asiakastyytyväisyys huippuluokkaa ja matkailijakulutus miljoonia

Kuhmon Kamarimusiikki on erinomainen tapahtuma, joka tuo noin 4–5 miljoonan euron matkailijakulutuksen. Kävijät ovat erittäin tyytyväisiä ja myös viipyvät pitkään. Tiedot selviävät jo neljättä kertaa tehdystä kävijäkyselystä, jonka teknisenä toteuttajana toimi kuopiolainen Salmi Platform Oy. Kyselyyn vastasi 522 henkilöä.

Kuhmon Kamarimusiikki tuo Kuhmoon 4-5 miljoonan matkailijakulutuksen

”Ei ole liioittelua sanoa, että Kuhmon Kamarimusiikki on kovassa iskussa”, toteaa Salmi Platformin toimitusjohtaja Wille Markkanen. ”Kuhmon Kamarimusiikin asiakaskunnan tyytyväisyysluvut ovat huippuluokkaa, kun vertailukohtana ovat tänä vuonna tutkimamme yli 110 tapahtumaa. Yleinen tyytyväisyys asteikolla nollasta kymmeneen oli 9, samoin halu tulla tapahtumaan uudelleen. Suositteluindeksi (NPS) kohosi tänä vuonna jopa 89:ään (asteikko -100 – +100). Eli asiakastyytyväisyys on siis suorastaan huikeaa”, hehkuttaa Markkanen.

Matkailijakulutuksen alueelle arvioidaan olevan 4–5 miljoonaa euroa. Tieto rakentuu siten, että kävijöiltä on kysytty kahdeksassa eri kulutuskategoriassa, miten he kuluttivat matkansa aikana. Näin saatu keskimääräinen kävijäkohtainen kulutustieto on sitten kerrottu kävijöiden määrällä. Tulokseen on jätetty vaihteluväliä, koska kävijämäärälaskentaa on hankala tehdä aivan tarkasti johtuen tapahtuman luonteesta. Tapahtumassa on useita esityksiä, joka hankaloittaa tarkan ihmismäärän laskemista suhteessa myytyihin lippuihin.  Tarkkoja lukuja ovat kuitenkin seuraavat: yöpyvä vieras käytti festivaalilla keskimäärin 96 euroa/päivä, päiväkävijä 142 euroa ja paikallinen kävijä 127 euroa. ”Kuhmon erikoisuus on yöpyvien asiakkaiden pitkä viipymä, lähes. 6 vrk. Se tiputtaa osaltaan päiväkohtaisesti tarkastellun kulutuksen suuruutta, kun osa käyntiin kohdistuvista kuluista on kertaluonteisia, esim. tehdyn matkan liikkumiskulu”, tarkentaa Markkanen.

Sosiaaliset vaikutukset olivat erinomaiset

Ensimmäistä kertaa kesän 2024 kyselyssä kysyttiin tapahtuman sosiaalisista vaikutuksista paikkakunnalle. Sosiaaliset vaikutukset ovat isolta osaltaan paikallisten kokemia vaikutuksia tapahtumasta ja niinpä paikallisille suunnattiinkin kymmenen kysymystä, kun matkailijoille meni vain neljä.

Positiivisten vastausten määrä kaikista tarjolla olleista kysymyksistä, ns. sosiaalinen indikaattori, oli 86 %. Tämä ilmaisee yleisellä tasolla, miten tapahtumassa onnistuttiin sosiaalisiin vaikutuksiin liittyvissä asioissa, ja kun maksimi on 100 %, on tulos oikein hyvä.

Kuhmon Kamarimusiikkiin osallistuminen koettiin turvalliseksi sekä matkailijoiden että paikallisten puolesta. Paikalliset myös kokivat, että tapahtuma paransi heidän hyvinvointia ja elämänlaatua. Tapahtuman kerrottiin lisäävän paikkakunnan vetovoimaa.  Kuhmolaiset kokivat, että festivaali lisäsi paikkakunnan elinvoimaa ja edisti kulttuuritarjontaa. Suurin osa paikallisista vastasi, että tapahtuma ei tuottanut mitään haittoja paikallisyhteisölle. Tapahtuman hyötyjä olivat mm. hyvä ilmapiiri, imago ja maine, tulovaikutukset ja laaja ohjelmatarjonta.

