Keskiviikko 19.7.

Keskiviikko 19.7.2023

10.00 Salakamari

Musiikin ytimessä

Kaari Martin & Ismo Eskelinen: Kuuluuko korkojen kopina klassiseen musiikkiin (suomeksi)?

Keskiviikko 19.7.2023

43. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€

Maailma on niin lavea/tiivis

Kypsyminen on jännittävä asia. Siinä missä Schubert laajensi muotokieltään loppuun saakka, Webern kulki toiseen suuntaan. Kumpi on enemmän, vähemmän vai enemmän?

Anton Webern (1883—1945):

Neljä kappaletta op. 7 viululle ja pianolle (1910)

Franz Schubert (1797—1828):

Jousikvartetto nro 15 G-duuri D. 887 (1826)

Keskiviikko 19.7.2023

12.30 Tuupalan alakoulu

Oppilaskonsertti

Ohjelma julkaistaan musiikkikurssien aikana

  • Musiikkikurssin oppilaita

Keskiviikko 19.7.2023

44. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€

Herkkyydellä, voimalla

Laura Hynninen (1976—):

Kaislikossa harpulle (2022)

Erkki-Sven Tüür (1959—):

Pianosonaatti nro 1 (1985)

"Täynnä voimaa ja raikkautta", sanoi Clara Schumann Robertin uudesta sävellyksestä sekä "tavattoman loistelias ja vaikuttava". Teos oli omistettu Claralle, loistavalle pianistille.

Robert Schumann (1810—1856):

Pianokvintetto Es-duuri op. 44 (1842)

Keskiviikko 19.7.2023

45. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€

Intohimo

Edvard Grieg (1843—1907):

Erotik (Lemmenruno) op. 43/5 teoksesta Lyyrisiä kappaleita (1886, sovitus harpulle ja klarinetille)

Kimmo Hakola (1958—):

A même les échos I viululle (1988)

Ludwig van Beethoven (1770—1827):

Pianosonaatti nro 23 f-molli op. 57 "Appassionata" (1804–05)

Väliaika

Marc-Antoine Charpentier (1643—1704):

Auprès du feu l'on fait l'amour

Giovanni Felice Sances (1600—1679):

Tirsi morir volea

Tuntematon:

J'avais crû qu'en vous aymant

Madame Félicité Saillot Desmousseaux, näyttelijä, joka muistetaan paremmin César Franckin velvollisuudentuntoisena vaimona, tuomitsi miehensä uuden f-molli-pianokvinteton julkisesti ja osoitti sitä kohtaan kiihkeää halveksuntaa ja syvää vihaa. Yllättävää kyllä, samalla tavalla reagoi myös säveltäjä ja pianisti Camille Saint-Saëns, jolle teos oli omistettu.

 

Vähemmän yllättävää on, että näin tuikeille reaktioille löytyy ulkomusiikillinen syy: César Franckin nuori ja kaunis yksityisoppilas. Urkujensoittoa ja sävellystä opiskellut Augusta Holmès "herättää minussa hyvin epähengellisiä haluja", kuten säveltäjä asian ilmaisi. Epäilemättä Félicité ymmärsi, että teoksen läpäisevä tunteikkuus ja musiikillisesti ilmaistu hullaantuminen oli tarkoitettu yksinomaan tälle "saastaiselle ja viettelevälle oppilaalle". Ja myös Saint-Saëns sekä Nikolai Rimski-Korsakov samoin kuin lähes kaikki Pariisin konservatorion miesopettajat olivat intohimoisesti rakastuneita Augustaan.

César Franck (1822—1890):

Pianokvintetto f-molli (1879)

Keskiviikko 19.7.2023

46. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€ **

Iltasatu

Olli Mustonen (1967—):

Tarhapöllö lauluäänelle ja pianolle (2004)

Jean Sibelius (1865—1957):

Satu, sinfoninen runo op. 9 (1892, sovitus kamariyhtyeelle Jaakko Kuusisto)

Olli Mustonen (1967—):

Kolme puuta, kolme poikaa, vienankarjalainen satu kertojalle ja soitinyhtyeelle (2009)