Maanantai 21.7.

Maanantai 21.7.2025

10.00 Salakamari

Musiikin ytimessä – taiteelliset johtajat Minna Pensola ja Antti Tikkanen kertovat toisen viikon ohjelmasta (suomeksi).

Maanantai 21.7.2025

32. 11.00 Kuhmon kirkko — 27/21€

RUOTSIN HÄNDEL, SUOMEN HAYDN – SVENSKA HÄNDEL, FINSKA HAYDN – HANDEL OF SWEDEN & HAYDN OF FINLAND

Johan Helmich Roman (1694—1758):

Triosonaatti fis-molli BeRi 109

Georg Friedrich Händel (1685—1759):

Triosonaatti A-duuri op. 5 nro 1 (1739)

Erik Tulindberg (1761—1814):

Jousikvartetto nro 4 G-duuri op. 2 nro 1 (rekonstruktio Anssi Mattila)

Joseph Haydn (1732—1809):

Pianotrio C-duuri Hob. XV:27 (1797)

Maanantai 21.7.2025

33. 15.00 Kuhmo-talo — 27/21€

JATKOTARINOITA – FÖLJETONG – SEQUELS

Improvisaatio

J. S. Bach (1685—1750):

Preludi sellosarjasta nro 1 G-duuri BWV 1007 (1717-23)

Josefine Opsahl (1992—):

Tide soolosellolle

Josefine Opsahl (1992—):

Core soolosellolle

J. S. Bach (1685—1750):

Sonaatti nro 3 C-duuri BWV 1005 sooloviululle (1720)

Maanantai 21.7.2025

34. 18.00 Kuhmo-talo — 33/25€

POHJOLAN TÄHTIÄ – NORDENS STJÄRNOR – NORDIC SUPERSTARS

Carl Nielsen (1865—1931):

Kaksi fantasiakappaleita op. 2 oboelle ja pianolle (1889)

Viulisti-säveltäjä Agnes Tschetschulin, Helsingin musiikkiopiston (nykyinen Sibelius-Akatemia) tähtioppilas, jatkoi opintojaan Berliinin taidekorkeakoulussa opettajanaan Joseph Joachim – 1800-luvun arvostetuimpia viuluvirtuooseja ja Johannes Brahmsin läheinen ystävä. Tschetschulin teki näyttävän uran Keski-Euroopassa solistina ja kamarimuusikkona ja siirtyi myöhemmin Britanniaan Cheltenham Ladies’ Collegen viuluprofessoriksi jatkaen kuitenkin esiintymistä ja säveltämistä elämänsä loppuun saakka. Tschetschulinien perhe oli vankka tasa-arvon kannattaja. Agnesin isosisko Maria oli Pohjoismaiden ensimmäinen naisylioppilas.

Agnes Tschetschulin (1859—1942):

Berceuse (Kehtolaulu) viululle ja pianolle (1888)

Jean Sibelius (1865—1957):

Souvenir op. 79 nro 1 teoksesta Kuusi kappaletta viululle ja pianolle (1915–17)

Edvard Grieg (1843—1907):

Pianosonaatti e-molli op. 7 (1865)

Norjalainen Ole Bull oli aikanaan Pohjolan ehdottomasti kovin viuluvirtuoosi ja muutenkin hyvin erikoisluontoinen kaveri. Hän soitti viululla, jonka talla oli erikoismuotoiltu hänen keksimiään erikoistehosteita varten. 66-vuotissyntymäpäiväänsä Ole juhlisti kiipeämällä Kheopsin pyramidin päälle. Menestys toi mukanaan myös omaisuutta, jolla Bull muun muassa osti maata Pohjois-Amerikasta ja perusti Pennsylvanian osavaltioon Oleana-siirtokunnan. Bull tuki kotikylänsä poikaa Griegiä ja kannusti häntä tutkimaan ja käyttämään kotimaansa kansansävelmiä musiikillisen ilmaisunsa pohjana.

 

Vuonna 1838 Ole Bullin konsertti Helsingissä noteerattiin suuresti ja hänen vierailunsa jätti jälkeensä oikean viulukuumeen kaupungin nuorisoon. Zacharias Topelius oli opiskelutovereidensa kanssa yleisössä ja kokemuksesta löytyy useampikin merkintä hänen päiväkirjoistaan.

Ole Bull (1810—1880):

Polacca Guerriera viululle ja pianolle (1835, rev. 1864)

Väliaika

Kaija Saariaho (1952—2023):

Canvas soolohuilulle (1978)

Daníel Bjarnason (1979—):

Four Portraits pianolle (2012)

Franz Berwald (1796—1868):

Septetto B-duuri klarinetille, fagotille, käyrätorvelle, viululle, alttoviululle, sellolle ja kontrabassolle (1828)

TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAUPUNKI.

Maanantai 21.7.2025

35. 21.00 Kuhmon kirkko — 27/21€

EHTOO – AFTON – DUSK

Trad.

Se solen sjunker, ruotsalainen kansanlaulu (sov. Isak Albert Berg)

Franz Schubert (1797—1828):

Pianotrio nro 2 Es-duuri D. 929 (1827)