rajalla
Rajoja voi vetää, niitä voi ylittää.
Niitä voi kunnioittaa, pelätä tai rikkoa.
Niiden pinnoilla saattaa viihtyä, niiden lähestyminen saattaa ahdistaa.
Yhden rajalta alkaa toisen vapaus, vapaus itsessään on rajaton.
Vai onko?
Tulevan festivaalin teema on avannut ajatuksiamme moneen suuntaan, aina oman tilan ja mielenterveyden suojelemisesta musiikkityylien ja kansojen vuorovaikutukseen. Vuorovaikutteista on myös musiikinhistorian kulku, on kyse sitten inspiraatiosta tai konkreettisemmasta avusta poistaa taloudellisia tai sovinnaisuuden luomia esteitä
kehityksen ja edistymisen tieltä. Rajalla-aihe mahdollistaa rönsyilyn lähes loputtomiin asiayhteyksiin ja assosiaatioihin, mutta kädessäsi oleva valikoima sisältää mielestämme ajankohtaisimpia, ajatteluttavimpia ja toivoaksemme mielenkiintoisia musiikillisia tulkintoja teeman ympäriltä.
Ihastu ennenkuulemattomaan, rakastu uudelleen vanhaan suosikkiisi, tunnista historian kerrokset uusimmasta, kuule klassikko tuorein korvin!
Tuo itsesi Kainuun rajalle ja siitä yli – Kuhmossa nähdään!
Minna Pensola ja Antti Tikkanen
taiteelliset johtajat
Ohjelmatekstit Minna Pensola ja Antti Tikkanen, ellei toisin mainita. Ohjelmamuutokset mahdollisia.
Sunnuntai 14.7.2024
1. 15.00 Lentiiran kirkko — 25/21€
Lentiiran kirkkotie 51 (ajoaika Kuhmon keskustasta n. 45 min)
LENTOONLÄHTÖ LENTIIRASTA
Valoisa ja innostava aloitus vuoden 2024 festivaalille kauniissa Lentiiran kirkossa. Espanjalainen jousikvartetti Quiroga tekee debyyttiesiintymisensä Kuhmossa.
Georg Friedrich Händel (1685—1759):
Alkusoitto oodista Alexander's Feast (Aleksanterin juhla) Pyhän Cecilian päivän oodi HWV 75 (1736, sovitus uruille)
Georg Friedrich Händel (1685—1759):
Urkukonsertto B-duuri op. 4 nro 6 (1738)
KONSERTTI ON LOPPUUNMYYTY.
Sunnuntai 14.7.2024
2. 19.00 Kuhmo-talo — 30/25€
BACH MATERIA
Kuhmon Kamarimusiikki on onnellinen saadessaan Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin
pitkästä aikaa vierailulle Kuhmoon. Anders Hillborg on keittänyt sopan, jonka pohjana
on Bachin rakastettu Brandenburgilainen konsertto numero 3. Solisti saa maustaa
keitosta omin aineksin improvisoimalla. Hurjalta jammailulta ja blues-vaikutteilta on vaikea välttyä.
Väliajan jälkeen festivaalin taiteelliset johtajat liittyvät orkesterin joukkoon
ja johdattavat kuulijan Dvořákin slaavilaisten sävelten lumoihin.
Isabella Leonarda (1620—1704):
Sonaatti nro 12 op. 16 viululle ja basso continuolle (1683)
J. S. Bach (1685—1750):
1. osa Brandenburgilaisesta konsertosta nro 3 G-duuri BWV 1048 (1718)
Anders Hillborg (1954—):
Toinen osa J. S. Bachin Brandenburgilaisesta konsertosta nro 3 "Very Tender" (2017)
J. S. Bach (1685—1750):
3. osa Brandenburgilaisesta konsertosta nro 3 G-duuri BWV 1048 (1718)
Anders Hillborg (1954—):
Bach Materia viululle ja jousiorkesterille(2017)
Väliaika
Antonín Dvořák (1841—1904):
Serenadi E-duuri op. 22 jousiorkesterille (1875)
Maanantai 15.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Minna Pensola ja Antti Tikkanen kertovat kesän ohjelmasta ja sen tekemisestä (suomeksi).
Maanantai 15.7.2024
3. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
KIELISOITTIMIEN AAMUNAVAUS
Espanjalaista musiikkia kitaralle, Bachia cembalolla sekä konsertto kanteleelle ja viululle.
Heiniön konsertto sai alkunsa säveltäjän kerrottua ystävälleen vuosia sitten, että ”joskus
vielä sävellän Turun tuomiokirkon alttaritaulun”. Taulu kuvaa Kristuksen kirkastumista
Taaborin vuorella, johon viittaava virsi löytyy numerolla 263. Tuo virsisävelmä on pohjana
sävellykselle ja tarkkakorvaisimmat varmasti sen soiton lomasta kuulevatkin – etenkin, kun
sen pääsee veisaamaan itse.
Virsi 263 – Vuorella Kristus kirkastui (yhteislaulu)
Luys de Narváez (1500—1549):
Fantasia IV (Cuarto tono) kokoelmasta Los seys libros del Delphin de música de cifra para tañer vihuela (1538)
Luys de Narváez (1500—1549):
Fantasia I (Primer tono) kokoelmasta Los seys libros del Delphin de música de cifra para tañer vihuela (1538)
Luys de Narváez (1500—1549):
Fantasia VIII (Octavo tono) kokoelmasta Los seys libros del Delphin de música de cifra para tañer vihuela (1538)
Alonso Mudarra (1510—1580):
Pleni de la Misa de "Faysan regrés" de Josquin teoksesta Tres libros de música en cifra para vihuela (1546)
Alonso Mudarra (1510—1580):
Fantasía fácil V teoksesta Tres libros de música en cifra para vihuela (1546)
Alonso Mudarra (1510—1580):
Fantasia X que contrahaza la harpa a la manera de Ludovico teoksesta Tres libros de música en cifra para vihuela (1546)
J. S. Bach (1685—1750):
Allemande, Courante, Sarabande ja Gigue Ranskalaisesta sarjasta nro 5 G-duuri BWV 816 (n. 1772)
Mikko Heiniö (1948—):
Konsertto kanteleelle, viululle ja jousiorkesterille (2020–21)
Maanantai 15.7.2024
4. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
LUONNON KASVOT
Johann Schmelzer (1623—1680):
Sonaatti a-molli viululle ja cembalolle "Cucù"
Räätäli Kakadu sai paikkansa ikuisuudessa Beethovenin kynäillessä suositusta Wenzel
Müllerin rallatuksesta oman variaatiokappaleensa. Beethoven aloitti luonnostelun jo
vuonna 1797, jatkoi 1816 ja valmista tuli vasta yhdeksännen sinfonian jälkeen vuonna 1824.
Tästä syystä teos edustaa hauskasti Beethovenin elämän eri vaiheita.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Muunnelmia teemasta "Ich bin der Schneider Kakadu" G-duuri op. 121a pianotriolle (? 1803, rev. 1816)
Maanantai 15.7.2024
5. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
VUORILTA JA LAKEUKSILTA
W. A. Mozart (1756—1791):
Sonaatti nro 35 A-duuri KV 526 viululle ja pianolle (1787)
Lotta Wennäkoski kertoo: ”Musiikissa puhutaan usein käsityöstä kuvainnollisessa
mielessä, ja käsityötaito kuuluu etenkin säveltäjän ammattiosaamisen perinteisiin
hyveisiin. Itseäni ovat aika ajoin kiinnostaneet myös käsityön herättämät konkreettiset
mielikuvat, kankaiden tuntu ja ompeleminen. Päärmääminen on tässä triossa iloisen
menevää, vaikka jäljen ei aina olekaan tarkoitus olla turhan siistiä tai säntillistä.
Hälysoinnit kun kuuluvat nekin olennaisesti käsintehdyn kudoksen ominaisuuksiin.”
