Kuhmon Kamarimusiikki sivun taustakuva

Vladimir Mendelssohn

Ohjelma päivä päivältä

Kesä 2021 taiteellisen johtajan kertomana
Vladimir Mendelssohn ohjelma 2021

NELJÄ YÖTÄ MAAN PÄÄLLÄ
Maanantai 19.7.2021


Neljä yötä maan päällä eli Venetsiasta New Yorkiin Pariisin ja Helsingin kautta.

Italialaiset yöt
Koko päivä pelkkää yötä! Ensin ollaan Italiassa neljän italialaisen ja yhden itävaltalaisen säveltäjän teoksissa: serenadeja, jouluyön tunnelmia ja Silvia Colasantin teoksessa yön kuuntelua. "Tämä mestariteos jousikvartetille oli osoitus hänen sensaatiomaisesta lahjakkuudestaan yhdistää italialainen yö suomalaiseen aamuun", Vladimir Mendelssohn sanoo.

Pariisi
"Ei mitään Pastis'n juomista tai iltapäivän siestaa", Mendelssohn kuvailee iltapäivän pariisilaistunnelmaa. "Pikemminkin nopea lento Couperinin Ranskalaisesta sarjasta Dutilleux'n karismaattiseen jousikvartettoon Ravelin Gaspard de la nuit'n kautta". Ravelin pianoteosta pidetään yhtenä kaikkien aikojen vaikeimmista. Sarja perustuu keskiajasta kertoviin runoihin, ensimmäisessä osassa tavataan vedenneito, toisessa ollaan hirsipuun äärellä ja viimeisessä osassa kuullaan taruolennon liikkuvan. Taiturillinen on myös konsertin päättävä Debussyn Ilotulitus, jonka lopussa kuullaan hiukan Marseljeesia. "Niin hyvä ja niin paljon parempi kuin alkuperäinen!"

Pohjoinen ihme
"Hienoja kuvia skandinaavisesta valosta raamatullisesta Belsazarista Christianian vuonoihin ja Turhan serenadin sointien kautta Sibeliuksen Mustasukkaisuuden öihin". Konsertissa on kaksi harvinaisuudessaan erityisen kiintoisaa teosta, Sibeliuksen melodraama Svartsjukans nätter Runebergin tekstiin sekä kamarisovitus Ernest Pingoud'n Suurkaupungin valojen tunnelmallisesta osasta, jossa katulyhdyt kohtaavat aamuruskon.

New York & co
"Kaupunki, joka ei koskaan nuku, kaupunki jossa voit saada hyvän aamiaisen klo 22 tai suurenmoisen illallisen klo 10", Vladimir Mendelssohn kuvaa New Yorkia. "New Yorkin kauneus on sen dynaamisuudessa, jokapäiväisessä kihinässä aivan kuin jouluparaati olisi 365 kertaa vuodessa ja Ison Omenan tuottaman musiikin kiehtovassa moninaisuudessa". Sitä moninaisuutta edustavat tässä konsertissa aina yhtä vetoava Bernstein, omaperäisenä modernistina tunnettu Ives, suurkaupungin sykkeen mestari Gershwin, juhlallinen Barber ja minimalistinen Riley. Ja lopuksi soi 30-luvun ikivihreä, jossa voi melkein kuulla yön käheyttämän saksofonin soinnin hämärällä kujalla.

Vladimir Mendelssohn & Juhani Koivisto


ELÄMÄN TUOKSU
Sunnuntai 18.7.2021


"Taiturillista mustasukkaisuutta ja hyvin järjestettyä luulotautia, mestariteoksia luova pettymys, tai Kreislerin kuolemattomat kuusi minuuttia", tiivistää Vladimir Mendelssohn aamukonsertin tunnetilat. Liebeslied ja Liebesleid - rakkauslaulu ja rakkauskivut. Nämä saman tunteen kaksi puolta ovat innoittaneet kaikkia säveltäjiä, ja joskus puhuttelevampaa musiikkia ovat tuottaneet tuskat. Vivaldi käsittelee aariassaan mustasukkaisuutta kiihkeän taiturillisesti. Hienoon laulun antoi Mozartille aiheen rakkaudessa pettyminen, Beethovenille taas kaukaisen rakastetun kaipuu. Fritz Kreislerin käsissä rakkauden kärsimyskin muuttuu kauniiksi, puhumattakaan tietysti rakkauden ilosta. Varsin harvaa säveltäjää on innoittanut luulotauti, mutta Zelenkalle se antoi aiheen mainioon teokseen seitsemälle soittajalle.

