ILLUUSION TAIDE
Siinä missä 1900-luku alkoi futuristisella utopialla, 2000-luvulla siirrettiin katse menneisyyteen itsepuolustuksena uuden vuosisadan kiihtynyttä elämänrytmiä ja jatkuvaa stressiä vastaan. Ja tässä tulee houkutus liittää aito todellisuuden talo illuusion maaperään. Hyvästä syystä. Kaikki me vaihtaisimme orwellilaisessa totuusministeriössä nautitun yrttiteen kahvitteluun Pulcinellan seurassa. Olkoonkin, että Pulcinella voisi olla Venetsian tasavallan kuvitteellinen kansalainen. Seuraksi kelpaisi myös illuusion suurin taitaja Vermeer, Debussy, Niinski, Mozart, Verlaine, Marilyn, Osvaldo tai da Vincin hymyilevä Madonna. Oravanpyörää kaipaava löytää haluamansa maailmankylän jokaisen kadun jokaisessa kulmassa. Uutishälyä kaipaavan ei tarvitse edes etsiä. Uutiset kyllä tavoittavat jokaisen halukkaan tänä uskottavien valeuutisten aikana. Onko ulospääsyä? Siirrä silmät ja korvat pois älylaitteista. Pysäytä aika ja tule kanssamme kahden viikon musiikilliselle puhdistuskuurille.
Joulukuussa 2019
Vladimir Mendelssohn
taiteellinen johtaja (2005–2021)
TAITEEN ILLUUSIO
Ystävämme Vladimir Mendelssohn suunnitteli vuodelle 2020 festivaaliohjelman nimeltään "Illuusion taide". Viime kesän yllättävän suru-uutisen jälkeen tämä inspiroiva ohjelma putosi syliimme viimeisteltäväksi. Hyvinkin pian siihen ja sen vaatimaan logistiikkaan sukellettuamme meille selvisi, että illuusion taiteen lisäksi Vladi oli vuosikausia toteuttanut Kuhmossa mestarillisesti myös "Taiteen Illuusiota".
Vladi itse oli festivaaliviikkoina illuusion ruumiillistuma; hänestä huokuva kiireettömyys (jokaisen taiteilijan minuuttiaikataulusta huolimatta), keskittyneisyys (puhelimen jatkuvasti soidessa), kokonaisuuden hallinta pienine detaljeineen ja täysin omistautunut läsnäolo (demokraattisesti 120 taiteilijan kesken jaettuna) onnistunee vain hetkessä elämisen virtuoosilta. Näitä elämyksellisiä hetkiä hänellä riitti jakaa niin meille kanssataiteilijoille, toimiston kollegoille kuin teille, innostava yleisömme.
Tätä perintöä haluamme mekin jatkaa, vaalia moniäänisesti soivaa keidasta, kätilöidä kokemuksia, liikuttavia ja pysäyttäviä. Ja olivatpa ne kuinka pieniä ja ohikiitäviä tai järisyttävän liimautuvia hyvänsä, antakaamme niiden herätellä ja kohottaa, kaipaamaamme tai unohdettua.
Kuinka ne aikaansaadaan tai mitä lavalla tapahtuu, se jääköön illuusioksi...
Nähdään Kuhmossa!
Minna Pensola & Antti Tikkanen
taiteelliset johtajat
Ohjelmatekstit Vladimir Mendelssohn, Minna Pensola ja Antti Tikkanen, ellei toisin mainita.
1. 15.00 Kuhmo-talo 28/21€
Vladimir Mendelssohnin muistokonsertti
"El cant dels ocells" (Lintujen laulu), katalonialainen joululaulu (sov. pianokvartetille ja yläsävellaululle Gareth Lubbe)
Béla Bartók (1881—1945):
Duoja kahdelle viululle (1931)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Allegro molto, quasi presto jousikvartetosta op. 18/2 (1799)
Paul Hindemith (1895—1963):
Sonaatti F-duuri op. 11/4 alttoviululle ja pianolle (1919)
Väliaika
Kaija Saariaho (1952—):
Fleurs irrégulières kahdelle viululle
Wiljami Anttikainen (alias Vladimir Mendelssohn) (1949—2021):
Lupiini kahdelle viululle, sävelletty Antille ja Minnalle pizzerian servettiin Cividalessa 2017
Kaija Saariaho (1952—):
Fleurs à 3 ou 6 pétales kahdelle viululle
Ralph Vaughan Williams (1872—1958):
Lark Ascending (Leivo nousee korkeuksiin) viululle ja orkesterille (1914, sov. viululle, klarinetille, käyrätorvelle ja jousisekstetille Martin Gerigk)
George Enescu (1881—1955):
Romanialainen rapsodia A-duuri op. 11/1 (1901, transkriptio jousikvartetille)
2. 19.00 Kuhmo-talo 38/28€**
Korvat auki
W. A. Mozart (1756—1791):
Serenadi G-duuri KV 525 "Eine kleine Nachtmusik" (Pieni yösoitto) (1787)
Robert Schumann (1810—1856):
Pianokvartetto nro 2 Es-duuri op. 47 (1842)
Väliaika
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Muunnelmia Mozartin Taikahuilun teemasta "Bei Männern, welche Liebe fühlen" Es-duuri WoO 46 sellolle ja pianolle (1801)
Johannes Brahms (1833—1897):
Pianotrio nro 1 H-duuri op. 8 (1853-54, uus. 1889)
Väliaika
Franz Schubert (1797—1828):
Oktetto F-duuri D. 803 klarinetille, fagotille, käyrätorvelle ja jousikvintetille (1824)
Tiedon puu
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä
Taiteellisten johtajien tapaaminen (suomeksi)
3. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€*
Georg Friedrich Händel (1685—1759):
Passacaglia nro 255 sarjasta nro 7 g-molli HWV 432 cembalolle (1720)
Krzysztof Penderecki (1933—2020):
Ciaccona in memoriam Giovanni Paolo II viululle ja sellolle (2009)
J. S. Bach (1685—1750):
Ciaccona partitasta nro 2 d-molli BWV 1004/5 (1720, sov. viululle ja pianolle Felix Mendelssohn)
Helena Winkelman (1974—):
Ciaccona sooloviululle (2002)
Francesca Caccini (1587—1640):
Ciaccona viululle ja cembalolle
Johan Halvorsen (1864—1935):
Passacaglia g-molli Georg Friedrich Händelin teemasta viululle ja alttoviululle (1897)
4. 15.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Fuugan tarinat
Domenico Scarlatti (1685—1757):
Sonaatti g-molli KV 30 "Cat's Fugue" (1739)
J. S. Bach (1685—1750):
Toccata ja fuuga d-molli BWV 565 (?ennen 1708)
Sofia Gubaidulina (1931—):
Heijastuksia teemasta B-A-C-H jousikvartetille (2002)
J. S. Bach (1685—1750):
Die Kunst der Fuge (Fuugan taito) BWV 1080 nrot 1, 2, 5, 9, 7 ja 18 (ennen 1742, rev. c1745 ja 1748-9, sov. jousikvartetille)
Cremona-kvartetin esiintymisiä Kuhmossa tukee Helsingissä toimiva Italian kulttuuri-instituutti.