Lotta Wennäkoski (1970—):
Päärme (Hem) pianotriolle (2014–15)
Keski-Pohjanmaan orkesterin käsittelyssä sekä pelimanniperinne että wieniläisklassismi
kuulostavat suorastaan orkesterin kotikieliltä.
W. A. Mozart (1756—1791):
Divertimento D-duuri KV 136 jousiorkesterille "Salzburg Symphony No. 1" (1772)
Väliaika
Philip Glass (1937—):
Echorus kahdelle viululle ja jousiorkesterille (1994–95)
Einojuhani Rautavaara (1928—2016):
Pelimannit op. 1 sarja jousiorkesterille (1972)
Trad.
Kopsin Joonas (sov. Timo Alakotila)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Strings to the Bone jousiorkesterille (2015)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KAINUUN SANOMAT.
Maanantai 15.7.2024
6. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
WTC – WORLD TO COME
Kesän festivaalin teema on Rajalla. Tälläkin hetkellä monet kansat puolustavat omia
rajojaan ja kulttuureitaan konflikteissa eri puolilla maailmaa. Musiikki on aina ollut tapa
työstää maailmantilanteen synnyttämiä vaikeitakin tunteita.
Kaija Saariaho (1952—2023):
Preludi - Tunnustus - Postludi sopraanolle ja preparoidulle pianolle (1980, teksti: Mika Waltari)
Steve Reich (1936—):
WTC 9/11 jousikvartetille ja ääninauhalle (2010)
Tiistai 16.7.2024
7. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€ *
SOIVA ILO
Pyhästä kolminaisuudesta iloon ja valoon. Kuhmon kirkon urut näyttävät tummat tehonsa
Pärtin sointimaailmassa, jonka selättää soiva ilo Wennäkosken ja Mozartin tapaan.
J. S. Bach (1685—1750):
Koraali "Wer nur den lieben Gott lässt walten" (Ah sielu, vallita suo Herran) BWV 691 (1720)
Lotta Wennäkoski (1970—):
Soiva ilo sopraanolle ja pianolle (2013, sanat: Marjo Heiskanen)
W. A. Mozart (1756—1791):
Jousikvintetto nro 3 C-duuri KV 515 (1787)
Tiistai 16.7.2024
58. 12.30 Kuhmo-talo/Pajakka-Sali — 25€
Esiintymisvalmennus (englanniksi)
Nyt on Kuhmon yleisöllä mahtava tilaisuus sukeltaa esiintyjien läpikäymään ajatusprosessiin esiintyessä ja ehkä napata itselleenkin jotain vinkkejä omaan elämään töissä ja vapaa-ajalla.
Kuhmossa laulajana tunnettu baritoni Thomas Florio opiskeli vuonna 2021 psykoterapeutiksi. Hän toimii laulajan uransa lisäksi terapeuttina ja esiintymisvalmentajana. Florio käyttää omaa kokemustaan oopperalaulajana ja taiteilijana esiintymisvalmennuksessa ja yhdistää siihen IFS-terapiaa, jonka Richard C. Schwartz kehitti 1980-luvulla. Thomas Floriolla on oma praktiikka Berliinissä ja hän luennoi ja valmentaa erityisesti Saksassa.
Luennon kesto on kaksi tuntia.
Tiistai 16.7.2024
8. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
TRIOJEN ILTAPÄIVÄ
Storioni-trio on tehnyt paljon yhteistyötä suomalaisen säveltäjä Sebastian Fagerlundin
kanssa ja konsertissa kuultava Remain onkin trion Storioni-festivaalin ja Kuhmon Kamari-
musiikin yhteistilaus.
Sebastian Fagerlund (1972—):
Remain pianotriolle (2022)
Festivaalin historiikki paljastaa, että joka ikinen Arenskin pianotrion esitys Kuhmon
Kamarimusiikissa on muodostunut festivaalin tähtihetkeksi. Nyt se kuullaan jälleen, pitkän
tauon jälkeen.
Anton Arenski (1861—1906):
Pianotrio nro 1 d-molli op. 32 (1894)
SWISS-PIANOTRION VIERAILUA KUHMOSSA TUKEE ARTS COUNCIL.
Tiistai 16.7.2024
9. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
KAFKA & BRAHMS
Luvassa absurdin ravisuttava kokemus harvoin esitettävien, pyörryttävien Kafka-
fragmenttien parissa! Väliajan jälkeen Lentua-salin lämmittää tulinen Brahmsin
pianokvartetto. Konsertti täynnä tunnelatausta unkarilaiseen tyyliin.
György Kurtág (1926—):
Kafka-fragmentit op. 24 sopraanolle ja viululle (1985–87, teksti: Franz Kafka)
Väliaika
Johannes Brahms (1833—1897):
Pianokvartetto nro 1 g-molli op. 25 (1861)
Tiistai 16.7.2024
10. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
DISKOA JA KANSANTANSSEJA
Keskiviikko 17.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Sebastian Fagerlund & Ismo Eskelinen (suomeksi)
Keskiviikko 17.7.2024
11. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
RUKOUS
Taneli Kuusisto (1905—1988):
Suomalainen rukous op. 27 nro 2 "Siunaa ja varjele meitä" (1939, sanat: Uuno Kailas)
David Popper (1843—1913):
Requiem (Sielunmessu) fis-molli op. 66 kolmelle sellolle ja pianolle (1892)
Maurice Ravel (1875—1937):
Kaddisch (Pyhitys) teoksesta Deux mélodies hébraïques (Kaksi heprealaista sävelmää) (1914, sanat: tuntematon)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Molto adagio "Heiliger Dankgesang" (Pyhä kiitoslaulu) jousikvartetosta nro 15 a-molli op. 132 (1823–25)
Joaquín Turina (1882—1949):
La oración del torero (Härkätaistelijan rukous) op. 34 jousikvartetille (1925)
Keskiviikko 17.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Charles de Bériot (1802—1870):
Scène de Ballet op. 100 viululle ja pianolle (noin 1845)
- Lumikki Heikkilä
- Anna Kuvaja
Nicolò Paganini (1782—1840):
Muunnelmia Rossinin teemasta "I palpiti" op. 13 viululle ja pianolle (1828 tai ennen)
- Onni Kunnola
- Anna Kuvaja
Jean Sibelius (1865—1957):
Souvenir ja Berceuse teoksesta Kuusi kappaletta op. 79 viululle ja pianolle (1915–17)
- Onni Kunnola
- Anna Kuvaja
Keskiviikko 17.7.2024
12. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
1920-LUKU: KATSE ETEEN JA TAAKSE
Maurice Ravel (1875—1937):
Sonaatti a-molli viululle ja sellolle (1920–22)
Max Bruch oli säveltäjänä hyvin erilaisessa asemassa kuin häntä viisi vuotta vanhempi
Brahms, johon Bruchia usein verrataan. Hän ei omien sanojensa mukaan koskaan ollut
perheellisenä taloudellisesti sellaisessa tilanteessa, että olisi voinut riskeerata teoksen
välittömän menestyksen. Sen täytyi miellyttää niin tilaajaa kuin yleisöäkin ensikuulemalta.
Säveltäjä pysyi uskollisena tyylilleen, vaikka maailma ja estetiikka ympärillä muuttuivat.
Max Bruch (1838—1920):
Jousioktetto B-duuri op. posth. (1920)
Keskiviikko 17.7.2024
13. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
TYTÖT
Claude Debussy (1862—1918):
La fille aux cheveux de lin (Pellavatukkainen tyttö), preludi nro 8 kokoelmasta Preludit, bk I pianolle (1909–10)
Jean Sibelius (1865—1957):
Flickan kom ifrån sin älsklings möte op. 37 nro 5 (Tyttö tuli luota armahansa) (1900–1901, sanat: J. L. Runeberg)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Come Eco kitaralle ja jousikvartetille (2024, Kuhmon Kamarimusiikin tilausteos, kantaesitys)
SÄVELLYKSEN TEKEMISTÄ ON TUKENUT JENNY JA ANTTI WIHURIN RAHASTO.
