Torstai 25.7.

Torstai 25.7.2024

10.00 Salakamari

Musiikin ytimessä – sopraano Pia Freund (englanniksi)

Torstai 25.7.2024

46. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€ **

SYKSYN VÄREJÄ

Pierre Sandrin (1490—1561):

Doulce mémoire (1538)

Orlando di Lasso (1532—1594):

Je l'aime bien LV 39 (1555)

Orlando di Lasso (1532—1594):

La nuict froide et sombre (Kylmä, synkkä yö) LV 578 (1576)

Tuntematon:

Istanpitta Ghaetta (14. century)

Giuseppe Giamberti (1600—1662):

Solfeggiamento (1657)

Vincenzo Ruffo (1508—1587):

La Gamba (1564)

Giorgio Mainerio (1535—1582):

Saltarello kokoelmasta Il primo libro de balli (1578)

Francis Poulenc (1899—1963):

Sonaatti FP 33a käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle (1922)

Torstai 25.7.2024

12.30 Tuupalan alakoulu

Oppilaskonsertti

  • Musiikkikurssin oppilaita

Torstai 25.7.2024

47. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€

KANSANLAULUJA JA KORVAMATOJA

Robert Schumann (1810—1856):

Fünf Stücke im Volkston (Viisi kappaletta kansansävelmän tapaan) op. 102 sellolle ja pianolle (1849)

Ester Mägi (1922—2021):

Balladi viululle ja pianolle (1955)

Kuvittele itsesi konsertti-illan yleisöön Moskovan konservatoriolla vuonna 1876, kun Tšaikovski tapasi Tolstoin. Pjotr toimi tuolloin konservatoriolla professorina eikä ollut vielä profiloitunut siksi suurnimeksi, jona hänet opittaisiin tuntemaan. Tšaikovski sai mahdollisuuden omaan sävellyskonserttiin, jonka rahoitus antoi hänelle tilaisuuden kirjoittaa ja esittää ensimmäisen jousikvartettonsa. Teoksen oli pakko onnistua, toista mahdollisuutta ei ehkä tulisi. Vuosia myöhemmin Tšaikovski muisteli, kuinka Tolstoi oli liikuttunut kyyneliin asti tuon kvarteton hitaan osan kuultuaan.

Pjotr Tšaikovski (1840—1893):

Jousikvartetto nro 1 D-duuri op. 11 (1871)

Torstai 25.7.2024

48. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€

BRAHMS-VAIKUTUS II

19-vuotias Richard Strauss muutti Berliiniin vuonna 1883 jatkaakseen opintojaan Brahmsin johdolla. Voimiensa tunnossa oleva 50-vuotias Brahms edusti Straussille aivan uutta säveltämisen mallia. Oppimastaan inspiroituneena hän ryhtyi säveltämään c-molli pianokvartettoa, jossa nuoren säveltäjän kiihko ja virtuositeetti kohtaa brahmsiaanisen jykevyyden.

Richard Strauss (1864—1949):

Pianokvartetto c-molli op. 13 (1883–84)

Väliaika

Johannes Brahms (1833—1897):

Pianokvartetto nro 2 A-duuri op. 26 (1861)

Torstai 25.7.2024

49. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€

MIELETÖNTÄ

Schumann sävelsi Aavemuunnelmia aikana, jolloin hänen mielensä alkoi lopullisesti järkkyä. Hän kertoi olevansa henkien ympäröimä ja kuulevansa ääniä, jotka lauloivat hänelle ylimaallisen kauniita melodioita ja toisaalta uhkasivat lähettää hänet helvettiin. Kappaleen valmistuttua hän hakeutui itse mielisairaalaan. Toisenlaiseen hulluuteen – viinin, kuun, rakkauden ja kuoleman suloiseen sekamelskaan – vie Albert Giraudin tekstiin sävelletty Kuuhullu-Pierrot. Teos sisältää ns. puhelaulua ja on tekstisisältönsä ja virtuoottisuutensa takia noussut yhdeksi klassisen musiikin kulttiteoksista.

Robert Schumann (1810—1856):

Teema ja muunnelmia Es-duuri WoO 24 pianolle "Aavemuunnelmat" (1854)

Arnold Schönberg (1874—1951):

Kuuhullu-Pierrot op. 21 puheäänelle, huilulle, klarinetille, viululle, alttoviululle, sellolle ja pianolle (1912, sanat Albert Giraud)