Beethoven-purkaus
Tohtori Brad Schaeffer Yalen yliopistosta havaitsi 16. joulukuuta 1999 kaukaisessa galaksissa kymmenen miljardin valovuoden päässä sokaisevan välähdyksen ja jättimäisen räjähdyksen, jota seurasi pitkäkestoisempi "jälkihehku".
Hän nimesi sen "Beethoven-purkaukseksi" kunnioituksesta säveltäjää kohtaan, sillä se löydettiin juuri Ludwig van Beethovenin syntymän 229-vuotispäivänä.
Jos nuo tiedot taltioidaan kuolemattomuusgeneraattoriin, jäljelle jää vain yksi runollinen selitys: jumalalliset ja luonnon voimat olivat tarkoittaneet hypernovan löytymisen ja Beethovenin syntymän tapahtumaan samana päivänä.
Tähden syntymän aiheuttama valo on ihme, jonka voi "vain" nähdä; mutta "musiikki on uni, jonka voi kuulla", kuten Beethoven (itsekin tähti) sanoi.
"Ääniä Maasta"
Elokuun 20. päivänä 1977 NASA laukaisi Voyager 2 -avaruusluotaimen matkaan kohti ulkoavaruutta, aurinkokunnan ulkopuolelle.
Kyydissä oli kullattu audiovisuaalinen levy (CD-romin edeltäjä), joka sisältää kokoelman ääniä Maasta siltä varalta, että jokin älykäs elämänmuoto jostain muusta planeettajärjestelmästä (joskus) sattuisi löytämään luotaimen.
Kultaisella levyllä on valaiden ääntelyä, vauvan itkua, aaltojen iskeytymistä rantaan ja Beethovenin Cavatina kvartetosta op. 130 lentämässä kohti tietämyksemme äärirajaa, niin lähelle Jumalaa kuin ihmisolento voi päästä...
Ikuisesti
Beethovenin musiikki, hänen rajattoman mielikuvituksensa tuote, ilmentää intohimoja, näkyjä, luontoa, kuutamoa, myrskyjä, mustasukkaisuutta, rakkautta, ylenkatsetta ja ihailua tai herättää eloon myyttisen Prometheuksen, henget ja muusat sekä Oodin ilolle. Ne kaikki ovat muuttuneet osaksi samaa sammumatonta jälkihehkua...
Vladimir Mendelssohn
taiteellinen johtaja
Beethovenista tulee 'BEETHOVEN'
1. 14.30 Kuhmon kirkko 22/18€
Mestari ja oppilas
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi ja fuuga nro 8 es-molli BWV 853 kok. Das Wohltemperierte Klavier I (Hyvin viritetty klaveeri I) (1722)
Joseph Haydn (1732—1809):
Divertimento Il maestro e lo scolare (Mestari ja oppilas), teema ja seitsemän muunnelmaa Hob. XVIIa:1 pianolle nelikätisesti (1778)
Antonio Salieri (1750—1825):
Trio nro 3 C-duuri kahdelle oboelle ja fagotille
Louis van Beethoven [sic]… 11-vuotias poika ja erittäin lupaava lahjakkuus. Hän soittaa pianoa hyvin taitavasti ja voimakkaasti, lukee oikein hyvin nuotteja… hän soittaa suurimman osan Sebastian Bachin Das Wohltemperierte Klavierista, jonka herra Neefe on antanut hänelle tehtäväksi.
Preludi f-molli WoO 55 olisi voinut olla yksi Bachin preludeista edellä mainitusta teoksesta. Ehkä numero 25…
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Preludi f-molli WoO 55 pianolle (n. 1803)
Joseph Haydn (1732—1809):
Vivace F-duuri Hob. XIX:6 uruille "Der Kaffeeklatsch" (Kahvikutsut) (1772)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Viulusonaatti nro 1 D-duuri op. 12/1 (1797-98)
Encore:
Antonio Salieri (1750—1825):
Alkusoitto teoksesta Prima la musica e poi le parole (Ensin musiikki, sitten sanat) (1786)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAMARIMUSIIKIN KANNATUSYHDISTYS RY.
2. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Iloisesti ja surullisesti
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 5 A-duuri op. 18/5 (1798-1800)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bagatelli c-molli WoO 54 pianolle "Lustig und Traurig" (Iloisesti ja surullisesti) (1802)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 4 c-molli op. 18/4 (1799)
3. 21.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Beethovenista tulee 'BEETHOVEN'
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 2 G-duuri op. 18/2 (1798-1800)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Präludium durch alle Dur-Tonarten (Preludi kaikissa duuri-sävellajeissa) op. 39/2 uruille (1789)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 1 F-duuri op. 18/1 (1798-1800)
Eurooppa yläviistosta
4. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€*
Rallatellen
W. A. Mozart (1756—1791):
Viisi kontratanssia KV 609 (1791)
Joseph Haydn (1732—1809):
Pianotrio nro 39 G-duuri Hob XV:25 "All'ongarese" (1795)
Daniel Steibelt (1764—1823):
Bacchanal tamburiinille ja pianolle
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianotrio B-duuri op. 11 "Gassenhauer" (1797)
5. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Beethovenin aika - BOLERO
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Yo no quiero embarcarme (Iberia) WoO 158a/11 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
Juan Crisóstomo Arriaga (1806—1826):
Jousikvartetto nro 1 d-molli (n. 1823)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Tiranilla Española (Espanja) WoO 158a/21 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
Luigi Boccherini (1743—1805):
Jousikvintetto nro 60 C-duuri G. 324 "La musica notturna di Madrid" (Madridin katujen yösoitto) (1780)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bolero, Una paloma blanca (Espanja) WoO 158a/19 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bolero, Como la mariposa (Espanja) 158a/20 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
6. 18.00 Kuhmo-talo 25/20€
Air Russe
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 7 F-duuri op. 59/1 "Razumovski" (1806)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Akh, recen'ki, recen'ki (Venäjä) WoO 158a/14 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Kak Posli nasi podruzki (Venäjä) WoO 158a/15 kok. 23 Songs of Various Nationalities (1816)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 9 C-duuri op. 59/3 "Razumovski" (1806)
7. 21.30 Kuhmon kirkko 22/18€
Unkarilainen melodia
Franz Schubert (1797—1828):
Unkarilainen melodia h-molli D. 817 pianolle (1824)
Carl Maria von Weber (1786—1826):
Andante e Rondo Ungarese (Andante ja unkarilainen rondo) op. 35 fagotille ja pianolle (1813)
Johannes Brahms (1833—1897):
Pianokvartetto nro 1 g-molli op. 25 (1861)
Sointuvia sanoja
8. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Gesänge des Harfners
Franz Schubert (1797—1828):
Alkusoitto näytelmään Taikaharppu D. 797 (1823; sov. pianolle nelikätisesti A. Schönberg 1903)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Adieu my lov'd harp (Irlanti) WoO 158b/1 kok. Seven British Songs (1813)
Franz Schubert (1797—1828):
Gesänge des Harfners (Harpunsoittajan laulu) I D. 478 tenorille ja pianolle (1816)
Franz Schubert (1797—1828):
Gesänge des Harfners (Harpunsoittajan laulu) II D. 479 tenorille ja pianolle (1816)
Franz Schubert (1797—1828):
Gesänge des Harfners (Harpunsoittajan laulu) III D. 480 tenorille ja pianolle (1816)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 10 Es-duuri op. 74 "Harppu" (1809)
9. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Beethovenin aika - Air Français
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Air Français WoO 158d
le Chevalier de Saint-Georges (1745—1799):
Jousikvartetto C-duuri op. 1/1 (1773)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Que le temps me dure WoO 116 (?1794)
W. A. Mozart (1756—1791):
Teema ja 12 muunnelmaa C-duuri KV 265 ranskalaisesta lastenlaulusta Ah, vous dirai-je Maman (Koska meitä käsketään) pianolle (1781-82)
Hector Berlioz (1803—1869):
Trio teoksesta L'enfance du Christ (Kristuksen lapsuus) op. 25 (1850-54)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Non, non, Collette n'est point trompeuse WoO 158c No. 2 kok. Six Songs of Various Nationalities (1817)
Charles-Valentin Alkan (1813—1888):
Allegretto alla barbaresca op. 39/10 teoksesta 12 etydiä pianolle (1857)
10. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
1802
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Viulusonaatti A-duuri op. 47 "Kreutzer" (1802-03)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 2 op. 36 (1800-02; säveltäjän sovitus pianotriolle)
[Pariisilaisen] Tablettes de Polymnien arvion mukaan kuulosti siltä kuin sinfonian sisään “olisi suljettu kyyhkysiä ja krokotiileja”. Wieniläinen Zeitung für die elegante Welt puolestaan kuvaili sitä “iljettävästi haavoitetuksi vääntelehtiväksi lohikäärmeeksi, joka kieltäytyy kuolemasta”. Jälkimaailma on kohdellut teosta lempeämmin.
11. 21.30 Kuhmon kirkko 22/18€**
Joella
Franz Schubert (1797—1828):
Am Bach im Frühling (Keväällä puron rannalla) D. 361 (1816)
Franz Schubert (1797—1828):
Auf dem Flusse (Joella) sarjasta Winterreise (Talvinen matka) D. 911 (1827)
Franz Schubert (1797—1828):
Forelli D. 550 (n. 1817)
Franz Schubert (1797—1828):
Pianokvintetto A-duuri D. 667 "Forelli" (1819)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON OSUUSKAUPPA MAAKUNTA.
Portit toiseen maailmaan
12. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Serioso
J. S. Bach (1685—1750):
Adagio konsertosta d-molli BWV 974 (1713-14)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Eleginen laulu op. 118 "Sanft wie du lebtest" (1814)
W. A. Mozart (1756—1791):
Viulusonaatti e-molli KV 304 (1778)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 11 f-molli op. 95 "Serioso" (1810-11)
13. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Op. 131
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousitrio nro 5 c-molli op. 9/3 (1797-98)
J. S. Bach (1685—1750):
Fuuga nro 4 fis-molli BWV 849 kok. Das Wohltemperierte Klavier I (Hyvin viritetty klaveeri I) (1722)
Stravinsky piti sitä “täydellisenä, väistämättömänä, muuttamattomana”.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 14 cis-molli op. 131 (1825-26)
14. 18.15 Kuhmon kirkko 22/18€
Opuksen 131 JÄLKEEN
"Mitä meille jää tämän (op. 131) jälkeen enää sävellettävää?"