Väliaika
Lotta Wennäkoski (1970—):
Vorüber, ach, vorüber! (Voi, mene ohitseni!) teoksesta Pige (Tyttö) jousikvartetille (2021–22)
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvartetto nro 14 d-molli D. 810 "Tyttö ja kuolema" (1824)
Keskiviikko 17.7.2024
14. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€ **
ILTAKÄVELY
Bohuslav Martinů (1890—1959):
Promenades (Kävelyretkiä) H. 274 huilulle, viululle ja cembalolle (1939)
W. A. Mozart (1756—1791):
Pianokvartetto nro 2 Es-duuri KV 493 (1786)
Torstai 18.7.2024
Torstai 18.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä tutustuttaa festivaalin ohjelmaan (englanniksi).
Torstai 18.7.2024
15. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
IHMEELLISIÄ LAPSIA
Kaikkihan Mozartin ihmelapsi-brändin tuntevat, mutta harvempi tietää, että Lili
Boulanger, Nadia Boulangerin pikkusisko, oli niinikään suurten odotusten kohteena
ennen kuolemaansa 24-vuotiaana. Clara Schumann esiintyi jo 9-vuotiaana Leipzigin
Gewandhausissa ja sävelsi omaa tuotantoaan täyttä päätä. Tällä pohjalla hän pystyi
myöhemmin elättämään perhettään Robertin huidellessa omien sävellyshuurujensa
parissa. George Szell nimettiin myös ”uudeksi Mozartiksi”, joka sävelsi ja kiersi
orkestereiden solistina kunnes sävellyshanat tyrehtyivät hänen siirtyessään seuraavalle
uralleen kapellimestarina.
W. A. Mozart (1756—1791):
Sonaatti B-duuri KV 10 huilulle ja pianolle (1764)
Lili Boulanger (1893—1918):
D'un matin de printemps (Kevätaamu) pianotriolle (1917–18)
George Szell (1897—1970):
Pianokvintetto E-duuri op. 2 (1911)
Torstai 18.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Joseph Haydn (1732—1809):
Allegro moderato jousikvartetosta nro 53 D-duuri op. 64/5 "Leivo" (1790)
- Daniel Shao
- Jimmy Park
- Andrew Liang
- Will Thorpe
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Adagio - Allegro Vivace jousikvartetosta nro 2 a-molli op. 13 (1827)
- Benjamin Lam
- Beverly Kwan
- Xavier Richardson
- Rena Tang
J. S. Bach (1685—1750):
Sarabande ja Giga partitasta nro 2 d-molli BWV 1004 viululle (1717-20)
- Benjamin Lam
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Presto teoksesta Fantasia nro 10 D-duuri TWV 40:23 viululle (1735)
- Emma Tikkanen
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Fantasia nro 7 Es-duuri TWV 40:20 viululle (1735)
- Vilma Tikkanen
Joseph Haydn (1732—1809):
Allegro molto sellokonsertosta nro 1 C-duuri Hob. VIIb/1 sellolle ja pianolle (1761-65)
- Ruusu-Talvikki Heikkilä
- Anna Kuvaja
Carl Reinecke (1824—1910):
Allegro molto moderato huilukonsertosta D-duuri op. 283 huilulle ja pianolle (1908)
- Susanna Törmänen
- Anna Kuvaja
Jacques Ibert (1890—1962):
Allegro huilukonsertosta huilulle ja pianolle (1932)
- Meri Järvinen
- Anna Kuvaja
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Allegro moderato viulukonsertosta D-duuri op. 35 viululle ja pianolle (1878)
- Ayuna Inoue
- Anna Kuvaja
Torstai 18.7.2024
16. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
KVARTETTIEN ILTAPÄIVÄ
Torstai 18.7.2024
17. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
SVEITSI
Elämäniloa ja -valoa huokuva sonaatti syntyi onnellisena kesänä Brahmsille rakkaassa
pakopaikassa Thun-järven rannalla.
Johannes Brahms (1833—1897):
Sonaatti nro 2 A-duuri op. 100 viululle ja pianolle (1886)
Säveltäjä Roth kuvittelee, miltä kuulonmenetys tuntui Beethovenista, kun tämä vielä muisti
äänimaiseman ympärillään.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Allegretto B-duuri WoO 39 pianotriolle (1812)
Väliaika
Paul Juon syntyi Moskovassa sveitsiläiseen maahanmuuttajaperheeseen, sai siellä
sävellysoppinsa Anton Arenskin johdolla, opetti 30 vuotta Berliinissä ja lopulta ”palasi”
Sveitsiin. Hänen sävellyksissään kuuluu kaikki tuo erilaisten kulttuurien värikkyys,
tyylikkyys ja lämpö.
Paul Juon (1872—1940):
Pianosekstetto c-molli op. 22 (1902)
Torstai 18.7.2024
18. 19.00 Kajaanin kirkko — 25/21€ **
Kirkkokatu 19, Kajaani (ajoaika Kuhmosta n. 1 1⁄2 t)
KUHMON HENKI KAJAANISSA
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895—1968):
Kitarakvintetto F-duuri op. 143 (1950)
Konserttia ennen ja jälkeen on mahdollisuus ruokailuun ravintola Sulossa Original Sokos Hotel Valjuksessa (Kauppakatu 20). Pöytävaraukset: raflaamo.fi tai sales.kajaanivuokatti@sokoshotels.fi.
TÄMÄ KONSERTTI ON YHTEISTYÖTÄ KAJAANIN SEURAKUNNAN JA OSUUSKAUPPA MAAKUNNAN KANSSA.
Torstai 18.7.2024
19. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
LAINAHÖYHENISSÄ
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Allemande teoksesta Nouvelles suites de pièces de clavecin (n. 1728)
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Sarabande Nouvelles suites de pièces de clavecin (n. 1728)
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Gavotte et six doubles teoksesta Nouvelles suites de pièces de clavecin (n. 1728)
Claude Debussy (1862—1918):
Doctor Gradus ad Parnassum sarjasta Children's Corner (Lasten nurkkaus) (1906–08)
Claude Debussy (1862—1918):
Passepied fis-molli sarjasta Bergamasque pianolle (1905)
François Couperin (1668—1733):
Les Folies françoises, ou les Dominos (Ranskalaiset hullutukset eli naamiaisviitat) kokoelmasta Pièces de clavecin, troisième livre (1722)
François Couperin (1668—1733):
Les Roseaux kokoelmasta Pièces de clavecin troisième livre (1722)
François Couperin (1668—1733):
L'Amphibie kokoelmasta Pièces de clavecin, quatrième livre (1730)
Perjantai 19.7.2024
TÄMÄN PÄIVÄN PARTNEREITA OVAT OP KUHMO, OP KAINUU, OP YLÄ-KAINUU SEKÄ OP PALTAMO.
Perjantai 19.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Janne Valkeajoki, harmonikka (suomeksi)
Perjantai 19.7.2024
20. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€ *
RAVITSEVA AAMUBACH
Harri Suilamo (1954—):
Osat 2 ja 4 teoksesta Unohduksen pisara, rukousnauhasonaatteja konserttikanteleelle (2001)
J. S. Bach (1685—1750):
Sonaatti nro 2 D-duuri BWV 1028 viola da gamballe ja cembalolle (1740)
J. S. Bach (1685—1750):
Sonaatti nro 3 g-molli BWV 1029 viola da gamballe ja cembalolle (1740)
Perjantai 19.7.2024
21. 12.45 Kuhmo-talo — 28/24€
THESE ARE THE NAMES
Arojen halki tarponut pieni pakolaisryhmä saapuu rajakaupunkiin. Kun poliisipäällikkö
Pontus Beg määrää tyhjästä ilmestyneen, pelkoa ja kauhua levittävän joukon pidätettä-
väksi, näiden matkatavaroista löytyy viitteitä murhasta. Beg alkaa purkaa riutuneiden
matkalaisten taustoja samalla, kun hän etsii omia juuriaan. Ryhmän viheliäistä taivallusta
selvitellessään sympaattinen ja pohdiskeleva poliisipäällikkö vaihtaa roolia kuulustelijasta
eräänlaiseksi pelastajaksi. Huumoria ja viisautta henkivä tarina sivuaa yleismaailmallisia
aiheita: ihmisyyttä, toivoa, myötätuntoa, uskoa ja pelkoa.
