Tiistai 23.7.

Tiistai 23.7.2024

10.00 Salakamari

Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä opastaa festivaalin ohjelmaan (englanniksi).

Tiistai 23.7.2024

38. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€

DANEL-KVARTETIN TOIVEKONSERTTI

Anton Bruckner (1824—1896):

Jousikvartetto c-molli (1862)

(Dvořákin kvinteton esittäminen Zoran Markovićin kanssa on ollut kvartetin yhteinen, pitkäaikainen toive.)

Antonín Dvořák (1841—1904):

Jousikvintetto G-duuri op. 77 (1875)

Tiistai 23.7.2024

39. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€

LEIKITELLEN

Poulenc kertoi säveltäneensä sonaatin kahdelle klarinetille – samoin kuin konsertissa nro 46 kuultavan trion käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle – vaistonvaraisesti. Molemmat teoksista syntyivät aikana, jolloin hän koki, ettei ollut saanut tarpeeksi sävellyskoulutusta. Milhaudin suosituksesta Poulenc hakeutuikin Charles Koechlinin oppiin.

Francis Poulenc (1899—1963):

Sonaatti FP 7 kahdelle klarinetille (1918)

Bachprovisaatio:

J. S. Bach (1685—1750):

Preludi sarjasta nro 3 C-duuri BWV 1009 (1717–23)

J. S. Bach (1685—1750):

Largo viulusonaatista nro 3 C-duuri BWV 1005 (1720)

J. S. Bach (1685—1750):

Preludi sarjasta nro 1 G-duuri BWV 1007 (1717–23)

Sebastian Fagerlund (1972—):

Scherzic alttoviululle ja sellolle (2008)

Stravinskyn oktetto on sävelletty varsin erikoiselle puhallinkokoonpanolle, johon Stravinsky sai inspiraation unessaan eräänä vuoden 1922 yönä Biarritzissa Ranskassa.

Igor Stravinsky (1882—1971):

Oktetto puhallinsoittimille (1923)

Tiistai 23.7.2024

40. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€

ETTEI SE TOISTUISI

Pia Freundin keräämä Theresienstadt-kokonaisuus koostuu keskitysleirillä sävelletyistä lauluista. Messiaenin Aikojen lopun kvartetto linkittyy suoraan kokemukseen keskitysleirielämästä. Jokaisessa sodassa on kyse ihmisistä ja heidän kohtaloistaan. Tämä koskettava kokonaisuus muistuttaa siitä, mitä ei pidä unohtaa.

John Cage (1912—1992):

In the Name of the Holocaust preparoidulle pianolle (1942)

Ilse Weber (1903—1944):

Ich wandre durch Theresienstadt (Kuljen läpi Theresienstadtin) (1942–44, sanat: Ilse Weber)

Martin Roman (1910—1996):

Das Karussell (Karuselli) (1944, sanat: Manfred Greiffenhagen)

Viktor Ullmann (1898—1944):

Claire Vénus (Säteilevä Venus) op. 34 nro 1 teoksesta Louïze Labén kuusi sonettia (1941, sanat: Louise Labé)

Adolf Strauss (1902—1944):

Ich weiss bestimmt, ich werd dich wiedersehen (Tiedän varmasti tapaavani sinut vielä) (sanat: Ludwig Hift)

Carlo Taube (1897—1944):

Ein jüdisches Kind (Juutalainen lapsi) (sanat: Carlo ja Erika Taube)

Ilse Weber (1903—1944):

Wiegala (Kehtolaulu) (sanat: Ilse Weber)

Viktor Ullmann (1898—1944):

Berjoskele (Koivu) op. 53 nro 1 kokoelmasta Brezulinka. Drei jiddische Lieder (1943, sanat: David Einhorn)

Väliaika

Olivier Messiaen (1908—1992):

Quatuor pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) viululle, klarinetille, sellolle ja pianolle (1940–41)

TÄTÄ KONSERTTIA TUKEE HELENA RANTA.

Tiistai 23.7.2024

41. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€

KUOLEMAN KASVOT

Caplet intoutui säveltämään Edgar Allan Poen novellin Punaisen surman naamio. Tarina kertoo rutosta, joka ei säästä ketään, ei edes Prinssi Prosperon huolella linnaansa eristämän joukon juhlia...

André Caplet (1878—1925):

Conte fantastique (Mielikuvituksellinen tarina) harpulle ja jousikvartetille (1919)

”Hän katsoo kuoleman vangitsemaa naista

ja heittää tämän mereen omine käsineen,

Hänen sydämensä palaa täynnä kaipausta kuningattareen.”

Suom. Sari Aittokoski

Franz Schubert (1797—1828):

Der Zwerg (Kääpiö) a-molli D. 771 lauluäänelle ja pianolle (1823, sanat: Matthäus von Collin)

Schnittke sävelsi pianokvintettonsa pian sen jälkeen, kun hänen äitinsä oli löydetty kuolleena sydänkohtauksen jäljiltä. Teos on aukisävelletty lääkärin vastaus Schnittken kysymykseen ”Miltä äidistä tuntui?”.

Alfred Schnittke (1934—1998):

Pianokvintetto (1972–76)