla Simon Sechterin luona viimeisinä viikkoinaan. Opiskelu tuntui mahdottomalta tehtävältä niin Schubertin itsensä kuin myös wieniläisen musiikin eliitin mielestä.

Hän onnistui olemaan vain nero...

Vladimir Mendelssohn


GASSENHAUER
Maanantai 12.7.2021

Päivän vapaa suomennos: Hittibiisi

Historia on tulvillaan hittibiisejä. Aiemmin ne olivat hevoskärryjen kuljettajien hyräilemiä Haydnin melodioita wieniläisillä kujilla, sitten venetsialaisten gondolieerien kajauttamia "O sole mioja" ja myöhemmin mm. Madonnan "Vogue"...

Nyt on aika tuoda nuo Gassenhauerit takaisin klassiseen aikaan, 1800-luvulle. Nerojen säveltämää musiikkia jokaiselle tavalliselle ihmiselle nautittavaksi. Säveltäjien keskuudessa saattoi esiintyä myös kateutta toisen menestyssävellyksestä, mikä taas on täysin inhimillistä.

Daniel Steibelt on vähäiselle huomiolle jäänyt säveltäjä, joka ei koskaan saanut ansaitsemaansa tunnustusta kyvyistään. Hän haastoi Beethovenin musiikilliseen kaksintaisteluun. "Katsotaan, kumpi on parempi improvisoija – Beethoven vai minä?", hän oli sanonut wieniläisille ystävilleen. Hän hävisi taistelun, mutta voitti sydämemme puolelleen suloisella musiikillaan. Aamukonsertissa soitetaan hänen säveltämänsä Bacchanal-teos, mikä on aivan hurmaavaa musiikkia.

Boccherini eli paineen alla säveltääkseen jatkuvasti uutta eleganttia materiaalia kuninkaalle, joka oli amatöörisellisti. Hänen "La musica notturna di Madrid" -kvintetosta tuli ylistys kuninkaalle, joka soitti ensimmäistä selloa tässä kahden sellon jousikvintetossa. Se kuvaa kuninkaallisen vartion ohimarssia Madridin kaduilla. Kvintetosta voi kuulla, kuinka vartiosto lähestyy kaupunkia, tarkistaa, ettei ketään ole kaduilla ja poistuu paikalta. Kuninkaan käskystä, luonnollisesti.

Kun Enescu-kvartetti esiintyi Espanjan kuninkaan palatsissa, soitimme kuninkaan omistamilla Stradivarius-soittimilla. Meille annettiin mahdollisuus soittaa joko kuninkaalle tehdyllä sellolla tai Boccherinin soittimella. Kuninkaan sello oli SUURI ja kuulosti vahvalta ja dominoivalta*. Boccherinin sello taas oli pienempi, mutta selkeästi kauniimpi ja suloisempi ääneltään. Eli jopa Stradivari joutui taipumaan kuninkaan tahtoon kunnioituksesta häntä kohtaan. Tämä teko teki Stradivarista tuplaneron.

Beethovenin säveltämät bolerot ja venäläiset laulut on sijoitettu päivän konsertteihin tuomaan väriä ja sielua. Schubert, Weber ja Brahms olivat jokainen kiinnostuneita ja hullaantuneita unkarilaisesta temperamentista sekä unkarilaisen kansanmusiikin suloisesta herkkyydestä. Päivän viimeinen konsertti päättyykin unkarilaisiin säveliin.

Iloa tähän päivään!

Vladimir Mendelssohn

*Rostropovitš kokeili kuninkaan selloa kerran ja sanoi arkailematta kuninkaalle: "Melkein yhtä hyvä kuin minun selloni". Kuningas hymyili, mutta hänen silmänsä eivät hymyilleet. On sanomattakin selvää, että Enescu-kvartetti valitsi Boccherinin sellon.