Teatteria ja kamarimusiikkia yhdistävä esitys perustuu hollantilaisen Tommy Wieringan
kansainväliseen menestysromaaniin Dit zijn de Namen (These Are the Names). Pakolaisten
tekemä hyppy tuntemattomaan tulee suorastaan iholle, sillä yleisö kokee esityksen täysin
pimeässä tilassa. Muun muassa Tšaikovskin, Pärtin, Šostakovitšin ja Blochin teosten
lomassa kuullaan englanniksi katkelmia Wieringan kirjasta.
Tommy Wieringa (1967—):
These are the Names (esitys englanniksi)
Esitys tapahtuu pimeässä ja jokainen avustetaan konserttipaikalle silmät peitettyinä. Ei sovi pimeän- tai ahtaanpaikankammoisille. Ainutkertainen kokemus sadalle rohkelikolle.
KONSERTTI ON LOPPUUNMYYTY.
Perjantai 19.7.2024
12.45 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
J. S. Bach (1685—1750):
Courante ja Gavotte I & II sarjasta g-molli BWV 995 luutulle (1827–31)
- Ville Saarenpää
Aleksandr Skrjabin (1872—1915):
Pianosonaatti nro 2 gis-molli op. 19 (1824)
- Risa Mizobe
Franz Liszt (1811—1886):
"Gondoliera" sarjasta "Venezia e Napoli" S. 162/1 pianolle (1859)
- Prudence Poon
Franz Schubert (1797—1828):
Allegro Moderato sellosonaatista a-molli D. 821 "Arpeggione" (1893–98)
- Kevin Zhuang
- Anna Kuvaja
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Allegro con brio viulusonaatista c-molli op. 30/2 (1801–02)
- Jokūbas Švambaris
- Gabrielė Agilė Bajoreitė
Anton Arenski (1861—1906):
Finale - Allegro non troppo pianotriosta nro 1 d-molli op. 32 (1894)
- Onni Kunnola
- Mirella Pietikäinen
- Alicia Ibañez-Resjan
Perjantai 19.7.2024
22. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
BRAHMS-VAIKUTUS I
Brahms oli nuorille säveltäjille roolimalli ja kannustava hahmo. Zemlinsky sai sysäyksen
sävellysuralleen Brahmsin suositeltua hänen teostaan kustantajalleen. Walter Rabl
puolestaan sai saman suosituksen voitettuaan Wienissä vuonna 1896 nuorten säveltäjien
kilpailun, jonka tuomarina Brahms toimi. Nuoret kisällit kokivat selkeästi parhaaksi
pysytellä myös tyylillisesti lähellä tukijaansa.
Alezander von Zemlinsky (1871—1942):
Trio d-molli op. 3 klarinetille, sellolle ja pianolle (1896)
Perjantai 19.7.2024
23. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
APENNIINIT
Igor Stravinsky (1882—1971):
Suite Italienne (Italialainen sarja) (1932)
Toto Cutugno (1943—2023):
L'italiano (Olen suomalainen) (1983, sanat: Cristiano Minellono/Raul Reiman)
Francesco Antonioni (1971—):
Jousikvartetto nro 2 "Surfarara" (perustuu sisilialaiseen rikkikaivostyöläisen laulamaan kansanlauluun) (2023, Suomen ensiesitys)
Väliaika
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Souvenir de Florence (Muistoja Firenzestä) d-molli op. 70 (1890)
TÄMÄN KONSERTIN PARTNEREITA OVAT OP KUHMO, OP KAINUU, OP YLÄ-KAINUU SEKÄ OP PALTAMO.
Perjantai 19.7.2024
24. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
ARVAAMATON BEETHOVEN
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 11 f-molli op. 95 "Serioso" (1810–11)
Lauantai 20.7.2024
10.00 Kuhmo-talo/Kahvila Juttua
Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä kertoo konserteissa kuultavista teoksista (suomeksi).
Lauantai 20.7.2024
25. 11.00 Kuhmo-talo — 25/21€
SYÖMÄÄN!
Leonard Bernstein (1918—1990):
La Bonne Cuisine (Hyvä keittotaito, neljä ruokaohjetta) sarja lauluäänelle ja pianolle (1947, perustuu Émile Dumontin keittokirjaan La Bonne Cuisine Française)
Aikalaiskollegat kritisoivat Erik Satien pianoteoksia niiden ymmärrettävän muodon puutteesta. Kritiikistä suivaantuneena Satie kirjoitti kolme pianokappaletta selkeään päärynän muotoon.
Erik Satie (1866—1925):
Trois morceaux en form de poire (Kolme päärynän muotoista kappaletta) pianolle nelikätisesti (1903)
Bohuslav Martinů (1890—1959):
La revue de cuisine (Keittiörevyy) H. 161 kertojalle, klarinetille, fagotille, trumpetille, viululle, sellolle ja pianolle (1927, teksti: Ron Butlin)
- Thom Hoffman
- Harri Mäki
- Jaakko Luoma
- Pasi Pirinen
- Swiss-pianotrio
Lauantai 20.7.2024
26. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
SULOISET SONAATIT
Claude Debussy (1862—1918):
Sonaatti nro 2 huilulle, alttoviululle ja harpulle (1915)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sonaatti nro 4 C-duuri op. 102 nro 1 sellolle ja pianolle (1815)
Sergei Prokofjev (1891—1953):
Sonaatti D-duuri op. 94 huilulle ja pianolle (1943)
Lauantai 20.7.2024
27. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
TANGOMANIA
Viera Janárčeková (1941—2023):
Illusion teoksesta Tangomania viululle ja harmonikalle (2013–14)
Richard Dubugnon (1968—):
Rundtanz (Piiritanssi) op. 93 pianosekstetille
Väliaika
Toivo Kärki (1915—1992):
Siks oon mä suruinen (1944, sanat: Kerttu Mustonen)
- Minna Pensola
- Antti Tikkanen
- Erik Higgins
Astor Piazzolla (1921—1992):
Yo Soy María (1968)
Astor Piazzolla (1921—1992):
Se termino (C'est Fini) (1964)
- Natacha Kudritskaya
- Janne Valkeajoki
- Daniel Rowland
- Ismo Eskelinen
- Erik Higgins
Astor Piazzolla (1921—1992):
Escualo (1979)
- Natacha Kudritskaya
- Janne Valkeajoki
- Daniel Rowland
- Ismo Eskelinen
- Erik Higgins
Astor Piazzolla (1921—1992):
Romance del diablo (1965)
- Natacha Kudritskaya
- Janne Valkeajoki
- Daniel Rowland
- Ismo Eskelinen
- Erik Higgins
Astor Piazzolla (1921—1992):
Violentango (1974)
- Natacha Kudritskaya
- Janne Valkeajoki
- Daniel Rowland
- Ismo Eskelinen
- Erik Higgins
KONSERTTI ON LOPPUUNMYYTY.
Lauantai 20.7.2024
28. 21.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
AURINGONLASKU
Konsertti illan hämyyn – kuutamo on kaunis, kirkastettu yö koskettava.
