Materiaalisten ja kulttuuristen arvojen vastakkaisuudesta keskusteltaessa kannattaa muistaa, että maailman arvokkaimmat yritykset laskevat pelkän brändinsä arvon sadoissa miljardeissa dollareissa. Brändi on kuitenkin jotain aivan aineetonta, pelkkä mielikuva. Se on periaatteessa ihan samalla tavalla olematonta ja haihtuvaa kuin jousikvartetin sävele, näyttelijän ainutkertainen esitys tai yleisön innostuneet aplodit.
Kuhmon Kamarimusiikki on hyvä esimerkki vahvasta ja myönteisestä brändistä. Se rakentui alkuvaiheissa hyvinkin nopeasti ja on pysynyt hämmästyttävän samanlaisena. Kuitenkin itse festivaali on muuttunut, sillä muusikot ovat vaihtuneet moneen kertaan, esityspaikoista vain yksi on pysynyt samana ja taiteellinen johtokin on uusiutunut.
Näin vahvaa brändiä ei voisi tietoisesti luoda, sillä täytyy olla pohjansa ihmisten kokemuksissa. Sitä on kyllä kehitetty, mutta ei tietoisesti, vaan kaikki on lähtenyt itse tapahtuman sisällöstä. Siitä on voitu ammentaa materiaalia, joka taas ehkä on vuorostaan vahvistanut sisältöä.
Lienee kansainvälisestikin ainutlaatuista, että festivaalin visuaalinen ilme pysyy vuosikymmeniä näin linjakkaana ja korkeatasoisena. Ensin mukaan tuli taitava graafikko Pekka Lehtinen, joka on vastannut tyylikkäistä julisteista ja aina yhtä kekseliäistä ja musiikillisista logoista lähes alusta asti. Valokuvaajana aloitti jo 40 vuotta sitten Stefan Bremer, ja hänen työnsä ansiosta Kuhmosta on piirtynyt kuva luonnonkauneuden, rennon ilmapiirin ja intohimoisen soittamisen yhdistelmänä. Katsokaapa nyt vaikka tässä olevaa kuvaa, joka hehkuu kesää, luontoa, iloa ja yhdessäoloa. Kaiken lisäksi kuvassa on myös musiikkia, sillä soittajien profiilit voi hahmottaa jousisoittimien päinä.
Jossain määrin olen itsekin ollut kehittämässä Kuhmon brändiä kertomalla yllättävistä sattumuksista, hauskoista tapaamisista ja elämästä organisaation sisällä sekä tutustuttamalla aamun Musiikin ytimessä -tilaisuuksissa yleisöä esiintyjiin ja musiikkiin. Kaiken myönteisen brändin taustalla on kuitenkin oltava todellisuus. Täällä voi oikeasti kokea konserttien ohella yhteisöllisyyttä, täällä tapahtuu musiikillisia ja inhimillisiä kohtaamisia.
Juhani Koivisto, lehdistöpäällikkö