Glenn Gould (1932—1982):
So you want to write a fugue? (1957-58)
5. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Serioso
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 11 f-molli op. 95 "Serioso" (1810-11)
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Jousikvartetto nro 8 op. 66 (1959)
Väliaika
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Alkusoitto näytelmämusiikista Egmont op. 84 (1809-10, sov. kahdelle pianolle kahdeksankätisesti Gustav Rösler)
Jean Sibelius (1865—1957):
Laetare anima mea (Iloitse sieluni), Cantique op. 77/1 sellolle ja pianolle (1914)
Dmitri Šostakovitš (1906—1975):
Jousikvartetto nro 9 Es-duuri op. 117 (1964)
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Presto jousikvartetosta nro 2 op. 3 (1940)
6. 21.15 Kuhmon kirkko 23/19€
Juuret ja siivet
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi ja fuuga d-molli BWV 539 "Fiddle" (1720)
Lera Auerbach (1973—):
Ballet for a Lonely Violinist op. 70 sooloviululle (2002)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Jousikvintetto nro 2 B-duuri op. 87 (1845)
Kaksin
7. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€**
Kaksoiskonserttoja
J. S. Bach (1685—1750):
Konsertto c-molli BWV 1060 oboelle, viululle, jousille ja basso continuolle (~1735, rekonstruktio kadonneesta konsertosta kahdelle cembalolle ja jousille Bachin oman transkription pohjalta)
Domenico Cimarosa (1749—1801):
Konsertto G-duuri kahdelle huilulle ja kamariorkesterille (1793)
J. S. Bach (1685—1750):
Konsertto d-molli BWV 1043 kahdelle viululle, jousille ja basso continuolle (1730-31)
8. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Kaksin
Ikuisesti yhdessä, kuten Alma ja Gustav Mahler, tai hengeltään yhdessä, kuten Weigl ja Schönberg, puhuen samaa kieltä ja innoittuen lemmekkäistä tapaamisista kohtalon kanssa. Tietenkin d-mollissa…
Karl Weigl (1881—1949):
Ein Stelldichein op. 16 sopraanolle ja jousisekstetille (1904)
Alma Mahler (1879—1964):
Die stille Stadt (Hiljainen kaupunki) (1910)
Arnold Schönberg (1874—1951):
Die Verklärte Nacht (Kirkastettu yö) op. 4 jousisekstetille (1899)
9. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Kaksoisvarjoja
Fortuna-jumalatar ojensi toisen kätensä Šostakovitšille ja toisen Weinbergille. Stalinistisen terrorin synkeinä aikoina KGB kutsui heidät molemmat kuulusteluun. Šostakovitš pääsi pakoon, kun hänen kuulustelijansa joutui itse pidätetyksi, ja Weinbergin pelasti Stalinin kuolema. Heidän kaksoiskohtalonsa oli sinetöity iäksi. Heidän keskinäisen vaikutuksensa vuoksi oli mahdotonta sanoa, kumpi sai toiselta enemmän vaikutteita tai kuka sai kiittää ketä.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bagatelli a-molli WoO 59 "Eliselle" (1808-10)
Dmitri Šostakovitš (1906—1975):
Jousikvartetto nro 10 As-duuri op. 118 (1964)
Robert Schumann (1810—1856):
Im Schatten des Waldes op. 29/3 vokaalikvartetille, pianolle, triangelille ja tamburiinille (1840)
Väliaika
Franz Schubert (1797—1828):
Die Schatten (Varjot) D. 50 (1813)
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Jousikvartetto nro 7 op. 59 (1957)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bagatelli op. 126/2 (1824, sov. kahdelle viululle Osvaldo Golijov 2016)
10. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
2=1 Kosminen yhteys
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Konserttikappale nro 1 f-molli op. 113 klarinetille, basettitorvelle ja pianolle (1832)
Fanny Mendelssohn (1805—1847):
Notturno g-molli pianolle (1838)
Fanny Mendelssohn (1805—1847):
Allegro molto c-molli pianolle (1846)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Jousioktetto Es-duuri op. 20 (1825)
Kloonipeli
11. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
J. S. Bach (1685—1750):
Das Musikalische Opfer (Musiikillinen uhrilahja) BWV 1079 (1747)
12. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Mielikuvitus liikkeelle
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Jousikvartetto nro 15 op. 124 (1980)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Fuel klarinetille, sellolle ja pianolle (2010)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 1 F-duuri op. 18/1 (1798-1800)
13. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Vuonna 1918 kuollut Debussy ei ehtinyt saattaa loppuun viimeistä projektiaan. Hänellä oli kuitenkin mielessään selkeä esikuva: Rameau...
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Konsertto nro 1 kok. Pièces de clavecin en concerts huilulle, viululle ja cembalolle (1741)
Claude Debussy (1862—1918):
Sonaatti sellolle ja pianolle (1915)
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Konsertto nro 3 kok. Pièces de clavecin en concerts huilulle, alttoviululle ja cembalolle (1741)
Claude Debussy (1862—1918):
Hommage à Rameau (Kunnianosoitus Rameaulle) sarjasta Images 1 (1901-05)
Väliaika
Claude Debussy (1862—1918):
Sonaatti nro 2 huilulle, alttoviululle ja harpulle (1915)
Jean-Philippe Rameau (1683—1764):
Konsertto nro 4 kok. Pièces de clavecin en concerts huilulle, sellolle ja cembalolle (1741)
Claude Debussy (1862—1918):
Viulusonaatti g-molli (1916-17)
14. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
Assosiaatioita
Sebastian Fagerlund (1972—):
Remain pianotriolle (2022)
J. S. Bach (1685—1750):
Gavotte en rondeau partitasta nro 3 BWV 1006 (1720, sov. viululle ja pianolle Fritz Kreisler 1913)
Fritz Kreisler (1875—1962):
Preludi ja allegro Pugnanin tyyliin e-molli viululle ja pianolle (1910)
Olli Mustonen (1967—):
Kvartetto oboelle, viululle, alttoviululle ja pianolle (2010)
Sankari/ttare/n matka
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä
Marc Danel kertoo Weinbergin jousikvarteton nro 6 taustoista (englanniksi).
15. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Sankari/ttare/n matka
Amédée Reuchsel (1875—1931):
Chant national de Saint Jeanne d'Arc
Andrea Falconieri (1585—1656):
Batalla de Barabaso yerno de Satanas (Saatanan vävyn Barabbaan taistelu) nro 20 kokoelmasta Il primo libro canzone (1650)
Franz Schubert (1797—1828):
Kriegers Ahnung (Sotilaan aavistus) D. 957/2 kokoelmasta Schwanengesang (Joutsenlaulu) (1828)
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644—1704):
Battalia (Taistelu) (Sonata di marche) (1673)
Frédéric Chopin (1810—1849):
Poloneesi A-duuri op. 40/1 "Sotilas" (1838)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Alkusoitto op. 62 Collinin näytelmään "Coriolan" (1807, sov. pianolle nelikätisesti Richard Kleinmichel)
16. 14.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Musta lista
Sergei Prokofjev (1891—1953):
Alkusoitto heprealaisista teemoista c-molli op. 34 klarinetille ja pianokvintetille (1919)
”Prikaz No. 17” sisälsi esityskieltoon määrättyjä teoksia. Määräyksen seuraukset jatkuivat vuosia, eikä Weinbergin kuudetta kvartettoa onnistuttu esittämään lainkaan hänen elinaikanaan, vaikka se julkaistiin uudelleen 1979. Maailmankantaesitys kuultiin vasta vuosikymmeniä myöhemmin, tammikuussa 2007 Manchesterissa Danel-kvartetin esittämänä. Vasta sen jälkeen kuudes kvartetto on saanut tunnustusta yhtenä Weinbergin mestariteoksista, joka vetää vertoja Šostakovitšin kvartetoille.
Moniaineksinen kuusiosainen kvartetto on kontrapunktisesti rikas, dramaattinen, ahdistuksentäyteinen ja jännitteinen teos, johon lyyriset ja seesteiset hetket tuovat tervetullutta helpotusta. Siinä kuullaan tuulahduksia klezmer-henkisistä tansseista, kaksi häikäisevää scherzomaista osaa ja loppua kohti vaimeneva mietteliäs fuuga. Syvällinen teos kasvaa kuuntelukertojen myötä läpi koko elämän.
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Jousikvartetto nro 6 e-molli op. 35 (1946)
Aram Hatšaturjan (1903—1978):
Valssi näytelmämusiikista Naamiaiset pianolle (1941)
Dmitri Šostakovitš (1906—1975):
Jousikvartetto nro 4 D-duuri op. 83 (1949)
Konsertin kesto noin 1½ tuntia.
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KAINUUN SANOMAT.
17. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Supersankareita
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Don Quijote G-duuri TWV 55:G10 jousikvartetille, kontrabassolle ja cembalolle
Fritz Kreisler (1875—1962):
Toy Soldier's March (Tinasotilaiden marssi) viululle ja pianolle (1917)
Maurice Ravel (1875—1937):
Alborada del gracioso (Narrin aamulaulu) sarjasta Miroirs (Kuvajaisia) pianolle (1918)
Richard Strauss (1864—1949):
Till Eulenspiegel einmal anders op. 28 (1894-5, sov. viululle, klarinetille, fagotille, käyrätorvelle ja kontrabassolle Franz Hasenöhrl)
Väliaika
Georg Philipp Telemann (1681—1767):
Gulliver-sarja D-duuri TWV 40:108 kahdelle viululle (1728/29)
Claude Debussy (1862—1918):
Hommage à S. Pickwick Esq. P.P.M.P.C. kok. Preludit II (1911-13)
Vuonna 1909 Clarke alkoi säveltää musiikkia laajemmalle yleisölle. Ensimmäinen merkittävä onnistuminen tuli vuonna 1918, kun hän esitti alttoviuluteoksensa Morpheus New Yorkin Carnegie Hallissa. Teoksen kaupallisen menestyksen edistämiseksi kustantaja kuitenkin taivutti Clarken julkaisemaan sen mieheksi tekeytyneenä, salanimellä ”Anthony Trent”.
Seuraavana vuonna ”Anthony Trent” osallistui alttoviulusonaatillaan Elizabeth Sprague Coolidgen sponsoroiman Berkshiren musiikkifestivaalin kilpailuun, johon lähetettiin kaikkiaan 73 teosta. Tuomareiden äänet jakautuivat tasan Ernest Blochin teoksen ja Clarken alttoviulusonaatin kesken, ja Coolidge antoi ratkaisevan äänensä Blochille.
Vuonna 1921 ”Anthony Trent” osallistui Berkshiren kilpailuun tänään kuultavalla pianotriollaan ja jäi jälleen toiseksi. Näyttöjen perusteella Coolidge tilasi Clarkelta vuoden 1923 Berkshiren festivaalille tämän omalla nimellä sävelletyn rapsodian sellolle ja pianolle. Kustantajien jatkuva penseys sai kuitenkin Clarken tuotteliaisuuden lopulta hiipumaan niin, että 35 viimeisenä elinvuotenaan hän ei säveltänyt muuta kuin yhden laulun.
Naissäveltäjät – aikansa supersankareita!
Rebecca Clarke (1886—1979):
Pianotrio (1921)
Osvaldo Golijov (1960—):
Lullaby ja Doina elokuvasta "Mies joka itki" huilulle, klarinetille, viululle, alttoviululle, sellolle ja kontrabassolle (2001)
18. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
Ritareita ja sankareita
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Musiikkia teoksesta Ritterballett (Tanssimusiikkia) WoO 1 (1791)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 3 Es-duuri op. 55 "Eroica" (1803, sov. pianokvartetille Ferdinand Ries 1870)
Ajaton kello
TÄMÄN PÄIVÄN PARTNERI ON 120-VUOTIAS OP RYHMÄ.
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä
OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimien haltijat Iidamari Ahonen, Emma Mali, Charlotta Westerback ja Senja Rummukainen (suomeksi). Esillä myös säätiön kuvataidetta.
19. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Ikuinen kello
Joseph Haydn (1732—1809):
Andante sinfoniasta nro 101 D-duuri Hob. I:101 "The Clock" (1794, sov. pianolle nelikätisesti Hugo Ulrich)
J. S. Bach (1685—1750):
Andante viulusonaatista nro 2 a-molli BWV 1003 (1720)
Jean Françaix (1912—1997):
L'Heure du Berger (Paimenen hetki) huilulle, oboelle, klarinetille, fagotille, käyrätorvelle ja pianolle (1972)
Johann Strauss II (1825—1899):
Tik-Tak-polkka op. 365 huilulle, kellopelille, posetiiviuruille, leikkipianolle ja jousille (1874)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
An Mälzel, neliääninen kaanon WoO 162 (1812)
Amilcare Ponchielli (1834—1886):
Dance of the Hours (Tuntien tanssi) (1876)
20. 13.00 Tuupalan alakoulu 10€
Kamarimusiikin työpaja
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianokvartetto op. 16a (1796-97, säveltäjän sovitus)
Antonín Dvořák (1841—1904):
Pianokvartetto Es-duuri op. 87 (1889)
21. 15.00 Kuhmon kirkko 23/19€*
Unohdettu aika
Claude Debussy (1862—1918):
La cathédrale engloutie (Uponnut katedraali) L. 117/10 kok. Preludit I (1910)
Osvaldo Golijov (1960—):
Sokean Iisakin unelmia ja rukouksia klarinetille ja jousikvartetille (1994)
Claude Debussy (1862—1918):
Et la lune descend sur le temple qui fut (Kuu laskee temppelin raunioiden ylle) sarjasta Images II (1907)
22. 18.00 Kuhmo-talo 23/19€
Lankeava varjo
Mieczysław Weinberg (1919—1996):
Jousikvartetto nro 5 B-duuri op. 27 (1945)
Teoksen kantaesitti Moskovassa joulukuussa 1946 Beethoven-kvartetti, jolle se on omistettu. Kantaesitystä varten Šostakovitš antoi osille uudet, sotakertomuksen tapaan etenevät poliittisesti korrektit nimet, ilmeisesti välttääkseen syytökset “formalismista” tai “elitismistä”:
I Allegretto I Onnellisen tietämättöminä tulevasta tuhosta
II Moderato con moto II Merkkejä levottomuudesta ja odotuksesta
III Allegro non troppo III Sodan voimat valloillaan
IV Adagio (attacca) IV Vainajien muistolle
V Moderato V Ikuinen kysymys: miksi ja minkä puolesta?