Claude Debussy (1862—1918):
Clair de lune (Kuutamo) sarjasta Bergamasque pianolle (1890)
Jean Sibelius (1865—1957):
Illalle op. 17 nro 6 kokoelmasta Seitsemän laulua (1898, sanat: A. V. Forsman-Koskimies)
Richard Dehmel (1863—1920):
Runo Verklärte Nacht (Kirkastettu yö) runokokoelmasta Weib und Welt (Nainen ja maailma, 1896)
Arnold Schönberg (1874—1951):
Verklärte Nacht (Kirkastettu yö) op. 4 jousisekstetille (1899)
- Minna Pensola
- Zoe Hodi
- Annariina Jokela
- Emily Clark
- Claude Frochaux
- Mirella Pietikäinen
Zoe Hodi, Emily Clark ja Mirella Pietikäinen ovat musiikkikurssien työpajan oppilaita.
Sunnuntai 21.7.2024
10.00 Kuhmo-talo/Kahvila Juttua
Musiikin ytimessä – Thom Hoffman & Wouter Vossen (englanniksi)
- Thom Hoffman
- Wouter Vossen
Sunnuntai 21.7.2024
29. 11.00 Kuhmo-talo — 25/21€
AURINGONNOUSU
Castalian-kvartetti avaa aamun energisoivalla auringonnousulla. Espanjalainen Quiroga-kvartetti soittaa maanmiehensä pianokvinteton – välimerellinen kirkkaus ja välittömyys täyttävät Lentua-salin.
Eero Hämeenniemi (1951—):
Waiting for the Sunrise kahdelle viululle (2009)
Joseph Haydn (1732—1809):
Jousikvartetto nro 63 B-duuri op. 76 nro 4 "Auringonnousu" (1797)
Enrique Granados (1867—1916):
Pianokvintetto g-molli op. 49 (1898)
Sunnuntai 21.7.2024
30. 13.00 Tuupalan alakoulu — 12€ **
TERO JA ERNO SHOW
Rock-klassikot ja KlaSarihitit
Konserttia suositellaan 6–120-vuotiaille. Konsertin kesto 35 minuuttia.
Mitä kaikkea nokkahuilulla voikaan soittaa! Bravade-nokkahuilukvartetin uudessa hulvattomassa esityksessä omaa televisioshow’taan isännöivät heviveljekset Tero ja Erno saavat jo toistamiseen vieraikseen klassisen musiikin erikoisasiantuntijat, nokkahuilumaistereiksi tituleeratut KlaSarit. Genreraja-aidat kaatuvat rytisemällä, kun klassisen musiikin hitit ja kevyen musiikin klassikot yhdistyvät! Yhteensä 50:n hittimaistiaisen joukosta löytyy otteita Tšaikovskin Pienten joutsenten tanssista Led Zeppelinin Stairway to Heaveniin ja Paranoidiin, unohtamatta Smetanan Moldauta, Mozartin sulosäveliä ja Toton Africaa. Kuullaanpa show’ssa myös AC/DC:n Thunderstruckin virtuoosinen kitarasoolo, tietenkin nokkahuilulla soitettuna!
Esityksen on ohjannut ja käsikirjoittanut Elina Lajunen. Musiikin sovituksesta vastaa Hanna Paatelma.
VIIKKOLIPPU I LOPPUU/VIIKKOLIPPU II ALKAA.
(Konsertit 1, 18, 21 ja 30 eivät sisälly viikkolippuihin.)
Sunnuntai 21.7.2024
31. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
OODI ETYDILLE
Etydi: (usein) lyhyt sävellys, jonka tavoite on jonkin soitto- tai sävellysteknisen tavan harjoittaminen.
Nico Muhly (1981—):
Etydi nro 3 teoksesta Kolme etydiä alttoviululle ja ääninauhalle (2008–2013)
Tom Johnson (1939—):
Failing, A Very Difficult Piece (Epäonnistuminen, hyvin vaikea kappale) kontrabassolle (1975)
Sunnuntai 21.7.2024
32. 18.00 Kuhmo-talo — 28/24€
SIIVET
Wings (Siivet) on Thom Hoffmanin ohjaama näytelmä Clara ja Robert Schumannin elämästä pianotriolle ja kahdelle näyttelijälle (esitys englanniksi).
Robert Schumann (1810—1856):
Romanssi Fis-duuri op. 28 nro 2 (1839, sovitus pianotriolle)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Träumerei (Unelmointia) op. 15 nro 7 (1838, sovitus pianotriolle)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Clara Schumann (1819—1896):
Scherzo pianotriosta g-molli op. 17 (1846)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Kanonische Etude C-duuri op. 56 nro 1 teoksesta 6 Studien in kanonischer Form (Kuusi etydiä kaanonin muodossa) (1845)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Kanonische Etude h-molli op. 56 nro 5 teoksesta 6 Studien in kanonischer Form (Kuusi etydiä kaanonin muodossa) (1845)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Allegro teoksesta Adagio ja Allegro op. 70 (1849)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Clara Schumann (1819—1896):
Allegro moderato pianotriosta g-molli op. 17 (1846)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Langsam, mit inniger Empfindung pianotriosta nro 1 d-molli op. 63 (1847)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
In moda d'una marcia pianokvintetosta Es-duuri op. 44 (1842, sovitus pianotriolle)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Johannes Brahms (1833—1897):
Allegro con moto pianotriosta nro 1 H-duuri op. 8 (1853–54)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Vogel als Prophet (Ennustajalintu) sarjasta Waldszenen (Metsäkuvia) op. 82 pianolle (1848–49)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Clara Schumann (1819—1896):
Andante pianotriosta g-molli op. 17 (1846)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Robert Schumann (1810—1856):
Romanssi Fis-duuri op. 28 nro 2 (1839, sovitus pianotriolle)
- Thom Hoffman
- Maria Ylipää
- Storioni-trio
Sunnuntai 21.7.2024
33. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
RAUHAA RAJALLE
Poulencin sonaatin toinen osa on omistettu espanjalaiselle runoilijalle Federico García Lorcalle, joka päätyi fasistien ampumaksi Espanjan sisällissodassa vuonna 1936.
Francis Poulenc (1899—1963):
Sonaatti FP 119 viululle ja pianolle (1942–43, rev. 1949)
Šostakovitšin teos peilaa toisen maailman sodan kauhuja ja mielivaltaista terroria.
Dmitri Šostakovitš (1906—1975):
Pianotrio nro 2 e-molli op. 67 (1944)
YK:n rauhanpalkittu sellisti Pablo Casals: ”Lentäessään taivaalla linnut laulavat, ne laulavat rauhaa, rauhaa, rauhaa.”
Pablo Casals (1876—1973):
Lintujen laulu (1972, sovitus espanjalaisesta kansansävelmästä El cant dels ocells)
Maanantai 22.7.2024
34. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
KVARTETTOJEN AAMUNAVAUS
Harva säveltäjä on ollut yhtä tuottelias kuin Telemann, jonka kynästä syntyi n. 3000 teosta kaikkea mahdollista laatua. Neljän konserton sarja neljälle viulistille on täynnä nerokkaan säveltäjän humoristista, kaunista ja virtuoottista tekstiä.
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Konsertto G-duuri TWV 40:201 neljälle viululle (1720)
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Konsertto D-duuri TWV 40:202 neljälle viululle (1720)
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Konsertto C-duuri TWV 40:203 neljälle viululle (1720)
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Konsertto A-duuri TWV 40:204 neljälle viululle (1720)
Mendelssohnin ensimmäinen pianokvartetto on täynnä nuoren esiteinin elämänjanoa.
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Pianokvartetto d-molli (1821)
KONSERTTIA TUKEE FESTIVAALIN PITKÄAIKAINEN YSTÄVÄ.