Franz Schubert
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Andante maestoso C-duuri WoO 62 jousikvintetille (1826)
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvintetto C-duuri D. 956 (1828)
15. 21.15 Kuhmo-talo 22/18€
jälkeen JÄLKEEN
Franz Liszt (1811—1886):
Isolden lemmenkuolo Richard Wagnerin oopperasta Tristan ja Isolde S. 447 pianolle (1865)
Alban Berg (1885—1935):
Neljä kappaletta op. 5 klarinetille ja pianolle (1919)
Arnold Schönberg (1874—1951):
Die Verklärte Nacht (Kirkastettu yö) op. 4 jousisekstetille (1899)
Muistojen polkuja
16. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Alitajuista
PALUU MOZARTIIN JA HAYDNIIN
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 8 F-duuri op. 93 (1812; sov. jousikvintetille 1817)
PALUU TULEVAISUUTEEN
Robert Schumann (1810—1856):
Pianokvintetto Es-duuri op. 44 (1842)
17. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Muotokuvia huoneessani
"1815 Händelin, Bachin, Gluckin, Mozartin ja Haydnin muotokuvat huoneessani, he voivat auttaa minua kestämään kärsimystä."
Fischhofin käsikirjoituksesta (1804–1818)
W. A. Mozart (1756—1791):
Adagio ja Fuuga nro 2 g-molli KV 404a J. S. Bachin kok. Das Wohltemperierte Klavier II (Hyvin viritetty klaveeri II) BWV 883
Johan Halvorsen (1864—1935):
Passacaglia g-molli Georg Friedrich Händelin teemasta viululle ja alttoviululle (1897)
Joseph Haydn (1732—1809):
Trio A-duuri Hob. XI:5 (Aaria Che faró senza Euridicé Gluckin oopperasta Orfeus ja Euridike)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianotrio B-duuri op. 97 "Arkkiherttua" (1810-11)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KAINUUN SANOMAT.
18. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Beethovenin varjo
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Septetto Es-duuri op. 20 (1799)
Johannes Brahms (1833—1897):
Scherzo nro 3 F. A. E. sonaatista viululle ja pianolle (1853)
Encore:
Vivace assai septetosta e-molli
19. 21.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Alter ego
Mahdoton kuvitella elämää ilman Beethovenin septettoa.Mutta lisäämällä vain toisen viulun Beethovenin septettiin Schubert onnistui pakenemaan Beethovenin luomaa painetta ja hänen jättämäänsä varjoa. Schubertin toive olla Beethovenin veroinen jäi kuitenkin täyttymättä.
Hän onnistui olemaan vain nero.
Franz Schubert (1797—1828):
Oktetto F-duuri D. 803 klarinetille, fagotille, käyrätorvelle ja jousikvintetille (1824)
Pikakelaus eteenpäin >>
Tämän päivän partneri on op.
20. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Op. 1
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianotrio Es-duuri op. 1/1 (1794-95)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 1 C-duuri op. 21 (1799-1800; sov. jousikvintetille)
Emma Mali ja Charlotta Westerback soittavat OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimilla.
21. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Beethovenin aika - Vuodelta 1826
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 13 B-duuri op. 130 (1825-26)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Alkusoitto William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma op. 61 pianolle nelikätisesti
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Scherzo William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma op. 61 pianolle (sov. Sergei Rahmaninov, 1933)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Nokturno William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma op. 61 pianolle nelikätisesti
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Fairy March (Keijujen tanssi) William Shakespearen näytelmään Kesäyönunelma op. 61
Otto Antikainen, Emma Mali, Charlotta Westerback ja Artturi Aalto soittavat OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimilla.
Felix Mendelssohn (1809—1847):
A Dance of Clowns (Ilveilijöiden tanssi) William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma op. 61 pianolle nelikätisesti
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Häämarssi William Shakespearen näytelmään Kesäyön unelma op. 61
Otto Antikainen, Emma Mali, Charlotta Westerback ja Artturi Aalto soittavat OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimilla.
Konsertissa on esillä myös Taidesäätiön kuvataidetta.
TÄMÄN KONSERTIN PARTNERI ON OP.
22. 18.15 Kuhmo-talo 22/18€
Keskeneräisiä
J. S. Bach (1685—1750):
Fuga a 3 Soggetti teoksesta Die Kunst der Fuge (Fuugan taito) BWV 1080
Rebecca Roozeman soittaa OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimella.
W. A. Mozart (1756—1791):
Adagio KV 580a englannintorvelle ja jousitriolle
Franz Schubert (1797—1828):
Jousikvartetto nro 12 c-molli D. 703 "Quartett-Satz" (1820)
Gustav Mahler (1860—1911):
Adagio sinfoniasta nro 10 (1910)
Charlotta Westerback soittaa OP Ryhmän Taidesäätiön arvosoittimella.
Konsertissa on esillä myös Taidesäätiön kuvataidetta.