Dmitri Šostakovitš (1906—1975):
Jousikvartetto nro 3 F-duuri op. 73 (1946)
KONSERTISSA ON ESILLÄ OP RYHMÄN TAIDESÄÄTIÖN KUVATAIDETTA.
23. 20.00 Kuhmo-talo 38/28€
Valkeat yöt
Kaija Saariaho (1952—):
Oi kuu bassoklarinetille ja sellolle (1990)
Edvard Grieg (1843—1907):
Jousikvartetto nro 1 g-molli op. 27 (1877-78)
Emma Mali, Iidamari Ahonen, Charlotta Westerback ja Senja Rummukainen soittavat OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimilla.
Väliaika
Carl Nielsen (1865—1931):
Pianotrio G-duuri (1880)
Amanda Maier-Röntgen (1853—1894):
Ruotsalaisia sävelmiä ja tansseja op. 6 nrot 1 ja 2 viululle ja pianolle (1882)
Franz Berwald (1796—1868):
Septetto klarinetille, fagotille, käyrätorvelle ja jousille (1828)
Väliaika
Pēteris Vasks (1946—):
Castillo Interior viululle ja sellolle (2013)
Jean Sibelius (1865—1957):
Kurkikohtaus Arvid Järnefeltin näytelmästä Kuolema op. 44/2 (1903-04)
Jean Sibelius (1865—1957):
Valse triste op. 44/1 (1904, säveltäjän sovitus pianolle)
Edvard Grieg (1843—1907):
Holbergin ajoilta op. 40 sarja orkesterille (1884)
Iidamari Ahonen, Emma Mali ja Charlotta Westerback soittavat OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimilla.
TÄMÄN KONSERTIN PARTNERI ON OP. KONSERTTI JUHLISTAA 120-VUOTIASTA OP RYHMÄÄ. ESILLÄ ON MYÖS OP RYHMÄN TAIDESÄÄTIÖN KUVATAIDETTA.
Toisia tulemisia
10.00 Kuhmo-talo/Kahvila Juttua
Musiikin ytimessä
Esittely suomeksi
Jovanka Trbojevic (1963—2017):
This is my second life sellolle ja pianolle (2013)
24. 11.00 Kuhmo-talo 23/19€
Vivaldi & Marcello heräävät henkiin
Antonio Vivaldi (1678—1741):
Konsertto d-molli RV 565 (op. 3/11) kahdelle viululle, sellolle, jousille ja basso continuolle "L'Estro armonico" (1711)
Teoksen toinen osa soitetaan Bachin lisäkoristeilla.
Alessandro Marcello (1684—1750):
Konsertto d-molli oboelle, jousille ja basso continuolle (n. 1717)
Urkukonsertto on sovitus Vivaldin konsertosta kahdelle viululle.
J. S. Bach (1685—1750):
Urkukonsertto d-molli BWV 596 (A. Vivaldin sovitus konsertosta RV 565 uruille) (1713-14)
Antonio Vivaldi (1678—1741):
Konsertto h-molli nro 10 RV 580 neljälle viululle, sellolle ja jousille
Lopulta Vivaldin konsertto koki Bachin käsissä toisen tulemisensa konserttona neljälle cembalolle.
25. 14.30 Tuupalan alakoulu 23/19€
Klarinetin kolme elämää
W. A. Mozart (1756—1791):
Kuusi nokturnoa KV 439, 438, 436, 437, 346 ja 549 (1786-87)
Joseph Haydn (1732—1809):
Kolme trioa Hob. IV: Es I, Es 2 ja B 1 klarinetille, viululle ja fagotille
W. A. Mozart (1756—1791):
Klarinettikvintetto A-duuri KV 581 "Stadler" (1789)
26. 16.30 Kuhmon kirkko 23/19€
Joseph Haydn (1732—1809):
Koraali St. Antoni divertimentosta B-duuri Hob. II:46 (1782?)
Johannes Brahms (1833—1897):
Balladi H-duuri op. 10/4 (1854)
Gérard Pesson (1958—):
Nebenstück (D'après la 4e Ballade op. 10 de Johannes Brahms) klarinetille ja jousikvartetille (1998)
Sebastian Fagerlund (1972—):
Licht im Licht (Fantasie nach J. Brahms: Variationen über ein Thema von Haydn) pianolle (2007)
Thomas Tallis (1505—1585):
Hymni nro 153 "Come, Holy Ghost, our souls inspire" uruille (n. 1567)
Rebecca Clarke (1886—1979):
Passacaglia vanhasta englantilaisesta sävelmästä alttoviululle ja pianolle (?1940-41)
27. 19.00 Kuhmo-talo 38/28€
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvartetto nro 14 d-molli D. 810 "Tyttö ja kuolema" (1824)
Väliaika
Franz Schubert (1797—1828):
Erlkönig (Keijujen kuningas) op. 1 (1815)
Jörg Widmann (1973—):
Idyll and Abyss, Six Schubert Reminiscences pianolle (2009)
Osvaldo Golijov (1960—):
She was here teoksesta Neljä Schubertin laulua (2008)
Francis Poulenc (1899—1963):
Improvisaatio nro 12 Es-duuri pianolle "Hommage à Schubert" (1941)
Väliaika
György Kurtág (1926—):
Kunnianosoitus Schubertille kokoelmasta Játékok III (Leikkejä) pianolle (1979)
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvintetto C-duuri D. 956 (1828)
Kadotettujen sielujen kuja
28. 11.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Pakkomielteitä
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi partitasta nro 3 E-duuri BWV 1006 (1720)
Eugène Ysaÿe (1858—1931):
Sooloviulusonaatti nro 2 op. 27/2 "Obsession" (1924)
John Tavener (1944—2013):
Prayer of the Heart (1999)
J. S. Bach (1685—1750):
Presto sonaatista nro 1 g-molli BWV 1001 sooloviululle (1720)
Rest These Hands (2009)
Kurt Weill (1900—1950):
Je ne t'aime pas (En rakasta sinua) (1934)
Jacob Gade (1879—1963):
Tango Mustasukkaisuutta (1925)
29. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Säveltäjävieraana Osvaldo Golijov
Minna Pensola ja Antti Tikkanen esittelevät Osvaldo Golijovin ja hän kertoo opettajistaan…
George Crumb (1929—2022):
Osia teoksesta Makrokosmos I vahvistetulle pianolle (1972)
...hänelle tärkeistä asioista...