Maanantai 22.7.2024
35. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
RAJAKIERROS
Thomas Byström (1772—1839):
Sonaatti nro 1 B-duuri op. 1 nro 1 viululle ja pianolle (1801)
Arvo Pärt (1935—):
Eesti hällilaul (Virolainen kehtolaulu) (2002, säveltäjän sovitus viululle ja pianolle 2019)
Igor Stravinsky (1882—1971):
Chanson Russe (Venäläinen laulu) (1937, transkriptio viululle ja pianolle I. Stravinsky ja S. Dushkin)
Maanantai 22.7.2024
36. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
Nyt mennään musiikkityylien rajoilla ja niiden yli! George Antheil (klassisen musiikin paha poika) käynnistää grooven, eivätkä muutkaan säveltäjät jää svengissä varjoon. KOLIZIO on yhtye, jossa maamme eturivin vaskisoittajat jazz- sekä klassiselta puolelta ovat heittäneet hynttyyt yhteen. Heidän musiikillisesti monipuolinen settinsä on soiva lopputulos taidon ja mielen rajattomuudesta.
Maurice Ravel (1875—1937):
Sonaatti nro 2 G-duuri viululle ja pianolle (1923–27)
Wynton Marsalis (1961—):
Meeelaan fagotille ja jousikvartetille (1999)
Väliaika
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAUPUNKI.
Maanantai 22.7.2024
37. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
TANSSIEN TRANSSYLVANIASSA
Béla Bartók (1881—1945):
Romanialaisia kansantansseja BB 68 (1915, sovitus viululle ja harmonikalle)
Béla Bartók (1881—1945):
Osia teoksesta 44 duoa Sz. 98 kahdelle viululle (1931)
Tiistai 23.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä opastaa festivaalin ohjelmaan (englanniksi).
Tiistai 23.7.2024
38. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
DANEL-KVARTETIN TOIVEKONSERTTI
(Dvořákin kvinteton esittäminen Zoran Markovićin kanssa on ollut kvartetin yhteinen, pitkäaikainen toive.)
Antonín Dvořák (1841—1904):
Jousikvintetto G-duuri op. 77 (1875)
- Danel-kvartetti
- Erik Higgins
Tiistai 23.7.2024
39. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
LEIKITELLEN
Poulenc kertoi säveltäneensä sonaatin kahdelle klarinetille – samoin kuin konsertissa nro 46 kuultavan trion käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle – vaistonvaraisesti. Molemmat teoksista syntyivät aikana, jolloin hän koki, ettei ollut saanut tarpeeksi sävellyskoulutusta. Milhaudin suosituksesta Poulenc hakeutuikin Charles Koechlinin oppiin.
Francis Poulenc (1899—1963):
Sonaatti FP 7 kahdelle klarinetille (1918)
Bachprovisaatio:
J. S. Bach (1685—1750):
Largo viulusonaatista nro 3 C-duuri BWV 1005 (1720)
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi sarjasta nro 1 G-duuri BWV 1007 (1717–23)
Stravinskyn oktetto on sävelletty varsin erikoiselle puhallinkokoonpanolle, johon Stravinsky sai inspiraation unessaan eräänä vuoden 1922 yönä Biarritzissa Ranskassa.
Igor Stravinsky (1882—1971):
Oktetto puhallinsoittimille (1923)
Tiistai 23.7.2024
40. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
ETTEI SE TOISTUISI
Pia Freundin keräämä Theresienstadt-kokonaisuus koostuu keskitysleirillä sävelletyistä lauluista. Messiaenin Aikojen lopun kvartetto linkittyy suoraan kokemukseen keskitysleirielämästä. Jokaisessa sodassa on kyse ihmisistä ja heidän kohtaloistaan. Tämä koskettava kokonaisuus muistuttaa siitä, mitä ei pidä unohtaa.
Ilse Weber (1903—1944):
Ich wandre durch Theresienstadt (Kuljen läpi Theresienstadtin) (1942–44, sanat: Ilse Weber)
Martin Roman (1910—1996):
Das Karussell (Karuselli) (1944, sanat: Leo Strauss)
Viktor Ullmann (1898—1944):
Claire Vénus (Säteilevä Venus) op. 34 nro 1 teoksesta Louïze Labén kuusi sonettia (1941, sanat: Louïze Labé)
Adolf Strauss (1902—1944):
Ich weiss bestimt, ich werd Dich wiedersehn! (Tiedän varmasti tapaavani sinut vielä) (sanat: Ludwig Hift)
Carlo Taube (1897—1944):
Ein jüdisches Kind (Juutalainen lapsi) (sanat: Carlo ja Erika Taube)
Ilse Weber (1903—1944):
Wiegala (Kehtolaulu) (sanat: Ilse Weber)
Viktor Ullmann (1898—1944):
Berjoskele (Koivu) op. 53 nro 1 kokoelmasta Brezulinka. Drei jiddische Lieder (1943, sanat: David Einhorn)
Väliaika
Olivier Messiaen (1908—1992):
Quatuor pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) viululle, klarinetille, sellolle ja pianolle (1940–41)
TÄTÄ KONSERTTIA TUKEE HELENA RANTA.
Tiistai 23.7.2024
41. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
KUOLEMAN KASVOT
Caplet intoutui säveltämään Edgar Allan Poen novellin Punaisen surman naamio. Tarina kertoo rutosta, joka ei säästä ketään, ei edes Prinssi Prosperon huolella linnaansa eristämän joukon juhlia...
André Caplet (1878—1925):
Conte fantastique (Mielikuvituksellinen tarina) harpulle ja jousikvartetille (1919)
”Hän katsoo kuoleman vangitsemaa naista
ja heittää tämän mereen omine käsineen,
Hänen sydämensä palaa täynnä kaipausta kuningattareen.”
Suom. Sari Aittokoski
Franz Schubert (1797—1828):
Der Zwerg (Kääpiö) a-molli D. 771 lauluäänelle ja pianolle (1823, sanat: Matthäus von Collin)
Schnittke sävelsi pianokvintettonsa pian sen jälkeen, kun hänen äitinsä oli löydetty kuolleena sydänkohtauksen jäljiltä. Teos on aukisävelletty lääkärin vastaus Schnittken kysymykseen ”Miltä äidistä tuntui?”.
Alfred Schnittke (1934—1998):
Pianokvintetto (1972–76)
Keskiviikko 24.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Lotta Wennäkoski kertoo tilausteoksestaan ja säveltäjän työstä, haastattelijoina Minna Pensola ja Antti Tikkanen (suomeksi).
Keskiviikko 24.7.2024
42. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
SUKUPOLVEILUA
Bachin d-mollikonsertto on ihastuttanut kuulijoita jo vuosisatojen ajan. Yleisön lisäksi siitä ovat inspiroituneet myös säveltäjät kautta aikojen, tuoreimpana esimerkkinä hurjassa nosteessa oleva brittiläinen Anna Clyne.
J. S. Bach (1685—1750):
Toccata ja fuuga d-molli BWV 565 (?ennen 1708, sovitus sähköviululle Sergey Malov)
Anna Clyne (1980—):
Prince of Clouds (Pilvien prinssi), kaksoiskonsertto kahdelle viululle ja jousille (2012)
J. S. Bach (1685—1750):
Konsertto d-molli BWV 1043 kahdelle viululle, jousille ja basso continuolle (1730–31)
Keskiviikko 24.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Vincente Gómes (1911—2001):
Romance de amor (Kielletyt leikit) pianoharmonikalle
- Elisey Sopotsko
Trad.