23. 21.15 Kuhmon kirkko 22/18€*
Tuomiopäivän enkeli
“Aika on lopussa”
Viktor Ullmann (1898—1944):
Nokturno pianosonaatista nro 7 (1944)
Olivier Messiaen (1908—1992):
Quatuor pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) klarinetille, viululle, sellolle ja pianolle (1940-41)
(Yli)luonnollista
24. 11.00 Kuhmo-talo 22/18€
Myrsky
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 17 d-molli op. 31/2 "Myrsky" (1801/02)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
E pur fra le tempeste WoO 99/3 kok. Mehrstimmige italienische Gesänge
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvintetto C-duuri op. 29 "Storm" (1801)
25. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Ulkoilmaelämää Beethovenin aikaan
Franz Schubert (1797—1828):
Jäger, ruhe von der Jagd (Metsästäjä, lepää jahdin päälle) (Ellenin laulu II) D. 838 (1825)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 18 Es-duuri op. 31/3 "Metsästys" (1802)
“Ranskan Beethoveniksi” kutsuttu Onslow ei iloinnut lempinimestään, sillä hän oli ilmeisen kateellinen saksalaissäveltäjää kohtaan eikä pitänyt tämän teoksista. Säveltäjänä Onslow menestyi varsin hyvin mutta sitäkin paremmin (kuten useimmat aatelismiehet) metsästäjänä… Hurjassa kaurisjahdissa metsästäjätoveri oli kerran vähällä tappaa hänet harhalaukauksellaan. Onslow jäi henkiin, mutta korvaa hipaissut luoti vei häneltä osittain kuulon. Lopulta siis kohtalo saattoi Onslowin ja Beethovenin yhteen hyvin odottamattomalla tavalla… Tosin selkä selkää vasten ja ikään kuin ilman heidän hyväksyntäänsä…
Georges Onslow (1784—1853):
Jousikvintetto nro 15 c-molli op. 38 "De la Balle" (1830)
26. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Sadetta metsässä
Antonín Dvořák (1841—1904):
Klid (Hiljainen metsä) op. 68/5 sellolle ja pianolle (1884)
Jean Sibelius (1865—1957):
Viisi pianokappaletta op. 75 "Puu-sarja" (1914)
Johannes Brahms (1833—1897):
Viulusonaatti nro 1 G-duuri op. 78 "Sadelaulusonaatti" (1878-79)
Johann Strauss II (1825—1899):
Wienerwaldin tarinoita op. 325 (1868)
Encore:
Claude Debussy (1862—1918):
Quelques aspects de "Nous n'irons plus au bois" parce qu'il fait un temps insupportable (Joitakin näkemyksiä lasten laulusta "Emme lähde enää metsään", koska sää on sietämätön) sarjasta Images pianolle (1894)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON METSÄHALLITUS.
27. 21.15 Kuhmon kirkko 22/18€
Maalla
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 15 op. 28 "Pastoraali" (1801)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 6 op. 68 "Pastoraalisinfonia" (1808; sov. jousisekstetille M. G. Fischer 1810)
"On tarpeetonta selittää osien nimiä. Edes niille, joilla on maaseudusta vain hämärä käsitys. On hyödytöntä kuvailla; sävelmaalailun katsomisen sijasta kannattaa mieluummin kuunnella tunteiden ilmaisua."
Beethovenin muistikirja 1807 (joka sisältää Pastoraalisinfonian luonnokset)
ELÄMÄN tuoksu
28. 11.00 Kuhmo-talo 22/18€
Antonio Vivaldi (1678—1741):
Aaria Gelosia, tu già rendi l'alma mia oopperasta Otho huvilassaan RV 729
W. A. Mozart (1756—1791):
Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte (Kun Luise poltti uskottoman rakastettunsa kirjeet) KV 520 (1787)
Jan Dismas Zelenka (1679—1745):
Hipocondrie (Luulotauti) á 7 Concertanti A-duuri ZWV 187 (1723)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
An die ferne Geliebte (Kaukaiselle rakastetulle) op. 98 tenorille ja pianolle (1816)
Ja tässä Bettina Brentanon reaktio: “Hän on pieni… tummaverinen, rokonarpinen… hänellä on hyvin pitkät mustat hiukset, joita hän työntää taaksepäin… hänen vaatteensa ovat repaleiset, hän on ulkomuodoltaan aivan rähjäinen.”
Johannes Brahms (1833—1897):
Osia teoksesta Liebeslieder Walzer (Lemmenlauluja) op. 52 laulajille ja pianolle nelikätisesti (1868-69)
Fritz Kreisler (1875—1962):
Liebesleid (Lemmentuskaa) viululle ja pianolle (ennen 1910)
Fritz Kreisler (1875—1962):
Liebesfreud (Lemmeniloa), vanha wieniläinen tanssilaulu nro 1 viululle ja pianolle (ennen 1910)
29. 15.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Beethovenin aika – Salierin kosto
Puškinin ja Milos Formanin demonisoimaa Salieria syytettiin epäoikeudenmukaisesti Mozartin myrkyttämisestä ja Beethovenin väheksymisestä. On aika vapauttaa hänen nimensä ja maineensa vääristä syytöksistä. Todellisuudessa Salieri opetti Beethovenia ja tuki Mozartin klarinettikvinteton esitystä vuonna 1789. Ja Mozartin kuoleman jälkeen hän opetti Mozartin poikaa Franz Xaveria. Joskus ”valeuutinen” saattaa totuuden tahratessaan saada kuitenkin aikaan unohtumattomia ja nautinnollisia näytelmiä tai elokuvia. Ja totuus väistyy varjoon…
Franz Xaver Mozart (1791—1844):
Rondo e-molli huilulle ja pianolle
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Bei labbri che amore WoO 99/1 kok. Mehrstimmige italienische Gesänge mezzosopraanolle ja tenorille
Antonio Salieri (1750—1825):
Concertino da Camera G-duuri (1777)
W. A. Mozart (1756—1791):
Klarinettikvintetto A-duuri KV 581 "Stadler" (1789)
TÄHÄN LOPPUU VIIKKOLIPPU I:N VOIMASSAOLO.
30. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Täytyykö olla niin?
Charles Ives (1874—1954):
The Unanswered Question (Kysymys vailla vastausta) puhaltimille ja jousille kokoelmasta Two Contemplations (1935)
Franz Liszt (1811—1886):
Litania, Auf das Fest aller Seelen S. 562/1 (1840; sov. Franz Schubertin laulusta Am Tage Aller Seelen (Vainajien muistopäivänä) D. 434a)
György Kurtág (1926—):
Ligatura-Message to Frances-Marie (The answered unanswered question) op. 31/b kahdelle sellolle, kahdelle viululle ja celestalle (1989)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 16 F-duuri op. 135 (1826)
31. 21.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Neljä ensimmäistä nuottia
J. S. Bach (1685—1750):
Fuuga c-molli BWV 574 uruille (1708?)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 5 c-molli op. 67 (1804-08; sov. kahdelle viululle, kahdelle alttoviululle ja sellolle Carl F. Ebers n. 1830)
"Beethovenin musiikki avaa meille oven suunnattoman ja mittaamattoman maailmaan… se tuhoaa meissä kaiken muun jättäen jäljelle vain kaipuun tuskaa, toivoa ja riemua... Beethovenin musiikki saa liikkeelle pelon, kammon, kauhun ja kärsimyksen."
E. T. A. Hoffmannin arvostelu viidennestä sinfoniasta
Encore:
Gustav Mahler (1860—1911):
Adagietto sinfoniasta nro 5 (1901-02)
Ja Mahler aloittaa peilikuvalla viidennestä mutta lähtee kuljettamaan soihtua eri suuntaan rakkaudenjulistuksella (vampyyri)puolisolleen.
Piinaa ja hurmiota, kaipuuta äärettömyyteen, missä hän ei kohtaa Alman syliä vaan Beethovenin jättiläisvarjon.
Neljä yötä maan päällä
32. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€**
La notte
Antonio Vivaldi (1678—1741):
Huilukonsertto g-molli RV 439 "La Notte" (Yö) (n. 1728)
Arcangelo Corelli (1653—1713):
Concerto Grosso g-molli op. 6/8 "Fatto per la notte di Natale" (Joulukonsertto) (1712)
Gioacchino Rossini (1792—1868):
Serenadi Es-duuri (1823)
Silvia Colasanti (1975—):
Ascoltando la Notte, Movimento di quartetto (2002)
Hugo Wolf (1860—1903):
Italialainen serenadi G-duuri jousikvartetille (1887)
33. 15.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Ainsi la nuit
François Couperin (1668—1733):
Sonaatti sarjasta La françoise (Les Nations) (1726)
Maurice Ravel (1875—1937):
Gaspard de la Nuit (Yön Kaspar: kolme runoelmaa pianolle Aloysius Bertrandin mukaan, 1908)
Henri Dutilleux (1916—2013):
Jousikvartetto "Ainsi la nuit" (Näin yöllä) (1973-76)
Encore:
Claude Debussy (1862—1918):
Feux d'artifice (Ilotulitus) kokoelmasta Preludit II (1912-13)
34. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Jean Sibelius (1865—1957):
Nokturno op. 51/3 konserttisarjasta Belsazarin pidot (1907; säveltäjän sovitus viululle ja pianolle)
Kaija Saariaho (1952—):
Nokturno sooloviululle (1994)
Edvard Grieg (1843—1907):
Nokturno op. 54/4 pianolle (1891)
Carl Nielsen (1865—1931):
Serenata in vano (Turha serenadi) klarinetille, fagotille, käyrätorvelle, sellolle ja kontrabassolle (1914)
Ernest Pingoud (1887—1942):
Katulyhtyjen ja aamuruskon kaksinpuhelu teoksesta Suurkaupungin kasvot (1936-37; sov. kamariyhtyeelle)
Jean Sibelius (1865—1957):
Svartsjukans nätter (Mustasukkaisuuden yöt), melodraama lausujalle, mezzosopraanolle, viululle, sellolle ja pianolle (1888)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON KUHMON KAUPUNKI.
