Keskiviikko 24.7.

Keskiviikko 24.7.2024

10.00 Salakamari

Musiikin ytimessä – Lotta Wennäkoski kertoo tilausteoksestaan ja säveltäjän työstä, haastattelijoina Minna Pensola ja Antti Tikkanen (suomeksi).

Keskiviikko 24.7.2024

42. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€

SUKUPOLVEILUA

Bachin d-mollikonsertto on ihastuttanut kuulijoita jo vuosisatojen ajan. Yleisön lisäksi siitä ovat inspiroituneet myös säveltäjät kautta aikojen, tuoreimpana esimerkkinä hurjassa nosteessa oleva brittiläinen Anna Clyne.

J. S. Bach (1685—1750):

Toccata ja fuuga d-molli BWV 565 (?ennen 1708, sovitus viululle Sergey Malov)

Anna Clyne (1980—):

Prince of Clouds (Pilvien prinssi), kaksoiskonsertto kahdelle viululle ja jousille (2012)

Johann Christian Bach (1735—1782):

Pianosonaatti A-duuri op. 17 nro 5 (n. 1780)

J. S. Bach (1685—1750):

Konsertto d-molli BWV 1043 kahdelle viululle, jousille ja basso continuolle (1730–31)

Keskiviikko 24.7.2024

12.30 Tuupalan alakoulu

Oppilaskonsertti

  • Musiikkikurssin oppilaita

Keskiviikko 24.7.2024

43. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€

ERIKOISUUKSIA

Valtavirran vierellä on kautta aikojen sävelletty hieman erikoisempaa musiikkia, jonka esittäminen vaatii tulkitsijaltaan monenlaisia taitoja. Tästä joukosta niitä löytyy!

Lotta Wennäkoski (1970—):

Sic kahdelle viululle (2024, Kuhmon Kamarimusiikin tilausteos, kantaesitys)

SÄVELLYKSEN TEKEMISTÄ ON TUKENUT JENNY JA ANTTI WIHURIN RAHASTO.

Luciano Berio (1925—2003):

Sequenza V pasuunalle (1966)

Mark Applebaum (1967—):

Aphasia (2010)

Perkinin trion osat on omistettu menneiden vuosien kummajaissirkusten tähdille sekä muille kyseenalaisille ihmiskunnan keksimille ilmiöille.

Sam Perkin (1985—):

The Freakshow pianotriolle (2016)

Keskiviikko 24.7.2024

44. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€

SINFONIKOT KAMARISSA

Klassisen musiikin kolme suurta merkittävää sinfonista säveltäjää – Wagner, Mahler sekä Bruckner – ovat jääneet suotta piiloon kamarimusiikkiohjelmistoissa.

Richard Wagner (1813—1883):

Viisi laulua Wesendonkin runoihin WWV 91 (1857–58)

Gustav Mahler (1860—1911):

Pianokvartetto a-molli (1876)

Väliaika

Brucknerin jousikvintetto oli Josef Hellmesbergerin, silloisen Wienin konservatorion ja Wienin filharmonikkojen konserttimestarin, tilaus. Kvintetosta tuli välittömästi yksi säveltäjän esitetyimmistä teoksista. Kriitikko Wilhelm Altmann kirjoitti: ”Jos Brucknerin ainoa jousille kirjoittama teos olisi ollut tuo jousikvinteton hidas osa, pelkästään se olisi taannut hänen maineensa ikuisiksi ajoiksi”.

Anton Bruckner (1824—1896):

Jousikvintetto F-duuri (1878–79)

Keskiviikko 24.7.2024

45. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€

SALAPERÄINEN METSÄ

Suomalaiseen luontosuhteeseen kuuluu läheisesti tunne voimaannuttavasta ja elävästä metsästä. Myös Elgar sai inspiraationsa pianokvintettoa säveltäessään Brinkwellsin ulkopuolella sijaitsevasta, paljasrunkoisesta metsästä. Puihin liittyi legenda turmeltuneista espanjalaisista munkeista, joiden pahat teot saivat heidät muuttumaan puiksi. Elgar kirjoitti kriitikko Ernest Newmanille (jolle teos on omistettu) ”...se on karmivaa tavaraa”.

Erkki Melartin (1875—1937):

Salaperäinen metsä op. 118, kuusi kappaletta pianolle (1923)

Charles Koechlin (1867—1950):

Sonaatti op. 71 fagotille ja pianolle (1918–19)

Edward Elgar (1857—1934):

Pianokvintetto a-molli op. 84 (1918–19)