Korobeiniki (Kulkukauppiaat) pianoharmonikalle
- Elisey Sopotsko
J. S. Bach (1685—1750):
Bourrée ja Gigue partitasta nro 3 E-duuri BWV 1006 soolohuilulle (1717–20)
- Kaisa Nikkilä
Louis Cahuzac (1880—1960):
Arlequin klarinetille
- Carmi Shalev
J. S. Bach (1685—1750):
Chaconne partitasta nro 2 d-molli BWV 1004 sooloviululle (1717–20)
- Albert Sahlström
Jean Sibelius (1865—1957):
Allegro moderato viulukonsertosta d-molli op. 47 (1905)
- Matthew Hakkarainen
- Sophia Rahman
Keskiviikko 24.7.2024
43. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
ERIKOISUUKSIA
Valtavirran vierellä on kautta aikojen sävelletty hieman erikoisempaa musiikkia, jonka esittäminen vaatii tulkitsijaltaan monenlaisia taitoja. Tästä joukosta niitä löytyy!
Lotta Wennäkoski (1970—):
Sic kahdelle viululle (2023–24, Kuhmon Kamarimusiikin tilausteos, kantaesitys)
SÄVELLYKSEN TEKEMISTÄ ON TUKENUT JENNY JA ANTTI WIHURIN RAHASTO.
Perkinin trion osat on omistettu menneiden vuosien kummajaissirkusten tähdille sekä muille kyseenalaisille ihmiskunnan keksimille ilmiöille.
Sam Perkin (1985—):
The Freakshow pianotriolle (2016)
Keskiviikko 24.7.2024
44. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
SINFONIKOT KAMARISSA
Klassisen musiikin kolme suurta merkittävää sinfonista säveltäjää – Wagner, Mahler sekä Bruckner – ovat jääneet suotta piiloon kamarimusiikkiohjelmistoissa.
Richard Wagner (1813—1883):
Viisi laulua Wesendonkin runoihin WWV 91 (1857–58)
Gustav Mahler (1860—1911):
Pianokvartetto a-molli (1876)
Väliaika
Brucknerin jousikvintetto oli Josef Hellmesbergerin, silloisen Wienin konservatorion ja Wienin filharmonikkojen konserttimestarin, tilaus. Kvintetosta tuli välittömästi yksi säveltäjän esitetyimmistä teoksista. Kriitikko Wilhelm Altmann kirjoitti: ”Jos Brucknerin ainoa jousille kirjoittama teos olisi ollut tuo jousikvinteton hidas osa, pelkästään se olisi taannut hänen maineensa ikuisiksi ajoiksi”.
Anton Bruckner (1824—1896):
Jousikvintetto F-duuri (1878–79)
Keskiviikko 24.7.2024
45. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
SALAPERÄINEN METSÄ
Suomalaiseen luontosuhteeseen kuuluu läheisesti tunne voimaannuttavasta ja elävästä metsästä. Myös Elgar sai inspiraationsa pianokvintettoa säveltäessään Brinkwellsin ulkopuolella sijaitsevasta, paljasrunkoisesta metsästä. Puihin liittyi legenda turmeltuneista espanjalaisista munkeista, joiden pahat teot saivat heidät muuttumaan puiksi. Elgar kirjoitti kriitikko Ernest Newmanille (jolle teos on omistettu) ”...se on karmivaa tavaraa”.
Erkki Melartin (1875—1937):
Salaperäinen metsä op. 118, kuusi kappaletta pianolle (1923)
Charles Koechlin (1867—1950):
Sonaatti op. 71 fagotille ja pianolle (1918–19)
Edward Elgar (1857—1934):
Pianokvintetto a-molli op. 84 (1918–19)
Torstai 25.7.2024
46. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€ **
SYKSYN VÄREJÄ
Orlando di Lasso (1532—1594):
La nuict froide et sombre (Kylmä, synkkä yö) LV 578 (1576)
Giorgio Mainerio (1535—1582):
Saltarello kokoelmasta Il primo libro de balli (1578)
Francis Poulenc (1899—1963):
Sonaatti FP 33a käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle (1922)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Oktetto "Autumn Equinox" (Syyspäivän tasaus) (2016)
Torstai 25.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Mihail Glinka (1804—1857):
Sonaatti d-molli IMG 52 alttoviululle ja pianolle (1825–28)
- Lichun Zhang
- Shutian Ren
Frédéric Chopin (1810—1849):
Balladi nro 4 f-molli op. 52 pianolle (1842)
- Lilli Theisen
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 23 f-molli op. 57 "Appassionata" (1804–05)
- Takahiro Tsuda
Torstai 25.7.2024
47. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
KANSANLAULUJA JA KORVAMATOJA
Robert Schumann (1810—1856):
Fünf Stücke im Volkston (Viisi kappaletta kansansävelmän tapaan) op. 102 sellolle ja pianolle (1849)
Kuvittele itsesi konsertti-illan yleisöön Moskovan konservatoriolla vuonna 1876, kun Tšaikovski tapasi Tolstoin. Pjotr toimi tuolloin konservatoriolla professorina eikä ollut vielä profiloitunut siksi suurnimeksi, jona hänet opittaisiin tuntemaan. Tšaikovski sai mahdollisuuden omaan sävellyskonserttiin, jonka rahoitus antoi hänelle tilaisuuden kirjoittaa ja esittää ensimmäisen jousikvartettonsa. Teoksen oli pakko onnistua, toista mahdollisuutta ei ehkä tulisi. Vuosia myöhemmin Tšaikovski muisteli, kuinka Tolstoi oli liikuttunut kyyneliin asti tuon kvarteton hitaan osan kuultuaan.
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Jousikvartetto nro 1 D-duuri op. 11 (1871)
Torstai 25.7.2024
48. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
BRAHMS-VAIKUTUS II
19-vuotias Richard Strauss muutti Berliiniin vuonna 1883 jatkaakseen opintojaan Brahmsin johdolla. Voimiensa tunnossa oleva 50-vuotias Brahms edusti Straussille aivan uutta säveltämisen mallia. Oppimastaan inspiroituneena hän ryhtyi säveltämään c-molli pianokvartettoa, jossa nuoren säveltäjän kiihko ja virtuositeetti kohtaa brahmsiaanisen jykevyyden.
Richard Strauss (1864—1949):
Pianokvartetto c-molli op. 13 (1883–84)
Väliaika
Torstai 25.7.2024
49. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
MIELETÖNTÄ
Schumann sävelsi Aavemuunnelmia aikana, jolloin hänen mielensä alkoi lopullisesti järkkyä. Hän kertoi olevansa henkien ympäröimä ja kuulevansa ääniä, jotka lauloivat hänelle ylimaallisen kauniita melodioita ja toisaalta uhkasivat lähettää hänet helvettiin. Kappaleen valmistuttua hän hakeutui itse mielisairaalaan. Toisenlaiseen hulluuteen – viinin, kuun, rakkauden ja kuoleman suloiseen sekamelskaan – vie Albert Giraudin tekstiin sävelletty Kuuhullu-Pierrot. Teos sisältää ns. puhelaulua ja on tekstisisältönsä ja virtuoottisuutensa takia noussut yhdeksi klassisen musiikin kulttiteoksista.
Robert Schumann (1810—1856):
Teema ja muunnelmia Es-duuri WoO 24 pianolle "Aavemuunnelmat" (1854)
Arnold Schönberg (1874—1951):
Kuuhullu-Pierrot op. 21 puheäänelle, huilulle, klarinetille, viululle, alttoviululle, sellolle ja pianolle (1912, sanat Albert Giraud)
Perjantai 26.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä johdattalee ohjelmaan (suomeksi).
Perjantai 26.7.2024
50. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
AAMUN ALLEGROT
Giovanni Bassano (1550—1617):
Ricercata Prima kokoelmasta Ricercate, Passaggi et Cadentie (1585)
Nicola Matteis (1650—1713):
Passaggio rotto ja Fantasia kokoelmasta Ayres viululle (1676)
Nicola Matteis Jr. (1690—1737):
Fantasia a-molli "Alia Fantasia" teoksesta Kaksi fantasiaa viululle (1720 tai ennen)
Robert Schumann (1810—1856):
Adagio ja Allegro As-duuri op. 70 käyrätorvelle ja pianolle (1849)
Pariisilainen kustannus- ja soitinrakennusyhtiö Erard tilasi Ravelilta kappaleen mainostaakseen talon uutta pedaaliharppumallia. Teos onkin kuin minikonsertto harpulle ja soitinyhtyeelle pikkukadensseineen kaikkineen. Erardin pahin kilpailija Pleyel yritti samaa tilaamalla kappaleen Debussyltä, mutta tämän erän vei Ravel.
