Enpä olisi uskonut, että Kuhmon tämän kesän sytyttävimmät elämykset tulevat amerikkalaisten säveltäjien konsertoista. Niin vain on käynyt. Ensin sunnuntaina Philip Glassin viulukonsertto ja eilen Aaron Coplandin klarinettikonsertto sekoittivat Kuhmo-talon yleisön.
Kummassakin tapauksessa huomattava ansio yllättävästä tehosta kuului esittäjille. Sunnuntaina loisti solistina Daniel Rowland ja eilen Christoffer Sundqvist, jonka klarinetin sävykirjo on käsittämättömän rikas. Hän sai konserton sykkimään niin, että asiasta tietämättömätkin arvasivat konserton olevan alun perin Benny Goodmanille sävelletty. Yhteissoitossa tapahtui sama ihme kuin ennenkin Klaus Mäkelän johtaessa: eri puolilta Eurooppaa tulleista muusikoista koottu orkesteri soikin aivan kuin pitkään yhdessä soittanut kokoonpano.
Tämä on yksi niitä tekijöitä, jotka saavat yleisön tulemaan Kuhmoon vuosi vuoden jälkeen: kokenutkin kuulija saatetaan joskus päästä yllättämään. Tällä viikolla yllätykset ovat olleet pelkästään myönteisiä ja kaikki konsertit ovat olleet tasaisen hyviä. Yllättävä on ollut säätilakin. Pitkän Kuhmohistoriani ajalta en muista toista festivaalia, jonka aikana helle olisi jatkunut näin sitkeästi. Tänään tuli hiukan vettä ja lisää on luvassa, mutta lämpömittarit näyttävät silti juuttuneen paikalleen niin pitkälle kuin ennusteet ulottuvat.
Asianmukaisissa sisätiloissa pidettäviin konsertteihin säätila ei vaikuta ratkaisevasti. Ensimmäisellä festivaalilla vuonna 1970 Kuhmossa kyllä aiottiin järjestää ulkoilmatilaisuuskin. Paikkana piti olla kesäteatteri ja ajankohta oli perjantai 24.7. Edellisenä päivänä oli kuitenkin sadetta ja ukkosta, ja kun lämpöäkin oli vain 13 astetta, Vivaldia, Crusellia ja Beethovenia päätettiin soittaa sisätiloissa.
Sen jälkeen Kamarimusiikin ainoat ulkoilmatilaisuudet ovat olleet jalkapallo-otteluita. Niitäkään ei enää ole järjestetty sen jälkeen kun Danel-kvartetin alttoviulisti vuonna 2005 teloi polvensa ottelun tiimellyksessä ja vietti loppufestivaalin sairaalassa. Tuolloin tehtiin edelleen voimassa oleva päätös, jonka mukaan ammattimaiset kamarimuusikot eivät pelaa jalkapalloa eivätkä ammattimaiset jalkapalloilijat soita kamarimusiikkia. Tämä on kummassakin tapauksessa myös yleisön etu.
Juhani Koivisto, lehdistöpäällikkö