Osvaldo Golijov (1960—):
Mariel sellolle ja marimballe (1999)
...ja symboleista ja merkityksistä.
Aníbal Troilo (1914—1975):
Responso (1943, sov. jousikvartetille Osvaldo Golijov 1998)
TÄHÄN LOPPUU VIIKKOLIPPU I:N VOIMASSAOLO.
30. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Reunalla
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Rondo a capriccio G-duuri op. 129 "Die Wut über den verlorenen Groschen" (Kiukku kadonneen kolikon takia) pianolle (1795)
Franz Schubert (1797—1828):
Der Doppelgänger (Kaksoisolento) D. 957/13 kokoelmasta Schwanengesang (Joutsenlaulu) (1828, sov. mezzosopraanolle, alttoviululle, kolmelle sellolle ja kontrabassolle)
Gustav Mahler (1860—1911):
Adagio sinfoniasta nro 10 (1910)
Väliaika
Marcelo Nisinman (1970—):
Die Alpträume des Abgrunds viululle ja sellolle (Suomen kantaesitys)
Peter Maxwell Davies (1934—):
Kahdeksan laulua hullulle kuninkaalle (1968)
31. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
Muistoja tuntemattomasta maisemasta
Myriam Marbé (1931—1997):
Souvenir d'un paysage inconnu (Muistoja tuntemattomasta maisemasta) huilulle ja alttoviululle (1978)
Sergei Rahmaninov (1873—1943):
Adagio sinfoniasta nro 2 op. 27 (1906-08)
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Souvenir de Florence (Muistoja Firenzestä) d-molli op. 70 (1890)
Säveliä sanoin
32. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Aaveita, haaveita ja meren henkiä
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianotrio D-duuri op. 70/1 "Aave" (1808)
Tōru Takemitsu (1930—1996):
Toward the Sea III (Merta kohti) alttohuilulle ja harpulle (1989)
Oskar Merikanto (1868—1924):
Merellä op. 47/4 (1891)
Kaija Saariaho (1952—):
Caliban's Dream (Calibanin uni) (1993)
Kaija Saariaho (1952—):
Prospero's Vision (2002)
Kaija Saariaho (1952—):
Bosun's Cheer (2014)
33. 13.30 Tuupalan alakoulu 10€*
Lastenkonsertti
Francis Poulenc (1899—1963):
Tarina Babarista, pienestä elefantista. Musiikkisatu kertojalle ja pianolle (1940-45) (Suomeksi)
Konserttia suositellaan yli 5-vuotiaille.
34. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Heinen arvio
Lopulta lavalle ilmestyi tumma hahmo, joka näytti nousseen manalasta. Se oli Paganini mustassa juhla-asussaan. Vai sittenkin haudasta noussut vainaja, viulua kantava vampyyri, joka ei ehkä ime meiltä sydänverta mutta tyhjentää ainakin taskumme? Häntä ympäröivät kulissit olivat muuttuneet jo ensimmäisestä jousenvedosta; äkkiä hän seisoi nuottitelineineen valoisassa huoneessa -- kaikkialla oli -- kukkaköynnöksiä, valkoisia hansikkaita, repeytyneitä pitsejä, väärennettyjä helmiä, kultadubleediadeemeja ja muita jumalhelyjä, jollaisia yleensä löytyy primadonnan työhuoneesta...
H. Heine
Robert Schumann (1810—1856):
Etydit nrot 1, 4 ja 5 teoksesta Kuusi etydiä Paganinin kapriisien mukaan op. 3 pianolle (1832)
Karol Szymanowski (1882—1937):
Kolme Paganinin kapriisia op. 40 viululle ja pianolle (1918)
Sergei Rahmaninov (1873—1943):
18. muunnelma op. 43 (1934, sov. viululle ja pianolle Fritz Kreisler)
Nicolò Paganini (1782—1840):
Cantabile D-duuri viululle ja kitaralle (1823)
Johdatus Paganinin kapriiseihin op. 1
35. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Sanoja sävelin
Fantasia on tärkeämpää kuin tieto. Tieto on rajallista. Fantasia ympäröi maailmaa.
Outi Tarkiainen (1985—):
Woodland Fanfares klarinetille, sellolle ja pianolle (2021) (kantaesitys, Kuhmon kaupungin tilausteos)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Sonaatti A-duuri nro 3 teoksesta Kuusi urkusonaattia op. 65 (1844)
Robert Schumann (1810—1856):
Fantasiakappaleita op. 73 klarinetille ja pianolle (1849)
Hector Berlioz (1803—1869):
Valssi Un bal (Tanssiaiset) teoksesta Fantastinen sinfonia op. 14 (1830, transkriptio pianolle nelikätisesti Ch. Bannelier)
Osvaldo Golijov (1960—):
ZZ's Dream pianolle (2008)
Väliaika
Ralph Vaughan Williams (1872—1958):
Fantasia sävelmästä Greensleeves (1934, sov. viululle ja pianolle Michael Mullinar)
François Borne (1840—1920):
Carmen-fantasia teemoja Georges Bizet'n oopperasta (1918, sov. huilulle ja jousikvartetille Brett Thompson)
Frank Bridge (1879—1941):
Fantasia pianokvartetto fis-molli (1910)
Philip Glass (1937—):
Trilogy Sonata: Knee Play nro 4 oopperasta Einstein on the Beach (1976, sov. pianolle Paul Barnes)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAUPUNKI.
36. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
Beethovenin liikekirje
Franz Anton Hoffmeisterille
15. tammikuuta 1801
Parahin veli*
… Minulla on Teille tarjottavana septetto [op. 20], joka on ollut hyvin suosittu ja jonka voitte julkaista, 20 dukaattia – konsertto [nro 2], joka ei kuulu parhaimpiini, 10 dukaattia – suuri soolosonaatti [op. 22], ensiluokkainen sävellys, 20 dukaattia ja suuri sinfonia [op. 21 Eroica]
*vapaamuurariveli
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 11 B-duuri op. 22 (1800)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Septetto Es-duuri op. 20 (1799)
Ooppera
37. 11.00 Kuhmo-talo 23/19€
Ohjeita alkusoiton kirjoittamiseen
Giovanni Paisiello (1740—1816):
Il capitano Cook in Othaiti (sov. Davide Pitis)
Sävelsin alkusoiton Varastelevaan harakkaan vasta samana päivänä kuin ensi-ilta oli, Milanon La Scalassa, jonne minut lähetti muuan impressaari – joka oli aivan yhtä huono ja lähes yhtä kalju kuin Barbaja – ja jossa minua valvoi neljä näyttämömiestä. Tämä pyövelinelikko oli määrätty nakkaamaan alkusoittoni, fraasi fraasilta, ulos ikkunasta pihalla odottaville kopisteille, jotka sitten toimittivat stemmat ykkösviuluille harjoiteltavaksi. Mikäli pihalle heitettäviä nuottisivuja ei olisi ollut, näillä barbaareilla oli määräys heittää minut kopisteille.
