Facebookissa on turha olla. On paljon hauskempaa soittaa aamulla kahdellesadalle kaverille ja kertoa, mitä on syönyt aamiaiseksi. Twitterin taas voi korvata kulkemalla pitkin kaupunkia ja kertomalla mielipiteensä illan televisio-ohjelmasta satunnaisille vastaantulijoille.
Ehdottomasti suurin osa sosiaalisen median sisällöstä on joutavaa, mutta silti se kasvaa samaa vauhtia kuin perinteinen media kutistuu. On pakko mennä mukaan. Yrityksille ja yhteisöille vaihtoehdot ovat vähissä: joko sometat tai itket ja sometat.
Oma rajani on ollut facebookissa, jota olen päivittänyt satunnaisesti. Lienen ainoa facebookin käyttäjä, joka ei ole laittanut sinne yhtään kuvaa ateriasta.
Työssä on nyt pakko siirtää rajoja ja ottaa haltuun myös Twitter ja Instagram. Twitter on siis se media, jossa elämän tarkoitus kerrotaan 140 merkissä. Instagram taas on kuvapalvelu, jonka suosio perustuu pääasiassa siihen oletukseen, että koko maailma haluaa ehdottomasti nähdä minusta kuvan Espanjassa tai terassilla tai yleensä vain jossain.
Instagramin edut on kyllä pakko myöntää. Onhan se kätevää, että Kuhmossa kuvataan ja soitetaan ja kuka tahansa koko maailmassa voi saman tien nähdä tuloksen. Tänä vuonna kuvaajamme Tatu Hiltunen on tehnyt Instagramiin hauskaa sarjaa päivän sooloista. 15 sekunnin videoilla selviää mm. miltä Smoke on the water kuulostaa bandoneonilla ja humppa Pieni hetki viola da gamballa. Näitä esityksiä ei Kuhmon varsinaisissa konserteissa kuulla.
Juhani Koivisto, lehdistöpäällikkö