Torstai 25.7.
Torstai 25.7.2024
46. 11.00 Kuhmon kirkko — 25/21€ **
SYKSYN VÄREJÄ
Orlando di Lasso (1532—1594):
La nuict froide et sombre (Kylmä, synkkä yö) LV 578 (1576)
Giorgio Mainerio (1535—1582):
Saltarello kokoelmasta Il primo libro de balli (1578)
Francis Poulenc (1899—1963):
Sonaatti FP 33a käyrätorvelle, trumpetille ja pasuunalle (1922)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Oktetto "Autumn Equinox" (Syyspäivän tasaus) (2016)
Torstai 25.7.2024
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
Mihail Glinka (1804—1857):
Sonaatti d-molli IMG 52 alttoviululle ja pianolle (1825–28)
- Lichun Zhang
- Shutian Ren
Frédéric Chopin (1810—1849):
Balladi nro 4 f-molli op. 52 pianolle (1842)
- Lilli Theisen
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 23 f-molli op. 57 "Appassionata" (1804–05)
- Takahiro Tsuda
Torstai 25.7.2024
47. 15.00 Tuupalan alakoulu — 25/21€
KANSANLAULUJA JA KORVAMATOJA
Robert Schumann (1810—1856):
Fünf Stücke im Volkston (Viisi kappaletta kansansävelmän tapaan) op. 102 sellolle ja pianolle (1849)
Kuvittele itsesi konsertti-illan yleisöön Moskovan konservatoriolla vuonna 1876, kun Tšaikovski tapasi Tolstoin. Pjotr toimi tuolloin konservatoriolla professorina eikä ollut vielä profiloitunut siksi suurnimeksi, jona hänet opittaisiin tuntemaan. Tšaikovski sai mahdollisuuden omaan sävellyskonserttiin, jonka rahoitus antoi hänelle tilaisuuden kirjoittaa ja esittää ensimmäisen jousikvartettonsa. Teoksen oli pakko onnistua, toista mahdollisuutta ei ehkä tulisi. Vuosia myöhemmin Tšaikovski muisteli, kuinka Tolstoi oli liikuttunut kyyneliin asti tuon kvarteton hitaan osan kuultuaan.
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Jousikvartetto nro 1 D-duuri op. 11 (1871)
Torstai 25.7.2024
48. 18.00 Kuhmo-talo — 30/25€
BRAHMS-VAIKUTUS II
19-vuotias Richard Strauss muutti Berliiniin vuonna 1883 jatkaakseen opintojaan Brahmsin johdolla. Voimiensa tunnossa oleva 50-vuotias Brahms edusti Straussille aivan uutta säveltämisen mallia. Oppimastaan inspiroituneena hän ryhtyi säveltämään c-molli pianokvartettoa, jossa nuoren säveltäjän kiihko ja virtuositeetti kohtaa brahmsiaanisen jykevyyden.
Richard Strauss (1864—1949):
Pianokvartetto c-molli op. 13 (1883–84)
Väliaika
Torstai 25.7.2024
49. 21.00 Kuhmo-talo — 25/21€
MIELETÖNTÄ
Schumann sävelsi Aavemuunnelmia aikana, jolloin hänen mielensä alkoi lopullisesti järkkyä. Hän kertoi olevansa henkien ympäröimä ja kuulevansa ääniä, jotka lauloivat hänelle ylimaallisen kauniita melodioita ja toisaalta uhkasivat lähettää hänet helvettiin. Kappaleen valmistuttua hän hakeutui itse mielisairaalaan. Toisenlaiseen hulluuteen – viinin, kuun, rakkauden ja kuoleman suloiseen sekamelskaan – vie Albert Giraudin tekstiin sävelletty Kuuhullu-Pierrot. Teos sisältää ns. puhelaulua ja on tekstisisältönsä ja virtuoottisuutensa takia noussut yhdeksi klassisen musiikin kulttiteoksista.
Robert Schumann (1810—1856):
Teema ja muunnelmia Es-duuri WoO 24 pianolle "Aavemuunnelmat" (1854)
Arnold Schönberg (1874—1951):
Kuuhullu-Pierrot op. 21 puheäänelle, huilulle, klarinetille, viululle, alttoviululle, sellolle ja pianolle (1912, sanat Albert Giraud)