G. Rossini
Gioacchino Rossini (1792—1868):
Alkusoitto oopperasta La Gazza Ladra (Varasteleva harakka) (1817, sov. pianolle nelikätisesti Richard Kleinmichel)
Johann Strauss II (1825—1899):
Alkusoitto operetista Lepakko (1874, sov. puhallinkvintetille Tom Kennedy)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Leonora alkusoitto nro 3 C-duuri op. 72b kahdelle pianolle kahdeksankätisesti (1806)
Paul Hindemith (1895—1963):
Alkusoitto Lentävään hollantilaiseen kuten sen esittäisi sekalainen yhtye kylpylähotellissa kello seitsemän aamulla (1925)
38. 14.15 Tuupalan alakoulu 23/19€
Ohjeita aarian kirjoittamiseen
J. S. Bach (1685—1750):
Air teoksesta sarja orkesterille nro 3 D-duuri BWV 1068 (1731)
Ottorino Respighi (1879—1936):
Ancient Airs and Dances (Vanhoja aarioita ja tansseja), sarja nro 1 (1917, sov. jousille Matthew Naughtin)
P. D. Q. Bach (1807—1742):
Air "Ground Round" sonaatista S. 440 alttoviululle nelikätisesti ja cembalolle (1971)
Tomi Räisänen (1976—):
Balloon Work kitaralle ja neljälle ilmapallonsoittajalle (2011)
François Couperin (1668—1733):
Air de diable kok. Les Gouts-Réunis ou nouveaux concerts (1724)
Osvaldo Golijov (1960—):
How Slow the Wind sopraanolle ja jousikvartetille (2001)
39. 16.15 Kuhmon kirkko 23/19€
Parafraaseja
Franz Liszt (1811—1886):
Réminiscences de Lucia di Lammermoor S. 397 (Muistumia Lucia di Lammermoorista) pianolle Gaetano Donizetin oopperasta Lucia di Lammermoor (1835-36)
Frédéric Chopin (1810—1849):
Teema ja muunnelmat teoksesta Morceau de concert, Grandes variations de bravoure pour piano sur la marche des puritains de Bellini composées pour le concert de Mme. la Princesse Belgiojoso au bénéfice des italiens pauvres
Franz Liszt (1811—1886):
Elsas Brautzug zum Münster (Elsan hääkulkue tuomiokirkkoon) S. 445/2 Wagnerin oopperasta Lohengrin (1852)
Jules Massenet (1842—1912):
Meditaatio oopperasta Thaïs (1894, sov. viululle ja pianolle Martin Pierre Marsick)
Mihail Glinka (1804—1857):
Divertimento brillante As-duuri Bellinin oopperan La Sonnambula (Unissakävelijä) teemoista (1832)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON F-MUSIIKKI OY.
40. 18.30 Kuhmo-talo 28/21€
Sanatonta oopperaa
W. A. Mozart (1756—1791):
Jousikvintetto nro 4 g-molli KV 516 (1787)
Gioacchino Rossini (1792—1868):
Duetto D-duuri sellolle ja kontrabassolle (1824)
Väliaika
Gioacchino Rossini (1792—1868):
Johdanto, teema ja muunnelmia Es-duuri La donna del lago (Järven nainen) oopperan teemasta (1819, sov. klarinetille ja pianolle)
Giuseppe Verdi (1813—1901):
Jousikvartetto e-molli (1873)
41. 21.30 Kuhmo-talo 23/19€
Sekaisin Mélisandesta
Gabriel Fauré (1845—1924):
Preludi näytelmämusiikista Pelléas ja Mélisande op. 80 (1898, sov. pianolle nelikätisesti)
Gabriel Fauré (1845—1924):
Fileuse (Kehrääjätär) op. 80/2 näytelmämusiikista Pelléas ja Mélisande (1898, transkriptio viululle ja pianolle Léopold Auer)
Gabriel Fauré (1845—1924):
Sicilienne op. 78 huilulle ja harpulle (1893)
Gabriel Fauré (1845—1924):
Mélisanden laulu op. Posth (1898)
Gabriel Fauré (1845—1924):
La mort de Mélisande (Mélisanden kuolema) näytelmämusiikista Pelléas ja Mélisande op. 80 (1898, säveltäjän sovitus pianolle)
Claude Debussy (1862—1918):
Pelléas ja Mélisande (1893-1902, sov. pianotriolle Henri Mouton)
Jean Sibelius (1865—1957):
Pelléas ja Mélisande konserttisarja op. 46 (1905)
Historiakanava
42. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Kun maailma oli litteä
Jean-Féry Rebel (1666—1747):
Le chaos (Kaaos) sinfoniasta Les éléments (Elementit)
Osvaldo Golijov (1960—):
Tenebrae II jousikvartetille (2003)
François Couperin (1668—1733):
Preludi nro 5 A-duuri kokoelmasta L'art de toucher le clavecin (1716)
François Couperin (1668—1733):
Sarja cembalolle nro 24, osa 8 L'amphibie, mouvement de passacaille kokoelmasta Quatrième livre de pièces de clavecin (1730)
Darius Milhaud (1892—1974):
La création du monde (Maailman luominen) op. 81b pianokvintetille (1923)
43. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Historioiden historia
Maurice Ravel (1875—1937):
Histoires naturelles (Kertomuksia luonnosta) sopraanolle ja pianolle (1906)
Igor Stravinsky (1882—1971):
Sotilaan tarina klarinetille, viululle ja pianolle (1918)
Astor Piazzolla (1921—1992):
Histoire du Tango (1986)
44. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Uskontojen historia
J. S. Bach (1685—1750):
Urkukoraali "O Mensch, bewein dein Sünde gross" (Syntejäs itke ihminen) BWV 622
J. S. Bach (1685—1750):
Fuuga "Ach Gott, vom Himmel sieh darein" (Armahda, Herra Jumala) BWV 2/1 kantaatista nro 2 uruille
W. A. Mozart (1756—1791):
Gesang der Geharnischten (koraali "Ach Gott, vom Himmel sieh darein") oopperasta Taikakuilu KV 620
Aleksandr Skrjabin (1872—1915):
Pianosonaatti nro 7 op. 64 "White Mass" (1911-12)
Jean Sibelius (1865—1957):
Nokturno op. 51/3 konserttisarjasta Belsazarin pidot (1907, säveltäjän sovitus viululle ja pianolle)
Nadia Boulanger (1887—1979):
Lux aeterna sopraanolle, viululle, sellolle, harpulle ja uruille (1918)
Väliaika
Fritz Kreisler (1875—1962):
Preghiera (Rukous) viululle ja pianolle (1940, sov. Sergei Rahmaninovin pianokonsertosta nro 2)
Maurice Ravel (1875—1937):
Deux mélodies hébraïques (Kaksi heprealaista melodiaa) (1914, sov. sellolle ja pianolle)
Joaquín Turina (1882—1949):
La oración del torero (Härkätaistelijan rukous) op. 34 jousikvartetille (1925)
Osvaldo Golijov (1960—):
Levante pianolle (2004)
45. 21.00 Kuhmo-talo 23/19€
Pyhän Tapanin salainen historia
Syntymä-, avioliitto- ja kuolinrekisterit saivat rauhassa kerätä pölyä Pyhän Tapanin tuomiokirkon holveissa Wienissä, kunnes kolmannen valtakunnan rotukomissio lähetti Itävallan Saksaan liittämisen (Anschluss) jälkeen Berliinistä Gestapon virkailijan tarkistamaan rekisteröityjen henkilöiden – elävien ja kuolleiden – arjalaisen puhtauden. Hän löysi seikkoja, jotka heikensivät rodullista yhtenäisyyttä ja vaaransivat Anschlussin menestystarinan. Radetzky-marssin – käytännössä Itävallan toisen kansallishymnin – säveltäjä ei ollutkaan arjalainen! Niinpä virkailija määräsi avioliittorekisteri nro 60:n takavarikoitavaksi Wienin Tapaninkirkon arkistoista ja vei sen Berliinin rotukomissiolle. Siellä kaikki ne sivut, joihin oli kirjattu Straussin sukua ja jotka paljastivat Straussin juutalaisyhteydet, poistettiin ja korvattiin väärennetyillä kopioilla ennen rekisterin palauttamista Wieniin. Straussin esi-isät kävivät natseille erityisen ongelmallisiksi Itävallan Anschlussin jälkeen 1938. Itävaltalaisten alistaminen ei selvästikään voinut edetä jouhevasti, jos maan suosituin musiikki kiellettäisiin rodullisista syistä. Sitä paitsi Hitler, itsekin itävaltalainen, rakasti Straussin musiikkia. Strauss siis “arjalaistettiin” näppärästi, mutta hänen Wienissä eläneet sukulaisensa, varsinkin Alice Strauss, teettivät natsien propagandakoneistolle edelleen työtä.