Iltapäivällä puhdistetaan Antonio Salierin mainetta, jonka ovat mustanneet Puškinin ja Schafferin näytelmät sekä Milos Formanin elokuva. Niissä väitettiin kateellisen Salierin myrkyttäneen Mozartin ja väheksyneen Beethovenia. Vladimir Mendelssohn muistuttaa niiden olevan fiktiota: "Valeuutinen voi kyllä joskus tuottaa unohtumattomia ja nautinnollisia näytelmiä tai elokuvia. Mutta todellisuudessa Salieri opetti Beethovenia, tuki Mozartin klarinettikvinteton esitystä vuonna 1789, ja opetti Mozartin kuoleman jälkeen hänen poikaansa Franz Xaveria." Konsertissa kuullaan myös, tarttuivatko Salierin sävellysopit Franz Xaver Mozartiin.

Illalla etsitään vastausta Beethovenin esittämään kysymykseen. "Muß es sein?", täytyykö olla näin, Beethoven kirjoitti jousikvarteton nro 16 viimeisen osan alkuun. Ja kun musiikki on päässyt vauhtiin, käsikirjoituksessa lukee "Es muß sein!". Koko osan otsikkona on "vaikea päätös", mutta mitä Beethoven oikeastaan kysyy? "Beethoven joutuu kohtaamaan shakespeariläisen syvällisen pulman", Mendelssohn sanoo. Syvien kysymysten ja vastausten äärellä ovat konsertissa myös Ives, Schubert ja Kurtag."Voiko filosofiaa ilmaista musiikilla? Ei ainakaan koskaan paremmin kuin näiden neljän neron musiikilla."

Viidennen sinfonian alussa Beethoven tuntuu kysyvän, mitä voi saada aikaan neljällä sävelellä. Lähes samoin oli tehnyt Bach urkufuugassaan, ja myöhemmin Mahler aloittaa neljällä sävelellä sinfonian osan. "Näille kolmelle mestarille ne olivat kolme toistettua säveltä, jotka johtavat neljänteen", Mendelssohn tulkitsee. "Nuo neljä säveltä vievät meidät 'täältä" jonnekin toisaalle ja takaisin. Sellaista voimaa on musiikissa, josta tulee osa elämää ja vielä enemmän."

Vladimir Mendelssohn & Juhani Koivisto


(YLI)LUONNOLLISTA
Lauantai 17.7.2021


"Musiikissa on jotain epäilyttävää. Väitän, että se on luonteeltaan yksiselitteistä, en aio mennä liian pitkälle sanomalla heti, että musiikki on poliittista." (vapaasti suomennettu)
- Thomas Mann

Mann on nero, joka leikkii paholaisen asianajajaa ja jolla on erityinen huumorintaju. Ja tässä on vastauksia hänen provokatiivisuuteensa.

Musiikin ja maailman välinen yhteys on peruskivi ja merkittävä tunnelinkki ihmisen kehityksessä. Olkoon se jokin vaikka Beethovenin Myrsky (tai kolme myrskyä) aamukonsertissa, tai iltapäiväkonsertissa Schubertin, Beethovenin ja Onslowin sävelin ja metsästystarinoin. Tai olkoon se jokin, minkä voi kuulla iltakonsertissa Dvořákin säveltämänä hiljaisuutena, sateen ääni Brahmsin viulusonaatissa tai jopa Debussyn huonon sään takia boikotoima metsäkävely.

Ideat viimeisessä konsertissa ovat niin selkeitä, ettei sanoja tarvita. Näin on myös Beethoven todennut, kun häntä pyydettiin esittelemään kuolematon Pastoraalisinfoniansa. Kunnioitamme hänen toivettaan emmekä liikoja selittele hänen musiikillisia maisemiaan, vaikka niiden voisikin kuvailla olevan "maalaismaiseman herääminen", "kohtaus purolla", "maalaisjoukon iloinen kokoontuminen" tai "myrsky", mikä olisikin jo päivän neljäs. Ja lopussa olisi vielä "viimeinen paimenen laulu".

Sapfon runolaulannasta (600–500 eaa) Bachin, Mozartin, Beethovenin ja Debussyn kautta indie-rokkareihin ja heidän lauluihinsa, viesti on, että me muusikot voimme muokata luonnon yliluonnolliseksi - pelastaaksemme sen omalla tavallamme.