Maurice Ravel (1875—1937):
Johdanto ja allegro op. 46 harpulle, huilulle, klarinetille ja jousikvartetille (1905)
Perjantai 26.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Max Bruch (1838—1920):
Allegro moderato viulukonsertosta nro 1 g-molli op. 26 (1866)
- Vilma Tikkanen
- Sophia Rahman
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Presto viulusonaatista nro 4 a-molli op. 23 viululle ja pianolle (1801)
- Sofia Vinkel
- Sophia Rahman
J. S. Bach (1685—1750):
Allemande partitasta nro 2 d-molli BWV 1004 (1717-20)
- Anton Saraste
J. S. Bach (1685—1750):
Partita nro 3 E-duuri BWV 1006 (1720)
- Aaro Tulkki
- Venla Suni
- Maria Emeltchenko
- Ayuna Inoue
- Jalo Pulkkinen
Pablo de Sarasate (1844—1908):
Zigeunerweisen op. 20 viululle ja pianolle (1878)
- Aura Mäkinen
- Sophia Rahman
Einojuhani Rautavaara (1928—2016):
Jousikvartetto nro 1 "Quartettino" (1952)
- Maria Turunen
- Ida Hoefft
- Ammi Autere
- Eero Vahtola
Perjantai 26.7.2024
51. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
SAARILTA JA MAAILMAN LAIDOILTA
Maurice Ravel (1875—1937):
Chansons Madécasses (Lauluja Madagaskarilta) sopraanolle, huilulle, sellolle ja pianolle (1925–26, sanat Évariste de Parny)
Ligeti ihaili afrikkalaista musiikkia ja arvosti sen rytmien monimuotoisuutta. Hänen etydeissään tämä innostus on selkeästi kuultavissa.
György Ligeti (1923—2006):
Etydi nro 4 pianolle "Fanfaarit" (1985)
Improvisaatio arabialaisista teemoista
Fritz Kreisler (1875—1962):
Kiinalainen tamburiini op. 3 viululle ja pianolle (ennen 1910)
Anna Thorvaldsdottir (1977—):
Reflections (Heijastuksia) jousitriolle (2016)
Pedro Laurenz (1902—1972):
Berretín (Pakkomielle) (1941, sov. Astor Piazzolla)
Perjantai 26.7.2024
52. 18.00 Kuhmo-talo — 28/24€
AIKAMATKA: KUHMON KAMARIMUSIIKKI 40 VUOTTA SITTEN
Franz Schubert (1797—1828):
Fantasia f-molli D. 940 pianolle nelikätisesti (1828)
Johannes Brahms (1833—1897):
Jousisekstetto nro 2 G-duuri op. 36 (1864–65)
Perjantai 26.7.2024
53. 20.30 Kuhmo-talo — 25/21€
SISKO JA SEN VELI
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON F-MUSIIKKI OY.
Lauantai 27.7.2024
10.00 Kuhmo-talo/Kahvila Juttua
Musiikin ytimessä – Valeri Tolstov ja Erik Higgins valottavat illan La Folia -konsertin kokonaisuutta (englanniksi).
- Valeri Tolstov
- Erik Higgins
Lauantai 27.7.2024
54. 11.00 Kuhmo-talo — 25/21€
LÄPIMURTOJA
Schubert ehti säveltää lähipiirilleen n. 11 jousikvartettoa ennen kuin ”löysi” lähteen, josta ammentaa aineksia menestysteoksiin. Läpimurto tapahtui kvartetto-osan D. 703 myötä, ja vaikka kyseinen kvartetto ei koskaan tullut yhtä osaa valmiimmaksi, oli menestyksen siemenet kylvetty.
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvartetto nro 12 c-molli D. 703 "Quartett-Satz" (1820)
Francesco Darmanin (1995—):
The Sudden Lightness pianokvartetille (Vladimir Mendelssohn -sävellyskilpailun 2023 voittaja, Suomen ensiesitys)
Lauantai 27.7.2024
55. 16.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
MYSTIKOT JA RUUSURISTILÄISET
Erik Satie oli erityinen hahmo. Hän oli mieltynyt harmaisiin vakosamettipukuihin (hänellä oli niitä seitsemän, kaikki samanlaisia), sateenvarjoihin sekä kuuleman mukaan vain valkoisten ruokien syömiseen. Häntä kiehtoivat myös mystiikka ja erilaiset kultit. Gnossiennejen säveltämisen aikoihin hän osallistui gnostilaisen lahkon toimintaan.
Erik Satie (1866—1925):
Gnossiennes, nrot 4, 1 ja 5 (1889–97)
Aleksandr Skrjabin (1872—1915):
Pianosonaatti nro 7 op. 64 "White Mass" (Valkoinen messu) (1911–12)
Claude Debussy (1862—1918):
Sonaatti g-molli viululle ja pianolle (1916–17)
Lauantai 27.7.2024
56. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
LEMPIELÄIMIÄ
Eläimellistä menoa täynnä iloa ja tunnettuja teoksia. Kuinka nopeasti tänään kuullaan kimalaisen lento? Miten kaunis onkaan joutsenen laulelo? Konsertin päättää Kuhmon Kamarimusiikin tunnusbiisiksi muodostunut Forelli-kvintetto.
Camille Saint-Saëns (1835—1921):
La cygne (Joutsen) sellolle ja pianolle (1887)
Tarquinio Merula (1595—1665):
La Lusignuola (Satakieli) op. 1 nro 2 sarjasta Il primo libro delle canzoni (1615)
Emmanuel Chabrier (1841—1894):
Villanelle des petits canards (Pikku ankkojen villanella) (1889, sanat: Rosemonde Gérard)
Emmanuel Chabrier (1841—1894):
Les cigales (Laulukaskaat) (1889, sanat: Rosemonde Gérard)
Emmanuel Chabrier (1841—1894):
Ballade des gros dindons (Balladi lihavista kalkkunoista) (1889, sanat: Edmond Rostand)
Nikolai Rimski-Korsakov (1844—1908):
Kimalaisen lento oopperasta Tsaari Saltanin tarina (1900, sovitus harmonikalle Adrian Dante)
Joseph Haydn (1732—1809):
Finale: Allegro con spirito jousikvartetosta D-duuri op. 50 nro 6 "Sammakko" (1787)
Vladimir Mendelssohn (1949—2021):
Urban Lark (City-leivo) nro 2 pianokvartetille (2019)
Väliaika
Franz Schubert (1797—1828):
Pianokvintetto A-duuri D. 667 "Forelli" (1819)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAMARIMUSIIKIN KANNATUSYHDISTYS RY.
Lauantai 27.7.2024
57. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€ *
LA FOLIA À LA YEREVAN
Festivaalin päätöskonsertissa kuullaan ennenkuulumaton yhdistelmä soittimia ympäri maailmaa. Perinteisten soittimien mukana sielukkaat duduk ja sitar, kirkasääniset zurna sekä kalyuka ja virtuoosinen tabla. Vivaldin La Folian pyörteissä sukelletaan armenialaiseen kansanmusiikkiin, improvisoidaan ja ammennetaan muista kulttuureista uusilla variaatioilla. Konsertin musiikin on säveltänyt sveitsiläis-armenialainen säveltäjä Valeri Tolstov. Hän on yhdistänyt teoksiinsa otteita Antonio Vivaldin sävellyksistä.
Mer tan itev
Armenian Dance
Country of Eternal Sun
Mountain Dance