Photo: Igor Studio

Quiroga-kvartetti

Aitor Hevia, viulu
Cibrán Sierra, viulu
Josep Puchades, alttoviulu
Helena Poggio, sello

The New York Times ylisti Quiroga-kvartetin esityksiä “hienoiksi ja tuoreiksi tulkinnoiksi”. Kvartetti on vakiinnuttanut asemansa yhdeksi dynaamisimmaksi ja uniikeimmaksi sukupolveaan edustavaksi kvartetiksi. Se on saanut kansainvälisesti tunnustusta sekä kriitikoilta että yleisöltä persoonallisesta, rohkeasta ja originaalista suhtautumisestaan jousikvartettirepertuaaria kohtaan.

Quiroga-kvartetti on voittanut useita kansainvälisiä kilpailuja, kuten mm. Bordeaux’n, Paolo Borcianin, Genevan, Pekingin ja Palau Barcelonan kamarimusiikkikilpailuja. Vuonna 2018 kvaretti voitti tavoitellun Espanjan kansallisen musiikkipalkinnon. Heidät valittiin 2013 ensimmäisinä Madridin kuninkaallisen palatsin residenssikvartetiksi, minkä ansiosta he pääsivät soittamaan täysin uniikkeja Stradivarius-soittimia.

Kvartetti on esiintynyt lukuisissa merkittävissä konserttisaleissa, niistä mainittakoon Wigmore Hall Lontoossa, Berliinin Konzerthausissa ja filharmoniassa, Amsterdamin Concertgebouwssa, Tukholman Konserthusetissa ja Lincoln Centerissä New Yorkissa. He ovat esiintyneet myös useilla festivaaleilla ympäri Eurooppaa.

Yhteistyökumppaneina Quiroga-kvartetilla ovat olleet mm. Martha Argerich, Jörg Widmann, Clemens Hagen sekä jousikvartetit Meta4, Ardeo-kvartetti ja Doric-kvartetti.

Quiroga-kvartetti on intohimoinen uuden musiikin tulkitsija ja tekee yhteistyötä usean elossaolevan säveltäjän kanssa esittämällä ja levyttämällä heidän musiikkiaan. Kvartetti on kantaesittänyt usean säveltäjän teoksia, mainitakseen muutaman; Peter Eötvös, Cristóbal Halffter, Jose María Sánchez-Verdú, Antón García-Abril ja Jesús Villa-Rojo. He ovat esittäneet György Kurtágiin koko kamarimusiikkituotannon ja tulevaisuudessa he tulevat kantaesittämään Jörg Widmannin, Jonathan Doven ja Jose Luis Turinan teoksia.

Quiroga-kvartetti perustettiin vuonna 2003 ja sai nimensä galicialaisen viulistin Manuel Quirogan mukaan, joka on yksi espanjalaisen musiikinhistorian suurista nimistä. He opiskelivat Rainer Schmidtin oppilaina Escuela Superior de Música Reina Sofía Madridissa, Walter Levinin kanssa Baselin musiikkiakatemiassa ja Hatto Beyerlen opissa Eurooppalaisessa Kamarimusiikkiakatemiassa (ECMA). Merkittäviä vaikuttajia heidän taiteellisessa kehityksessään ovat olleet mm. Johannes Meissl, György Kurtág sekä András Keller.

Taiteilijan/Yhtyeen omat kotisivut

Esitykset

Su
14.7.

Georg Friedrich Händel (1685—1759):

Urkukonsertto B-duuri op. 4 nro 6 (1738)

Su
14.7.

Joseph Haydn (1732—1809):

Jousikvartetto nro 57 C-duuri op. 74 nro 1 (1793)

Su
14.7.

Alberto Ginastera (1916—1983):

Jousikvartetto nro 1 op. 20 (1948)

Ti
16.7.

W. A. Mozart (1756—1791):

Jousikvintetto nro 3 C-duuri KV 515 (1787)

Ke
17.7.

Ludwig van Beethoven (1770—1827):

Molto adagio "Heiliger Dankgesang" (Pyhä kiitoslaulu) jousikvartetosta nro 15 a-molli op. 132 (1823–25)

Ke
17.7.

Joaquín Turina (1882—1949):

La oración del torero (Härkätaistelijan rukous) op. 34 jousikvartetille (1925)

Ke
17.7.

Lotta Wennäkoski (1970):

Vorüber, ach, vorüber! (Voi, mene ohitseni!) teoksesta Pige (Tyttö) jousikvartetille (2021–22)

Ke
17.7.

Franz Schubert (1797—1828):

Jousikvartetto nro 14 d-molli D. 810 "Tyttö ja kuolema" (1824)

To
18.7.

Anton Webern (1883—1945):

Rondo F-duuri jousikvartetille (n. 1906)

Su
21.7.

Enrique Granados (1867—1916):

Pianokvintetto g-molli op. 49 (1898)

Josep Puchades

Ke
17.7.

Cibrán Sierra

Ke
17.7.

Helena Poggio

Ke
17.7.

W. A. Mozart (1756—1791):

Pianokvartetto nro 2 Es-duuri KV 493 (1786)

Aitor Hevia

Ke
17.7.
Pe
19.7.

Pjotr Tšaikovski (1840—1893):

Souvenir de Florence (Muistoja Firenzestä) d-molli op. 70 (1890)