BEETHOVENISTA TULEE 'BEETHOVEN'
Sunnuntai 11.7.2021, Kuhmon Kamarimusiikin ensimmäinen päivä


Kun heinäkuun festivaalin ohjelma oli valmis, tarvittiin festivaalille vahva avaus. Useimmat säveltäjät kirjoittavat alkusoittonsa niin, että niistä löytyy lyhyitä otteita koko oopperasta. Sävellystapoja on monia. Jotkut säveltävät kuten Mozart, ja kirjoittavat stemmat suoraan paperille. Toiset, kuten Rossini, saattavat joutua tekemään töitä kotiarestiin määrättynä. Kun Rossini sävelsi Varasteleva harakka -oopperan alkusoittoa, hänen piti heittää alkusoitto sivu kerrallaan ikkunan alla odottaville vartijoille. Vartijoita oli ohjeistettu heittämään Rossini itse ulos ikkunasta, jos hän ei olisi saanut sävellystä valmiiksi ajallaan.

Idea Beethovenista tulee 'Beethoven' tuli minulle jälkikäteen, kuten alkusoitot yleensä, koko festivaalista. Se on katsaus hänen nuoruuteensa ja yhteydestään (tai sen puutteesta) opettajiinsa.

Neefen, Beethovenin ensimmäinen opettaja Bonnissa, briljantti idea oli nakata Bachin Wohltemperierte nuotti Beethovenin pöydälle ilman ylimääräisiä viitesanoja. "Lerne davon!" ("Opettele tuosta!") kerrotaan hänen sanoneen. Beethoven suoriutui tehtävästä paremmin kuin odotettiin. Niin paljon paremmin, että hänen preludinsa f-mollissa WoO 55 kuulosti siltä kuin Bach itse olisi sen säveltänyt.

Haydn vaati, että hänen oppilaansa kirjoittaisi sävellyksensä kansilehteen:
Ludwig van Beethoven
Schüler von Joseph Haydn (Joseph Haydnin oppilas)
Beethoven kuitenkin sanoi "en oppinut MITÄÄN Haydnilta" ja kieltäytyi toteuttamasta Haydnin vaatimusta.

Haydnin Il Maestro e lo scolare (Mestari ja oppilas) teoksesta tuli (minulle) hyvä vastine Beethovenin tuliselle tunteenpurkaukselle. Haydnin kommentit Beethovenin c-molli trion (op. 1) finaalista hermostuttivat Ludwigin. Hänen impulsiivisen reaktionsa voi kuulla Haydnin sävellyksessä Kaffeklatsch" ("Kahvikutsut"). Teoksen ensiesitys Kuhmon Kamarimusiikissa koetaan vasta nyt, 249 vuoden jälkeen.

Myös Salieri opetti Beethovenia. Beethovenilta olisi voinut odottaa alentavia sanoja Salierista, mutta sellaisia ei todellakaan lausuttu. "Salierin imago" oli moitteeton Beethovenin mielestä. Salierin kirjoittama alkusoitto oopperaansa Prima la musica e poi le parole (Ensin musiikki, sitten sanat) löytyy kunniapaikalta festivaalin ensimmäisestä konsertista ja luonnollisesti konsertin viimeisenä teoksena. Musiikki on kuin hieno samppanja. Nopea, hauska, helmeilevä, virtuoosinen ja 200-prosenttisen rakastettava. Ja se toi 50 forinttia säveltäjälleen sekä joitain happamia kommentteja Mozartilta, joka valitti isälleen, että Salieria ja "hänen italialaista joukkoaan" suosittiin Mozartin oman oopperaproduktion kustannuksella.

Tervetuloa majesteettiseen ja suvaitsevaiseen musiikin pääkaupunkiin Wieniin ja tervetuloa maailman kamarimusiikin pääkaupunkiin Kuhmoon!

Vladimir Mendelssohn
taiteellinen johtaja

  • Edellinen tarina

  • Takaisin tarinoihin
  • Seuraava tarina