Lopulta Thomas Mann kirjoitti oman lyhyen lauseensa onnistuneesti rokottaakseen meidät pessimismiä vastaan ja tarkoitti sen haasteena. Haaste on vastaanotettu.

Vladimir Mendelssohn


PIKAKELAUS ETEENPÄIN
Perjantai 16.7.2021


Päivä täydentää edellistä Muistojen polku -päivää. Se keskittyi jatkumoon Haydn-Mozart-Beethoven-Schubert-Brahms välillä ja pysyi wieniläisklassisessa ja myöhäisklassisessa kulta-ajassa. Pikakelaus eteenpäin pitää nimensä mukaisesti lupauksensa ja lentää vuodesta 1750 aina vuoteen 1944 vähän yli neljässä tunnissa.

Aikajana aamu- ja iltapäiväkonserteissa kuljettaa meidät nuoren Beethovenin ajasta vuoteen 1826 Shakespearen ja Mendelssohn-Bartholdin ihastuttavaan Kesäyön unelmaan. Vuotta voidaan pitää musiikin historian "tähtivuotena".

Keskeneräisiä-konsertissa esitetään Bachin viimeinen teos, minkä hän sävelsi jumalaisena armon hetkenä. Säveltäessään viimeiseksi jäänyttä kappalettaan Fuugan taito, Bach oli jo sokeutunut, mutta onnistui "näkemään" unessaan nimensä B A C H nuotteina, minkä pohjalta hän sävelsi elämänsä viimeisen, mutta keskeneräiseksi jääneen teoksensa.

Mahlerin merkittävä omaelämäkerrallinen sävellys, keskeneräiseksi jäänyt 10. sinfonia on kirjoitettu paperin palaselle. Se päättää konsertin ohjelman ja toimii siirtymänä seuraavaan konserttiin.

Tuomiopäivän enkeli - illan viimeinen konsertti

Messiaenin Aikojen lopun kvartetto on 1900-luvun merkittävimpiä taideteoksia eikä liikoja esittelyitä kaipaa. Minun sydäntäni ja sieluani koskettaa kuitenkin vielä enemmän Ullmannin kaunis ja koskettava Notturno.

Molemmat säveltäjät, Messiaen ja Ullmann, kohtasivat historian pahimman kammottavuuden - keskitysleirin. Messiaen selviytyi.
Kun kysyin Messiaenilta: "Maestro, mitä Sinä muistat keskitysleiriltä, missä kirjoitit Aikojen lopun kvarteton?", hän vältteli kysymystä arvokkaasti. "Muistan, että siellä oli todella kylmä." hän sanoi tuijottaessaan minua suoraan silmiin katseella, minkä viesti oli "En halua enää muistella sitä. Ikinä."

Ullmann ei selviytynyt keskitysleireiltä hengissä. Vuonna 1939 Böömin ja Määrin Reichsprotektorat (natsi-Saksan aikainen etninen protektoraatti) kielsi Ullmannin musiikin soittamisen ja esittämisen. Hänet karkoitettiin vuonna 1942 Theresienstadtin keskitysleirille, missä hänen oopperansa "Atlantiksen keisari" ensiesitys oli suunniteltu keskitysleirille vuonna 1944. Sen aihe kuitenkin raivostutti SS-vangitsijansa ja vähän myöhemmin Ullmann vietiin raa'asti junaan ja siirrettiin Auschwitchiin leirille, missä hänet kaasutettiin kuolemaan kaksi päivää myöhemmin.

Hänen musiikkinsa kuitenkin jäi elämään. Siinä varmistuu Charles Bukowskin kirjoittama toteamus - kuolemattomuuden voi saavuttaa vain kuoleman jälkeen.

Vladimir Mendelssohn


MUISTOJEN POLKUJA
Festivaalin viides päivä - torstai 15.7.2021


Päivän nimenä on Muistojen polkuja, mutta se voisi olla myös Taikapuu. Nyt ei ole kuitenkaan kyse autojen taustapeiliin ripustettavasta vihreästä Wunderbaumista, rouvani! Musiikin taikapuu on meidän tapauksessamme jatkuva metamorfoosi. Kulttuuriperintö on aina kehittynyt säveltäjien edeltäjiltä heidän seuraajilleen.