Robert Dachs / The Independent
Johann Strauss II (1825—1899):
Keisarivalssit op. 437 (1899, sov. huilulle, klarinetille ja pianokvintetille Arnold Schönberg 1925)
Johann Strauss II (1825—1899):
Wo die Citronen blüh'n (Missä sitruunat kukkivat) op. 364 (1874, sov. pianosekstetille)
Johann Strauss II (1825—1899):
Tonava kaunoinen op. 314 (1866, transkriptio kahdelle pianolle Kempo Arai)
Johann Strauss I (1804—1849):
Radetzky-marssi op. 228 (1848)
Johann Strauss II (1825—1899):
Wienerwaldin tarinoita op. 325 (1868, sov. jousikvintetille William Zinn)
Johann Strauss II (1825—1899):
Tritsch-Tratsch-polkka op. 214 pianolle (1858)
Johann Strauss II (1825—1899):
Polka Unter Donner und Blitz (Ukkosta ja salamointia) op. 324 (1868)
Yllättäviä tarinoita
10.00 Salakamari
Musiikin ytimessä
Esittely suomeksi
Outi Tarkiainen (1985—):
Sanasi, kiveen uponneet sellolle (2011)
46. 11.00 Kuhmon kirkko 23/19€
Pojan ihmetorvi
Franz Liszt (1811—1886):
Der Wanderer (Vaeltaja) teoksesta 12 Lieder von Franz Schubert S. 558 pianolle (1837-38)
Christian Sinding (1856—1941):
Lauluja teoksesta Des Knaben Wunderhorn (Pojan ihmetorvi) op. 15 (1888)
Robert Schumann (1810—1856):
Der Knabe mit dem Wunderhorn (Poika ja ihmetorvi) op. 30/1 (1840, transkriptio Clara Schumann)
Gustav Mahler (1860—1911):
Lieder eines fahrenden Gesellen (Vaeltavan kisällin lauluja) (1884, sov. Arnold Schönberg 1919)
47. 14.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Kerro, kerro kuvastin
Clara Schumann (1819—1896):
Pianokonsertto a-molli op. 7 (R. Schumannin editoima)
György Kurtág (1926—):
Hommage à R. Sch. op. 15d klarinetille, alttoviululle ja pianolle (1990)
Robert Schumann (1810—1856):
Pianokvintetto Es-duuri op. 44 (1842)
48. 16.15 Kuhmon kirkko 23/19€
Syyslauluja
Toshio Hosokawa (1955—):
Herbst-Lied (Syyslaulu) klarinetille ja jousikvartetille (2001)
Tōru Takemitsu (1930—1996):
Herbstlied (Syyslaulu) (1993, sov. P. Tšaikovskin teoksesta Vuodenajat op. 37a)
Johannes Brahms (1833—1897):
Klarinettikvintetto h-molli op. 115 (1891)
49. 18.30 Kuhmo-talo 28/21€
Kalajuttuja
Osvaldo Golijov (1960—):
Fish Tale huilulle ja kitaralle (1998)
Claude Debussy (1862—1918):
Poissons d'or (Kultakaloja) nro 3 sarjasta Images II pianolle (1907)
Camille Saint-Saëns (1835—1921):
Akvaario teoksesta Eläinten karnevaalit (1886)
George Crumb (1929—2022):
Vox balaenae (Valaan ääniä) vahvistetulle huilulle, sellolle ja pianolle (1971)
Väliaika
Franz Schubert (1797—1828):
Pianokvintetto A-duuri D. 667 "Forelli" (1819)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAMARIMUSIIKIN KANNATUSYHDISTYS RY.
50. 21.30 Kuhmo-talo 23/19€
Rakkautta vain
Franz Waxman (1906—1967):
Love music Richard Wagnerin oopperasta Tristan ja Isolde viululle ja pianolle (1945)
Franz Liszt (1811—1886):
Liebesträume (Lemmenunelmia) As-duuri S. 541/3 pianolle (1843-50)
Osvaldo Golijov (1960—):
Omaramor soolosellolle (1991)
”Clara rakkaani, kunpa osaisin kirjoittaa Sinulle yhtä hellästi kuin Sinua rakastan ja tehdä Sinulle yhtä paljon hyvää kuin Sinulle toivon. Sinä olet minulle niin äärettömän, niin sanomattoman rakas. Voisin kutsua Sinua rakkaakseni kaiken aikaa ja kaikin tavoin, kyltymättä Sinua mairittelemaan.”