Kamarimusiikkiin tultiin pääosin omalla autolla

Kävijäkyselyissä oli mukana myös matkailijoina tulleiden matkaketjua selvittänyt osio. Tämän kautta saatiin tietoon tulijoiden reitit ja käytetyt kulkuneuvot. Tätä tietoa voitiin myös hyödyntää laskemalla matkailijoiden liikkumisen hiilijalanjälki.

Kuhmoon matkustettiin enimmäkseen omalla tai matkakumppanin autolla (79 % vastaajista). Auton valintaan vaikuttivat mm. matkustamisen helppous, vaihtoehtojen vähyys sekä liikkumisen helppous Kuhmossa. Hiilijalanjälkeä vastaajat kertoivat voivansa pienentää käyttämällä julkista liikennettä tai vähemmän hiilijalanjälkeä tuottavia kulkutapoja. Vapaaehtoiselle omalle kompensaatiolle kiinnostuksen ilmaisi 11 % asiakkaista. Junalla Kuhmoon tuli 11 % vastanneista ja lentäen 6 %.

Matkailijoiden liikkumisen hiilijalanjälki laskettiin kilometriä kohden per matkailija. Näin saatua arvoa voidaan verrata myös muihin tapahtumiin. Kuhmon Kamarimusiikin näin laskettu hiilijalanjälki oli 0,11 kgCO2e/km. Tämä on hiukan parempi kuin kansallinen keskiarvo Salmin mittauksissa, mikä on tällä hetkellä 0,12 kgCO2e/km.

Asiakastyytyväisyys oli hyvällä tasolla

Yleisen tyytyväisyyden lisäksi kysyttiin tyytyväisyyttä festivaalin eri osa-alueisiin. Asteikolla 0–10 parhaimmat luvut tulivat tyytyväisyydestä tapahtuman esiintyjiin, tunnelmaan ja ohjelmistoon sekä henkilöstön palveluasenteeseen ja ammattitaitoon. Arvio kaikissa kohdissa oli keskimäärin 9. Tapahtuman hinta-laatu-suhde ja markkinointi- ja tiedostusmateriaali arvostettiin luvulla 8. Paikkakunnan majoituspalvelut saivat arvon 7 ja ruoka- ja juomatarjonta arvon 6.

”Nämä arvot pitkältä ajalta hyvin samansisältöisiä. Taiteellisten johtajien, taiteilijoiden ja henkilökunnan onnistuminen tuovat suurta iloa. Näihin asioihin festivaali voi itse vaikuttaa ja niissä olemme onnistuneet”, kertoo festivaalin toiminnanjohtaja Sari Rusanen. ”Kuhmon infra puolestaan on haasteellinen. Majoitukseen ja ravintotarjontaan tarvittaisiin parannusta, jopa lisätoimijoita”, toteaa Rusanen.

Kyselyyn liittyi myös vapaiden palautteiden antomahdollisuus. Positiivista palautetta tuli ohjelmasta, taiteilijoista, konserttipaikoista ja henkilökunnasta. Toiveita esitettiin erityisesti ruokapalveluihin.

”Kaikki asiakaspalaute on nyt käsitelty festivaalin organisaatiossa ja seuraavaksi alkavat keskustelut yhteistyökumppanien kanssa entistä paremman festivaalin ja sen ympäristön rakentamiseksi. Näin festivaalin laatuympyrä pyörii vuodesta toiseen”, kertoo Rusanen.

Keitä vastaajat olivat

Tyypillinen kyselyyn vastaaja oli yli 45-vuotias (87 % vastaajista) ja nainen (69 %), joka osallistui tapahtumaan puolisonsa (45 %), ystävänsä (17 %) tai perheensä (16 %) kanssa. Yksin matkustavia oli 16 %. Ammatiltaan vastaajat olivat enimmäkseen joko ylempiä tai alempia toimihenkilöitä (25 %) tai eläkeläisiä (59 %). Vieraista 34 %:ia tuli pääkaupunkiseudulta, lähialueelta Kajaanista, Oulusta, Kuopiosta tai Joensuusta 18 % ja loput kotimaiset kävijät eri puolilta muuta Suomea. Kotimaisten kävijöiden osuus oli 92,50 % ja ulkomaalaisten 7,50 %. Suurin osa vieraista on käynyt festivaalilla 11–40 kertaa. Ensikertalaisia ja yli 40 kertaa käyneitä oli ihan yhtä suuri osuus, molempia noin 8 %.

Lisätietoja:

Salmi Platform/Wille Markkanen, puh. 044 553 7775
Kuhmon Kamarimusiikki/Sari Rusanen, puh. 044 544 5162