Mozart kasvoi ja kehittyi mentoreidensa, kuten Haydnin ja Johann Christian Bachin teoksista. Beethoven paransi luovaa energiaansa ajattelemalla Bachin, Händelin, Gluckin, Haydnin ja Mozartin positiivisia auroja. Rudolf - Itävallan arkkipiispa - sävelsi samalla tyylillä kuin mestarinsa Beethoven. Brahmsin ensimmäistä sinfoniaa kutsuttiin Beethovenin kymmenenneksi sinfoniaksi. Schubert puolestaan lisäsi Beethovenin septeton instrumentaatioon toisen viulun säveltäessään sinfonista oktettoaan. Hän halusi tällä ohjata itseään pois Beethovenin varjosta.

Kaikki nuo mystiset luojat kulkivat muistojen polkuja kohti horisonttia tai ainakin rikastuttivat unelmien yhteisöä.

Vladimir Mendelssohn


PORTIT TOISEEN MAAILMAAN
Keskiviikko 14.7.2021


Portit toiseen maailmaan... tai vaellus kauneuteen, aikamatkailuun, profetiaalisiin näkyihin ja majakoihin.

Ensimmäisen konsertin alussa Bach antaa uuden elämän Marcellon Adagiolle omissa nimissään. Siitä matka jatkuu Mozartin kunnianosoituksella juuri kuolleelle äidilleen, mitä hän sävelsi Pariisissa läpi kyynelten ja toivon. Viimeisenä kuulemme Beethovenin kvarteton op. 95, mistä säveltäjä oli sanonut "tämä on sävelletty pienelle tuttavapiirille eikä sitä tule koskaan esittää julkisesti". Saanen olla eri mieltä.

Toinen konsertti "131" on Beethovenin takaumia sekä Bachin cis-molli fuugaan että omaan jousitrioonsa op. 9 c-molliin. Monumentaalisen cis-molli kvarteton finaalissa voi kuulla otteita sekä jousitriosta että Missa Solemnis -teoksesta.

Berliozin reaktio kvartettoon oli iskevä. "Kukaan yleisössä, minä mukaan lukien, ei ymmärtänyt mitä kuulimme. Aikaa kului, kunnes lopulta ymmärsin ja hiukseni nousivat pystyyn!" Ekspertit muuten sanovat, että hiusten nousu pystyyn voi edeltää salaman iskua...

Päivän tarina jatkuu Schubertin toteamuksella: "Opuksen 131 jälkeen... mitä meille muille jää enää sävellettäväksi?" Opuksen 131 jälkeen -konsertti todistaa meille, onneksi, että hän oli väärässä. Pieni mestariteos Beethovenilta on hänen C-duuri Andantensa. Samassa konsertissa on myös kaikkien mestariteosten äiti, kamarimusiikkiteosten pääteos, Schubertin kahden sellon kvintetto, mikä on taivaallisen kaunis teos.

Viimeinen konsertti todistaa, että "Jälkeen jälkeen" on olemassa. Kolme ikonista romantiikan ajan jälkeistä teosta Wagnerilta, Bergiltä ja Schönbergiltä, mitkä avaavat tien musiikin historiassa kohti tulevaisuutta. Ne ovat kuin kolme majakkaa, jotka viestittävät: Aina tulee olemaan jonkin jälkeen jälkeen jälkeen...

Myös tämän festivaalin jälkeen...

Vladimir Mendelssohn


SOINTUVIA SANOJA
Tiistai 13.7.2021


Sanat pystyvät testaamaan meidän taiteellista luovuuttamme. Sanat ovat vahvoja ja suoria. Sävelet voi olla hymyjä, kyyneleitä, tunteita, kaukaisuutta, läheisyyttä, nostalgiaa ja iloa musiikin monitasoisin keinoin. Musiikin tuoma taika on voimakkaampi kuin sanojen voima ja se koskettaa suoraan ihmisiä mieleen ja sydämeen.

Schubert pystyy musiikin voimalla muuntamaan harpun Taikaharpuksi, kuten Beethovenkin kykenee muodostamaan jousikvartetista 16-kielisen harpun. Se harppu voi olla myös irlantilainen, kuten teoksessa Adieu my lov'd harp voimme kuulla.

Chevalier de St Georges paljastuu monilahjakkuudeksi. Hän on sekä elegantti miekkailija että lahjakas säveltäjä, mikä kuuluu hänen ihastuttavassa kvartetossaan.

Charles Valentin (Beethovenin aikalainen) edustaa avantgardista sävellystyyliä. Hänen sävellyksensä Allegro barbaro on henkeäsalpaava teos, kuin etiäinen Bartókin saman nimiselle teokselle. Ehkä Bartók tiesi Alkanin kappaleesta ja lopulta inspiroitui siitä. Ehkäpä...

