Tiistai 23.7.
Tiistai 23.7.2024
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä – Osmo Tapio Räihälä opastaa festivaalin ohjelmaan (englanniksi).
Tiistai 23.7.2024
38. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€
DANEL-KVARTETIN TOIVEKONSERTTI
(Dvořákin kvinteton esittäminen Zoran Markovićin kanssa on ollut kvartetin yhteinen, pitkäaikainen toive.)
Antonín Dvořák (1841—1904):
Jousikvintetto G-duuri op. 77 (1875)
- Danel-kvartetti
- Erik Higgins
Tiistai 23.7.2024
39. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
LEIKITELLEN
Poulenc kertoi säveltäneensä sonaatin kahdelle klarinetille – samoin kuin konsertissa nro 46 kuultavan trion käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle – vaistonvaraisesti. Molemmat teoksista syntyivät aikana, jolloin hän koki, ettei ollut saanut tarpeeksi sävellyskoulutusta. Milhaudin suosituksesta Poulenc hakeutuikin Charles Koechlinin oppiin.
Francis Poulenc (1899—1963):
Sonaatti FP 7 kahdelle klarinetille (1918)
Bachprovisaatio:
J. S. Bach (1685—1750):
Largo viulusonaatista nro 3 C-duuri BWV 1005 (1720)
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi sarjasta nro 1 G-duuri BWV 1007 (1717–23)
Stravinskyn oktetto on sävelletty varsin erikoiselle puhallinkokoonpanolle, johon Stravinsky sai inspiraation unessaan eräänä vuoden 1922 yönä Biarritzissa Ranskassa.
Igor Stravinsky (1882—1971):
Oktetto puhallinsoittimille (1923)
Tiistai 23.7.2024
40. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
ETTEI SE TOISTUISI
Pia Freundin keräämä Theresienstadt-kokonaisuus koostuu keskitysleirillä sävelletyistä lauluista. Messiaenin Aikojen lopun kvartetto linkittyy suoraan kokemukseen keskitysleirielämästä. Jokaisessa sodassa on kyse ihmisistä ja heidän kohtaloistaan. Tämä koskettava kokonaisuus muistuttaa siitä, mitä ei pidä unohtaa.
Ilse Weber (1903—1944):
Ich wandre durch Theresienstadt (Kuljen läpi Theresienstadtin) (1942–44, sanat: Ilse Weber)
Martin Roman (1910—1996):
Das Karussell (Karuselli) (1944, sanat: Leo Strauss)
Viktor Ullmann (1898—1944):
Claire Vénus (Säteilevä Venus) op. 34 nro 1 teoksesta Louïze Labén kuusi sonettia (1941, sanat: Louïze Labé)
Adolf Strauss (1902—1944):
Ich weiss bestimt, ich werd Dich wiedersehn! (Tiedän varmasti tapaavani sinut vielä) (sanat: Ludwig Hift)
Carlo Taube (1897—1944):
Ein jüdisches Kind (Juutalainen lapsi) (sanat: Carlo ja Erika Taube)
Ilse Weber (1903—1944):
Wiegala (Kehtolaulu) (sanat: Ilse Weber)
Viktor Ullmann (1898—1944):
Berjoskele (Koivu) op. 53 nro 1 kokoelmasta Brezulinka. Drei jiddische Lieder (1943, sanat: David Einhorn)
Väliaika
Olivier Messiaen (1908—1992):
Quatuor pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) viululle, klarinetille, sellolle ja pianolle (1940–41)
TÄTÄ KONSERTTIA TUKEE HELENA RANTA.
Tiistai 23.7.2024
41. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
KUOLEMAN KASVOT
Caplet intoutui säveltämään Edgar Allan Poen novellin Punaisen surman naamio. Tarina kertoo rutosta, joka ei säästä ketään, ei edes Prinssi Prosperon huolella linnaansa eristämän joukon juhlia...
André Caplet (1878—1925):
Conte fantastique (Mielikuvituksellinen tarina) harpulle ja jousikvartetille (1919)
”Hän katsoo kuoleman vangitsemaa naista
ja heittää tämän mereen omine käsineen,
Hänen sydämensä palaa täynnä kaipausta kuningattareen.”
Suom. Sari Aittokoski
Franz Schubert (1797—1828):
Der Zwerg (Kääpiö) a-molli D. 771 lauluäänelle ja pianolle (1823, sanat: Matthäus von Collin)
Schnittke sävelsi pianokvintettonsa pian sen jälkeen, kun hänen äitinsä oli löydetty kuolleena sydänkohtauksen jäljiltä. Teos on aukisävelletty lääkärin vastaus Schnittken kysymykseen ”Miltä äidistä tuntui?”.
Alfred Schnittke (1934—1998):
Pianokvintetto (1972–76)