Torstai 17.7.
Torstai 17.7.2025
15. 11.00 Kuhmon kirkko — 27/21€
HYGGEILLÄÄN TAAS – MERA HYGGE – LET’S HYGGE AGAIN
”Hygge on tanskankielinen sana, jolla tarkoitetaan mukavuuden ja kodikkuuden tunnetta, joka yhdistetään myös hyvinvointiin ja seesteiseen mielialaan.”
Wikipedia
Franz Berwald (1796—1868):
Serenadi tenorille ja yhtyeelle (1825, sanat: tuntematon)
Franz Schubert (1797—1828):
Forelli D. 550 (1817, sanat: Christian Friedrich Daniel Schubart)
- Else Torp
- Nicholas Rimmer
Franz Schubert (1797—1828):
Pianokvintetto A-duuri D. 667 "Forelli" (1819)
Torstai 17.7.2025
12.30 Tuupalan alakoulu
Oppilaskonsertti
- Musiikkikurssin oppilaita
Torstai 17.7.2025
16. 15.00 Tuupalan alakoulu — 27/21€
SISU
”Sisu on sitkeää, hellittämätöntä tahdonvoimaa, sinnikkyyttä, lannistumattomuutta. Sisun käsite on osa suomalaista kansallisidentiteettiä.”
Wikipedia
Tämä suomalaisiin yhdistetty luonteenpiirre ei ole yksinoikeutemme. Brittiläinen Rebecca Clarke osoitti poikkeuksellista sisukkuutta menestyäkseen säveltäjänä. Vasta anonyymiin sävellyskilpailuun osallistuminen mahdollisti naispuolisen säveltäjän menestyksen. Vaikka spekulaatiot voittajan sukupuolesta kilpailun jälkeen vielä jatkuivatkin, oli sensaatio syntynyt.
Jean Sibelius kärsi uransa alkuvaiheessa jatkuvasta perässähiihtämisen tunteesta. Wienissä opiskellessaan hän ahdistui itseään vain viisi vuotta vanhemman Gustav Mahlerin menestyksen johdosta niin, että oli menettää toivonsa. Onneksemme hän jatkoi silti.
Robert Schumannin ailahteleva ja alati heikentyvä mielenterveys toi haasteensa niin työ- kuin perhe-elämäänkin. Aikansa juhlituin pianovirtuoosi Clara Schumann hoiti kahdeksanlapsisen perheensä elatuksen konsertoimalla, opettamalla ja säveltämällä.
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KAINUUN SANOMAT.
Torstai 17.7.2025
17. 18.00 Kuhmo-talo — 33/25€
SAMOILLA LÄHTEILLÄ – UR SAMMA KÄLLA – FISHING IN THE SAME POND
Griegin vaikutus ranskalaiseen tyyliin oli huomattava. Debussy löysi Griegin inspiroimana impressionistisen vapauden sekä uudenlaisen ilmaisun luonnon ja musiikin yhteydelle. Debussyn jousikvartetto kumartaakin vahvasti vanhemman norjalaiskollegan suuntaan. Kvarteton työstämisen aikaan hän sävelsi myös oopperaansa Pelleas ja Melisande. Pohjolassa samaan inspiroivaan tarinaan tarttui Jean Sibelius.
Edvard Grieg (1843—1907):
Spillemӕnd (Soittoniekkoja) op. 25 nro 1 sarjasta Kuusi laulua Henrik Ibsenin runoihin (1876)
- Anna Caroline Olsen
- Valeria Resjan
Edvard Grieg (1843—1907):
Jousikvartetto nro 1 g-molli op. 27 (1877–78)
- Jonian Ilias Kadesha
- Anna Gebert
- Lilli Maijala
- Vashti Hunter
Väliaika
Jean Sibelius (1865—1957):
Vid slottsporten (Linnan portilla) näytelmämusiikista Pelleas ja Melisande op. 46 (1905, säveltäjän sovitus pianolle 1905)
Jean Sibelius (1865—1957):
Mellanaktsmusik (Väliaikamusiikkia) näytelmämusiikista Pelleas ja Melisande op. 46 (1905, sov. pianolle nelikätisesti)
Jean Sibelius (1865—1957):
Mélisande näytelmämusiikista Pelleas ja Melisande op. 46 (1905, sov. viululle ja pianolle Michael Press)
Jean Sibelius (1865—1957):
Pastorale näytelmämusiikista Pelleas ja Melisande op. 46 (1905, sov. pianolle nelikätisesti)
Torstai 17.7.2025
18. 21.00 Kuhmo-talo — 27/21€ **
NORDIC NOIR
Henning Mankell (1868—1930):
Djupt i skogen (Syvällä metsässä) op. 52 nro 5 teoksesta Miniatyyrejä pianolle (1921)
Henning Mankell (1868—1930):
Spökstämning op. 27 nro 11 teoksesta 12 Små lyriska stycken pianolle (1916)
Henning Mankell (1868—1930):
Kväll (Ilta) op. 27 nro 2 teoksesta 12 Små lyriska stycken pianolle (1916)
Henning Mankell (1868—1930):
Notturno jousikvartetosta nro 2 f-molli op. 48 (1919)
Jón Leifs (1899—1968):
Introduzione kvintetosta op. 50 huilulle, klarinetille, fagotille, alttoviululle ja sellolle (1960)
Improvisaatio
Jón Nordal (1926—):
Why should we dwell on the past ja The spinning sound of emptiness jousikvartetosta Frá draumi til draums (From Dream to Dream) (1996)