Kreutzer-sonaatin tarina alkaa Beethovenin vahvoista sävelistä, mitkä kiehtoivat Tolstoita, kun hän kirjoitti oman mestariteoksensa – Kreutzer-sonaatin Se sai julman arvostelun New Yorkin Herald-lehdessä. "Romaani on kuin sairaan mielikuvituksen synnyttämä painajainen." Tämä taisi olla merkki mestariteoksen synnystä. Tolstoin sanat kokivat metamorfoosin uudestaan, kun Janáček sävelsi intohimoisen jousikvartettonsa "Kreutzer-sonaatin". Tässä tapauksessa musiikki avaa ja sulkee sointuvien sanojen ja tunteiden ympyrän.

Viimeinen konsertti ei esittelyjä kaipaa. Schubert saa päivän ensimmäisen ja viimeisen sanan. Hän toivoi olevansa yhtä taitava kuin Beethoven oli ja kävi sävellystunneilla Simon Sechterin luona viimeisinä viikkoinaan. Opiskelu tuntui mahdottomalta tehtävältä niin Schubertin itsensä kuin myös wieniläisen musiikin eliitin mielestä.

Hän onnistui olemaan vain nero...

Vladimir Mendelssohn


GASSENHAUER
Maanantai 12.7.2021

Päivän vapaa suomennos: Hittibiisi

Historia on tulvillaan hittibiisejä. Aiemmin ne olivat hevoskärryjen kuljettajien hyräilemiä Haydnin melodioita wieniläisillä kujilla, sitten venetsialaisten gondolieerien kajauttamia "O sole mioja" ja myöhemmin mm. Madonnan "Vogue"...

Nyt on aika tuoda nuo Gassenhauerit takaisin klassiseen aikaan, 1800-luvulle. Nerojen säveltämää musiikkia jokaiselle tavalliselle ihmiselle nautittavaksi. Säveltäjien keskuudessa saattoi esiintyä myös kateutta toisen menestyssävellyksestä, mikä taas on täysin inhimillistä.

Daniel Steibelt on vähäiselle huomiolle jäänyt säveltäjä, joka ei koskaan saanut ansaitsemaansa tunnustusta kyvyistään. Hän haastoi Beethovenin musiikilliseen kaksintaisteluun. "Katsotaan, kumpi on parempi improvisoija – Beethoven vai minä?", hän oli sanonut wieniläisille ystävilleen. Hän hävisi taistelun, mutta voitti sydämemme puolelleen suloisella musiikillaan. Aamukonsertissa soitetaan hänen säveltämänsä Bacchanal-teos, mikä on aivan hurmaavaa musiikkia.

Boccherini eli paineen alla säveltääkseen jatkuvasti uutta eleganttia materiaalia kuninkaalle, joka oli amatöörisellisti. Hänen "La musica notturna di Madrid" -kvintetosta tuli ylistys kuninkaalle, joka soitti ensimmäistä selloa tässä kahden sellon jousikvintetossa. Se kuvaa kuninkaallisen vartion ohimarssia Madridin kaduilla. Kvintetosta voi kuulla, kuinka vartiosto lähestyy kaupunkia, tarkistaa, ettei ketään ole kaduilla ja poistuu paikalta. Kuninkaan käskystä, luonnollisesti.

Kun Enescu-kvartetti esiintyi Espanjan kuninkaan palatsissa, soitimme kuninkaan omistamilla Stradivarius-soittimilla. Meille annettiin mahdollisuus soittaa joko kuninkaalle tehdyllä sellolla tai Boccherinin soittimella. Kuninkaan sello oli SUURI ja kuulosti vahvalta ja dominoivalta*. Boccherinin sello taas oli pienempi, mutta selkeästi kauniimpi ja suloisempi ääneltään. Eli jopa Stradivari joutui taipumaan kuninkaan tahtoon kunnioituksesta häntä kohtaan. Tämä teko teki Stradivarista tuplaneron.

Beethovenin säveltämät bolerot ja venäläiset laulut on sijoitettu päivän konsertteihin tuomaan väriä ja sielua. Schubert, Weber ja Brahms olivat jokainen kiinnostuneita ja hullaantuneita unkarilaisesta temperamentista sekä unkarilaisen kansanmusiikin suloisesta herkkyydestä. Päivän viimeinen konsertti päättyykin unkarilaisiin säveliin.