35. 21.00 Kuhmo-talo 22/18€
Leonard Bernstein (1918—1990):
Tonight musikaalista West Side Story (1957; sov. Robert Longfield)
Charles Ives (1874—1954):
Tsiaj pianotriosta nro 86 (1909-10)
George Gershwin (1898—1937):
Sleepless Night, preludi pianolle
George Gershwin (1898—1937):
Limehous Nights pianolle
Samuel Barber (1910—1981):
Adagio jousille (1936)
Terry Riley (1935—):
In C (1964)
Arthur Schwartz (1900—1984):
Alone Together (1932)
Tähtien sota
Päivän aikana konserttipaikoilla soi:
Erik Satie (1866—1925):
Vexations pianolle (1893)
Syyskuun 9. päivänä 1963 Erik Satien Vexations sai – 70 vuotta valmistumisensa jälkeen – maailmankantaesityksensä Pocket Theaterissa Manhattanilla yleisönään pienten teattereiden näyttelijöitä ja taiteilijoita. Teos on vain puolen sivun mittainen, mutta säveltäjän viittauksen mukaan se pitäisi toistaa 840 kertaa: ”Esitykseen tulisi valmistautua ennakkoon”, hän varoittaa. John Cage ja joukko vaihtopianisteja esittivät tämän musiikillisen maratonin alusta loppuun 18 tunnissa 40 minuutissa – soitto soi tauotta iltakuudesta seuraavan päivän lounasaikaan saakka. Järjestäjät palkitsivat tilaisuuteen tulleet palauttamalla viiden dollarin pääsylipusta viisi senttiä jokaiselta konsertissa vietetyltä 20:ltä minuutilta. Vain yksi henkilö oli läsnä koko esityksen ajan; eräs toinen huudahti esityksen päätyttyä: “Encore!”
Vexations-teoksen esitystä tukee F-Musiikki Oy.
36. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Allgemeine musikalische Zeitungin kuvauksen mukaan opus 127 oli “käsittämätön, sekava, epämääräinen, ylipitkä sarja fantasioita ja kaaosta“.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 12 Es-duuri op. 127 (1824-25)
John Ruskin kirjoitti 6. helmikuuta 1881: “Beethoven kuulostaa minusta aina siltä kuin naulapusseja käännettäisiin ylösalaisin ja siellä täällä joukkoon putoaisi vasara.”
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 21 C-duuri op. 53 "Waldstein" (1803-04)
37. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Tšaikovski kirjoitti Brahmsista: “Mikä lahjaton surkimus! Minua suututtaa, että tätä omahyväistä keskinkertaisuutta pidetään nerona.”
Johannes Brahms (1833—1897):
Jousisekstetto nro 2 G-duuri op. 36 (1864-65)
Hanslick Tšaikovskista: “Se synnyttää meissä kammottavan ajatuksen, että on ehkä olemassa musiikkia, jonka kuulee haisevan.”
Pjotr Tšaikovski (1840—1893):
Souvenir de Florence (Muistoja Firenzestä) d-molli op. 70 (1890)
38. 18.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Pariisin tuoksut
Satie omasta musiikistaan: “Kaikki sanovat, että minä en ole muusikko. Se pitää paikkansa. Olen luokitellut itseni fonometrikoksi… Esimerkiksi Le fils des étoiles… on ilmeistä, ettei musiikillisilla ideoilla ollut niiden säveltämisessä minkäänlaista osuutta.”
Erik Satie (1866—1925):
Preludi La Vocation (1. näytös) näytelmästä Le Fils des étoiles (1891; säveltäjän sovitus pianolle)
Ravel Saint-Saënsista: “Jos hän olisi tehnyt sodan aikana ammusten kuoria, se olisi ehkä ollut musiikin kannalta parempi.”
Camille Saint-Saëns (1835—1921):
La muse et le poète (Muusa ja runoilija) op. 132 (1910; sov. pianotriolle)
Pierre Lalo 1899 Ravelista: “Šeherazade kuulostaa Rimskiltä Erik Satien rinnalle pyrkivän ‘debussyläisen’ sotkemana.”
Maurice Ravel (1875—1937):
La flûte enchantée (Lumottu huilu) laulusarjasta Shéhérazade sopraanolle, huilulle ja pianolle (1903)
“Pidin siitä varttia vailla yhdentoista kohdalla.“ Erik Satie Claude Debussyn teoksesta La mer.
Claude Debussy (1862—1918):
La mer (Meri) (1905, sov. pianotriolle Sally Beamish 2013)
Kriitikoita on kolmenlaisia: niitä, joilla on merkitystä, niitä, joilla sitä on vähemmän, ja niitä, joilla sitä ei ole lainkaan. Kahta viime mainittua ei ole olemassakaan: kaikilla kriitikoilla on MERKITYSTÄ…
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON F-MUSIIKKI OY.
39. 21.00 Kuhmo-talo 22/18€
Johann Wolfgang von Goethe Franz Schubertin Erlkönigistä: “Sävelten maalailu sävelin, jyrinällä, ryskeellä, loiskeella ja läiskeellä, on vastenmielistä.”
Franz Schubert (1797—1828):
Erlkönig (Keijujen kuningas) op. 1 (1815)
Weber Beethovenin seitsemännestä sinfoniasta: “Tämän neron hullutukset ovat nyt saavuttaneet huippunsa; Beethoven on nyt täysin kypsä mielisairaalaan.”
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 7 A-duuri op. 92 (1811-12; säveltäjän sovitus jousikvintetille)
Zelterin mielestä Taika-ampuja oli “roskaa ja ruudinsavua”.