Johannes Brahms kirjeessä Claralle
Robert Schumann (1810—1856):
Einfach, innig teoksesta Kolme romanssia op. 94 oboelle ja pianolle (1849)
Clara Schumann (1819—1896):
Andante molto teoksesta Kolme romanssia op. 22 viululle ja pianolle (1853)
Johannes Brahms (1833—1897):
Intermezzo a-molli op. 118/2 teoksesta Kuusi kappaletta pianolle (1893)
Sergei Prokofjev (1891—1953):
Marssi oopperasta Rakkaus kolmeen appelsiiniin op. 33 (1919)
Idän pikajuna eri vuosisatoina
51. 11.00 Kuhmo-talo 23/19€
Pariisi
George Enescu (1881—1955):
Choral ja Carillon nocturne sarjasta Pièces impromptues op. 18 pianolle (1913-16)
Darius Milhaud (1892—1974):
Scaramouche op. 165b, sarja kahdelle pianolle (1936)
Maurice Ravel (1875—1937):
Johdanto ja allegro op. 46 huilulle, klarinetille, harpulle ja jousikvartetille (1905)
Astor Piazzolla (1921—1992):
Three Minutes with Reality
Astor Piazzolla (1921—1992):
Jeanne & Paul (sov. viululle ja bandoneonille)
52. 13.00 Tuupalan alakoulu 10€
Kamarimusiikin työpaja
J. S. Bach (1685—1750):
Osia Goldberg-muunnelmista (sov. jousitriolle Yuval Gotlibovich)
53. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Wien
Franz Schubert (1797—1828):
Sonatiini D-duuri D. 384 viululle ja pianolle (1816)
Anton Webern (1883—1945):
Langsamer Satz (Hidas osa) jousikvartetille (1905)
Johannes Brahms (1833—1897):
Pianokvartetto nro 1 g-molli op. 25 (1861)
54. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Johann Strauss II (1825—1899):
Éljen a Magyar! (Eläköön Unkari!) polkka op. 332 (1869, sov. klarinetille ja pianolle Marko Hilpo)
Johannes Brahms (1833—1897):
Kolme unkarilaista tanssia nrot 20, 1 ja 5 (1880, sov. viululle ja pianolle Joseph Joachim)
Béla Bartók (1881—1945):
Sonaatti kahdelle pianolle ja lyömäsoittimille BB 115 (1937)
Väliaika
Johann Strauss II (1825—1899):
Klänge aus der Walachei (Valakian kaikuja) op. 50 pianolle (1848)
Béla Bartók (1881—1945):
Kuusi romanialaista kansantanssia (sov. viululle ja pianolle Z. Székely 1925-26)
Johann Strauss II (1825—1899):
Märchen aus dem Orient op. 444 (1892)
Osvaldo Golijov (1960—):
Misirlou Twist jousikvartetille ja lyömäsoittimille
Rabih Abou-Khalil (1957—):
Arabialainen valssi jousikvartetille
55. 21.15 Kuhmon kirkko 23/19€**
Paluu Pariisiin
John Cage (1912—1992):
Dream (1948)
Edgard Varèse (1883—1965):
Density 21.5 huilulle (1936)
Benjamin Britten (1913—1976):
Alkusoitto teoksesta A Ceremony of Carols (Joululauluseremonia) op. 28 harpulle
Maurice Ravel (1875—1937):
Pavane pour une infante défunte (Pavana kuolleen prinsessan muistolle) (1899, sov. huilulle ja harpulle)
Gabriel Fauré (1845—1924):
Une châtelaine en sa tour (Linnanrouva tornissaan) op. 110 harpulle (1918)
Kaija Saariaho (1952—):
Laconisme de l'aile huilulle (1982)
Claude Debussy (1862—1918):
Golliwogg's cake walk (Räsynuken tanssi) sarjasta Children's Corner (Lasten nurkkaus) huilulle ja harpulle (1906-08)
Autuaiden sielujen tanssi
10.00 Kuhmo-talo/Kahvila Juttua
Musiikin ytimessä
Aylen Pritchin kertoo F. A. E. sonaatista (englanniksi).
56. 11.00 Kuhmo-talo 23/19€
Slaavilaisia melankolisia tansseja
Sergei Rahmaninov (1873—1943):
Non allegro teoksesta Sinfonisia tansseja op. 45 (1940, säveltäjän sovitus kahdelle pianolle)
Antonín Dvořák (1841—1904):
Slaavilaisia tansseja op. 46 nrot 2, 5, 6 ja 8 (1878)
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Sokerihaltijattaren tanssi baletista Pähkinänsärkijä op. 71a
Igor Stravinsky (1882—1971):
Venäläinen tanssi baletista Petruška (1910-11, sov. viululle ja pianolle)
Alfred Schnittke (1934—1998):
Tango konserttisarjasta Agony (1974, sov. huilulle, klarinetille, kitaralle, celestalle ja jousikvintetille 2017)
57. 15.00 Tuupalan alakoulu 23/19€
Davidsbündlerstänze
Robert Schumann (1810—1856):
Davidsbündlerstänze (Daavidin veljeskunnan tansseja) op. 6 pianolle (1834-36)
Robert Schumann-Johannes Brahms-Albert Dietrich (—):
F.A.E. sonaatti (Frei aber einsam) viululle ja pianolle (1853)
58. 18.00 Kuhmo-talo 28/21€
Pyhä tanssi, maallinen tanssi
J. S. Bach (1685—1750):
Erbarme dich, mein Gott (Armahda minua, Jumalani), aaria Matteus-passiosta BWV 244 (1727)
Christoph Willibald Gluck (1714—1787):
Autuaiden sielujen tanssi oopperasta Orfeus ja Eurydike
Jean Sibelius (1865—1957):
Cinq danses champêtres (Viisi talonpoikaistanssia) op. 106 viululle ja pianolle (1925)
Claude Debussy (1862—1918):
Danse sacrée et Danse profane (Pyhä tanssi ja maallinen tanssi) harpulle ja jousille (1904)
Väliaika
Terry Riley (1935—):
Half-Wolf Dances Mad in Moonlight teoksesta Anthem of the Great Spirit jousikvartetille
Bohuslav Martinů (1890—1959):
Tango ja Charleston teoksesta La revue de cuisine (Keittiörevyy) (1927)
Marcelo Nisinman (1970—):
From the New World (Suomen kantaesitys)
Osvaldo Golijov (1960—):
Last Round jousiyhtyeelle (1996)
George Gershwin (1898—1937):
Muunnelmat "I Got Rhythm" pianolle ja kamariorkesterille (1933-34, sov. Iain Farrington)
59. 18.30 Original Sokos Hotel Valjus 23/19€**
Kauppakatu 20, Kajaani (ajoaika Kuhmosta n. 1½ t)
Toivo Kuula (1883—1918):
Kolme eteläpohjalaista tanssia op. 17a (?1908, sov. kahdelle viululle Minna Pensola)
Jouni Kaipainen (1956—2015):
Lullaby (Kehtolaulu) sonaatista op. 94 kahdelle viululle (2011)
Johdatus Paganinin kapriiseihin op. 1
Kaija Saariaho (1952—):
Fleurs irrégulières kahdelle viululle
Wiljami Anttikainen (alias Vladimir Mendelssohn) (1949—2021):
Lupiini kahdelle viululle, sävelletty Antille ja Minnalle pizzerian servettiin Cividalessa 2017
Kaija Saariaho (1952—):
Fleurs à 3 ou 6 pétales kahdelle viululle
Sergei Prokofjev (1891—1953):
Sonaatti C-duuri op. 56 kahdelle viululle (1932)
Konsertin jälkeen mahdollisuus illalliseen. Pöytävaraukset: puh. 010 783 1100, raflaamo.fi.
Lipunmyynti, lisätiedot: Kuhmon Kamarimusiikki, puh. 040 169 6509.