Iloa tähän päivään!

Vladimir Mendelssohn

*Rostropovitš kokeili kuninkaan selloa kerran ja sanoi arkailematta kuninkaalle: "Melkein yhtä hyvä kuin minun selloni". Kuningas hymyili, mutta hänen silmänsä eivät hymyilleet. On sanomattakin selvää, että Enescu-kvartetti valitsi Boccherinin sellon.


BEETHOVENISTA TULEE 'BEETHOVEN'
Sunnuntai 11.7.2021, Kuhmon Kamarimusiikin ensimmäinen päivä


Kun heinäkuun festivaalin ohjelma oli valmis, tarvittiin festivaalille vahva avaus. Useimmat säveltäjät kirjoittavat alkusoittonsa niin, että niistä löytyy lyhyitä otteita koko oopperasta. Sävellystapoja on monia. Jotkut säveltävät kuten Mozart, ja kirjoittavat stemmat suoraan paperille. Toiset, kuten Rossini, saattavat joutua tekemään töitä kotiarestiin määrättynä. Kun Rossini sävelsi Varasteleva harakka -oopperan alkusoittoa, hänen piti heittää alkusoitto sivu kerrallaan ikkunan alla odottaville vartijoille. Vartijoita oli ohjeistettu heittämään Rossini itse ulos ikkunasta, jos hän ei olisi saanut sävellystä valmiiksi ajallaan.

Idea Beethovenista tulee 'Beethoven' tuli minulle jälkikäteen, kuten alkusoitot yleensä, koko festivaalista. Se on katsaus hänen nuoruuteensa ja yhteydestään (tai sen puutteesta) opettajiinsa.

Neefen, Beethovenin ensimmäinen opettaja Bonnissa, briljantti idea oli nakata Bachin Wohltemperierte nuotti Beethovenin pöydälle ilman ylimääräisiä viitesanoja. "Lerne davon!" ("Opettele tuosta!") kerrotaan hänen sanoneen. Beethoven suoriutui tehtävästä paremmin kuin odotettiin. Niin paljon paremmin, että hänen preludinsa f-mollissa WoO 55 kuulosti siltä kuin Bach itse olisi sen säveltänyt.

Haydn vaati, että hänen oppilaansa kirjoittaisi sävellyksensä kansilehteen:
Ludwig van Beethoven
Schüler von Joseph Haydn (Joseph Haydnin oppilas)
Beethoven kuitenkin sanoi "en oppinut MITÄÄN Haydnilta" ja kieltäytyi toteuttamasta Haydnin vaatimusta.

Haydnin Il Maestro e lo scolare (Mestari ja oppilas) teoksesta tuli (minulle) hyvä vastine Beethovenin tuliselle tunteenpurkaukselle. Haydnin kommentit Beethovenin c-molli trion (op. 1) finaalista hermostuttivat Ludwigin. Hänen impulsiivisen reaktionsa voi kuulla Haydnin sävellyksessä Kaffeklatsch" ("Kahvikutsut"). Teoksen ensiesitys Kuhmon Kamarimusiikissa koetaan vasta nyt, 249 vuoden jälkeen.

Myös Salieri opetti Beethovenia. Beethovenilta olisi voinut odottaa alentavia sanoja Salierista, mutta sellaisia ei todellakaan lausuttu. "Salierin imago" oli moitteeton Beethovenin mielestä. Salierin kirjoittama alkusoitto oopperaansa Prima la musica e poi le parole (Ensin musiikki, sitten sanat) löytyy kunniapaikalta festivaalin ensimmäisestä konsertista ja luonnollisesti konsertin viimeisenä teoksena. Musiikki on kuin hieno samppanja. Nopea, hauska, helmeilevä, virtuoosinen ja 200-prosenttisen rakastettava. Ja se toi 50 forinttia säveltäjälleen sekä joitain happamia kommentteja Mozartilta, joka valitti isälleen, että Salieria ja "hänen italialaista joukkoaan" suosittiin Mozartin oman oopperaproduktion kustannuksella.

Tervetuloa majesteettiseen ja suvaitsevaiseen musiikin pääkaupunkiin Wieniin ja tervetuloa maailman kamarimusiikin pääkaupunkiin Kuhmoon!

Vladimir Mendelssohn
taiteellinen johtaja

  • Edellinen tarina

  • Takaisin tarinoihin
  • Seuraava tarina