Carl Maria von Weber (1786—1826):
Alkusoitto oopperasta Taika-ampuja op. 77 (1817-21; sov. pianokvintetille Julius Weiss)
Mantroja
40. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Pyhä kiitoslaulu
Gija Kancheli (1935—2019):
Night Prayers (Yörukouksia) teoksesta Life Without Christmas (Elämä ilman joulua) jousikvartetille ja ääninauhalle (1992)
Franz Liszt (1811—1886):
Ave Maria teoksesta 12 Lieder von Franz Schubert S. 558 pianolle (1837-38)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 15 a-molli op. 132 (1825)
Fritz Kreisler (1875—1962):
Preghiera (Rukous) viululle ja pianolle (1940; sov. Sergei Rahmaninovin pianokonsertosta nro 2)
41. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Taikuuden aika
Joseph Haydn (1732—1809):
Pianotrio nro 41 es-molli Hob. XV:31 "Jacob's Dream" (1795-96)
W. A. Mozart (1756—1791):
Aaria Bei Männern, welche Liebe fühlen oopperasta Taikahuilu KV 620 (1791)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Muunnelmia Mozartin Taikahuilun teemasta "Bei Männern, welche Liebe fühlen" Es-duuri WoO 46 sellolle ja pianolle (1801)
Franz Schubert (1797—1828):
Lied des Orpheus D. 474 (1816)
Franz Liszt (1811—1886):
Orfeus, sinfoninen runo S. 98 (sov. pianotriolle Camille Saint-Saëns)
42. 18.00 Kuhmo-talo 22/18€
Henkiä
Luigi Boccherini (1743—1805):
Jousikvintetto E-duuri G. 282 (1772)
Franz Liszt (1811—1886):
Taiturietydi B-duuri S. 139 nro 5 "Feux follets" (Virvatulia) (1851)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianotrio D-duuri op. 70/1 "Aave" (1808)
43. 21.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Passio(i)ta
Joseph Haydn (1732—1809):
Sinfonia nro 49 f-molli Hob. I:49 "La Passione" (Kristuksen kärsimys) (1768)
W. A. Mozart (1756—1791):
Motetti Ave verum corpus (Oi, terve sielu) KV 618 (1791)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 23 f-molli op. 57 "Appassionata" (1804-05)
Myrsky ja kiihko
44. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Suurin fuuga
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto B-duuri op. 133 "Grosse Fuge" (1825-26)
“Ehdottomasti nykymusiikkia ja pysyy sellaisena ikuisesti”
Igor Stravinsky
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Jousioktetto Es-duuri op. 20 (1825)
Useimmille meistä (säveltäjillekin) fuuga on kuin juoksemista 500 kiloa painavissa kengissä. Felixille, 16-vuotiaalle lapselle, se on kuin kahdeksalla siivellä lentämistä, keveää kuin tuulen hymy. Okteton viimeinen osa on musiikinhistorian uskomattomin fuuga…
45. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Beethovenin aika - JOHANN WOLFGANG VON GOETHE
[Beethovenin] lahjakkuus ällistytti minua. Valitettavasti hän on kuitenkin luonteeltaan aivan hillitön eikä tosin ole lainkaan väärässä pitäessään maailmaa inhottavana, mutta ei hän sillä tee maailmasta miellyttävämpää itselleen eikä muille. Toisaalta hänelle täytyy antaa anteeksi ja osoittaa myötätuntoa.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Alkusoitto näytelmämusiikista Egmont op. 84 kahdelle pianolle kahdeksankätisesti (1809-10)
Franz Schubert (1797—1828):
Ganymed D. 544, yksinlaulu (1817)
Carl Friedrich Zelter (1758—1832):
Rastlose Liebe (Levoton lempi) (1810-13)
Felix Mendelssohn (1809—1847):
Meeresstille und glückliche Fahrt (Merentyven ja onnellinen matka) alkusoitto D-duuri op. 27 (1828)
Encore:
Johann Strauss II (1825—1899):
Wo die Citronen blüh'n (Missä sitruunat kukkivat) op. 364 (1874; sov. pianosekstetille)
46. 18.00 Kuhmo-talo 25/20€
Myrsky ja kiihko
C. Ph. E. Bach (1714—1788):
Sinfonia e-molli Wq. 177 jousille ja continuolle "Fandango" (1756)
Franz Schubert (1797—1828):
Allegro a-molli D. 947 pianolle nelikätisesti "Lebensstürme" (1828)
W. A. Mozart (1756—1791):
Pianokonsertto nro 20 d-molli KV 466 (1785; sov. jousille Ignaz Lachner)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 8 c-molli op. 13 "Pateettinen" (1798)
47. 21.30 Kuhmon kirkko 22/18€
Schubertin salainen viesti (vuodesta 1820 alkaen)
Franz Schubert (1797—1828):
Auf dem Strom (Virralla) D. 943 sopraanolle, käyrätorvelle ja pianolle (1828)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 3 Es-duuri op. 55 "Eroica" (1803; sov. pianokvartetille Ferdinand Ries 1870)
Idän länsi
48. 11.00 Kuhmon kirkko 22/18€*
Malinconia
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 3 D-duuri op. 18/3 (1798-1800)
W. A. Mozart (1756—1791):
Fantasia nro 3 d-molli KV 397 pianolle (1782)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 6 B-duuri op. 18/6 "Malinconia" (1798-1800)
49. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
'Itämaat' Beethovenin aikana
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Kuusi muunnelmaa alkuperäisestä teemasta D-duuri op. 76 (Turkkilainen marssi näytelmämusiikista Ateenan rauniot) pianolle (1809)
Fredrik Pacius (1809—1891):
Melodraama nro 5 satunäytelmästä Kypron prinsessa (1860; sov. kamariyhtyeelle)
Nikolaos Halikiopoulos Mantzaros (1795—1872):
Tarantella sinfoniasta nro 1 "Di Genere Orientale"
Bernhard Henrik Crusell (1775—1838):
Från Ganges rika stränder oopperasta Pieni orjatar (1824)
Franz Schubert (1797—1828):
Ballet Music nro 2 G-duuri näytelmästä Rosamunde, Fürstin von Zypern D. 797 (1823; sov. viululle ja pianolle Frizt Kreisler 1913)
Encore:
W. A. Mozart (1756—1791):
Alla Turca huilukvartetosta nro 5 A-duuri (pianosonaatista KV 331, transkriptio F. A. Hoffmeister)
50. 18.00 Kuhmon kirkko 22/18€**
Wienin valoa
W. A. Mozart (1756—1791):
Serenadi nro 13 G-duuri KV 525 jousille "Eine kleine Nachtmusik" (Pieni yösoitto) (1787)
Carl Czerny (1791—1857):
Fantasia op. 741/1 pianolle kuusikätisesti "Les Trois Amateurs"
Franz Liszt (1811—1886):
Ständchen (Serenadi) S. 560/7 transkriptio pianolle Schubertin liedistä kokoelmasta Schwanengesang (Joutsenlaulu) D. 957 (1838-39)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Muunnelmia teemasta "Ich bin der Schneider Kakadu" G-duuri op. 121a pianotriolle (?1803)
51. 21.00 Kuhmo-talo 22/18€
Moto perpetuo
J. S. Bach (1685—1750):
Preludi ja fuuga nro 4 cis-molli BWV 873 kok. Das Wohltemperierte Klavier II (Hyvin viritetty klaveeri II) (1738)
Johannes Brahms (1833—1897):
Prestot nro 3 ja 4 Bachin viulusonaatista nro 1 g-molli BWV 1001 kahdelle pianolle
Franz Schubert (1797—1828):
Adagio ja Rondo concertante F-duuri D. 487 pianokvartetille (1816)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 4 B-duuri op. 60 (1860; sov. huilulle ja jousisekstetille)
Johdannon syvyydestä säkenöivään Moto perpetuo -finaaliin teos on olennainen silta kolmannesta viidenteen sinfoniaan.
Oodi ilolle
52. 11.00 Kuhmo-talo 22/18€
Götterfunken
HURJA SEPPÄ
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Baletti op. 43 Die Geschöpfe des Prometheus (Prometheuksen luomistyöt) (sov. pianotriolle F. Demarquette)
Franz Schubert (1797—1828):
Dem Unendlichen (Ikuisuudelle) D. 291, yksinlaulu (1815)
YLISTYS AURINGOLLE
Kreivi Razumovski oli sangen tahdittomasti antanut melodian Beethovenille, ja kostoksi Beethoven talloo sen vihaisesti maahan tai vain yrmeällä tavallaan suostuu käyttämään sitä ensimmäisenä. Toki tietäen, että samaa teemaa käyttävät ja väärinkäyttävät sittemmin Musorgski, Glinka, Arenski ja Rahmaninov.
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Jousikvartetto nro 8 e-molli op. 59/2 "Razumovski" (1806)
53. 15.00 Kuhmo-talo 22/18€
Rosenspur
Robert Schumann (1810—1856):
Blumenstück (Kukkaskappale) Des-duuri op. 19 pianolle (1839)
Franz Schubert (1797—1828):
Heidenröslein (Ruusu kankahalla) D. 257 sopraanolle ja pianolle (1815)
Gabriel Fauré (1845—1924):
La roses d'Ispahan (Ispahanin ruusut) op. 39/4 sopraanolle ja pianolle (1884)
Gustav Mahler (1860—1911):
What the Wild Flowers in the Meandow Tell Me (sov. pianolle nelikätisesti J. V. Wöss)
Richard Strauss (1864—1949):
Rosenkavalier-valssit (1910, sov. viululle ja pianolle Váša Příhoda)
Johann Strauss II (1825—1899):
Rosen aus dem Süden (Etelän ruusuja), valssi op. 388 (1880, sov. jousikvartetille, harmonille ja pianolle Arnold Schönberg 1921)
TÄMÄN KONSERTIN YSTÄVÄ ON LOISTE OY.
54. 18.00 Kuhmon kirkko 22/18€
Sternenzelt
J. S. Bach (1685—1750):
Urkukoraali "Vor deinen Thron tret' ich hiermit" BWV 668 (1708)
Franz Schubert (1797—1828):
An die Sonne (Auringolle) D. 439 vokaalikvartetille ja pianolle (1816)
Claude Debussy (1862—1918):
Faunin iltapäivä (1891-94; sov. Arnold Schönberg)
Ottorino Respighi (1879—1936):
Il tramonto (Auringonlasku) P 101 lyyrinen runo mezzosopraanolle ja jousikvartetille (1914)
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Pianosonaatti nro 14 cis-molli op. 27/2 "Kuutamo" (1801)
55. 21.30 Kuhmo-talo 22/18€
Luojan maailma
Ludwig van Beethoven (1770—1827):
Sinfonia nro 9 d-molli op. 125 (1824; sov. vokaalikvartetille ja kamariorkesterille, Kuhmon Kamarimusiikin ensiesitys)
Ensemble Mendelssohnin (Bryssel) tilaama teos Vladimir Mendelssohnilta.